Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18

 REZERWACJA

tel/fax:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

KONCERT KAMERALNY

2013-05-10, Piątek
19:30

miejsce: Sala Filharmonii

cena biletów:
30 zł
20 zł
eBilet
Zarezerwuj bilet

powiększ

wykonawcy:

Cracow Horn Quartet:
Adam Kozłowski
Paweł Dziewoński
Marek Gumiela
Artur Tyński

Maciej Jabłoński - słowo


 



repertuar:

Anonim ok. 1648 - Sonata z Die Bänkelsängerlieder  (opr. CHQ)
W. A. Mozart – Fuga “Cum Sancto Spiritu” z Requiem KV 626  (opr. CHQ)
M. Rimski – Korsakow – Nokturn
Barbara Mikuszewska – Krakowiak (prawykonanie)
E. Bozza – Prelude, La chase, Danse (z Suity na kwartet waltorniowy)
Kerry Turner – Kwartet nr 3 (1. The Sooners; 2. The Homesteaders; 3. The Ghost Town Parade; 4. Finale)

M. Jabłoński – BANG! (prawykonanie)
G. Bizet – Pieśń Torreadora (opr. CHQ)
A. Piazzolla – Oblivion (opr. CHQ)
A. Piazzolla – Libertango (opr. CHQ)
Gardel Carlos – Por una Cabeza (opr. CHQ)
Henry Mancini – Różowa Pantera (opr. CHQ)
J. Lennon / P. Mc Cartney – Hey Jude (opr. CHQ)
Klaus Badelt – Piraci z Karaibów (opr. CHQ)

Cracow Horn Quartet tworzą czterej waltorniści, na co dzień będący członkami sekcji waltorni w Orkiestrze Filharmonii Krakowskiej. Młodych, ale doświadczonych muzyków orkiestrowych połączyła pasja, entuzjazm i chęć stworzenia czegoś odmiennego od ich codziennej pracy. Kwartet to eksplozja nowych pomysłów, możliwości i witalności - eksponuje nowe podejście do brzmienia, wykorzystując jednocześnie spuściznę setek lat. Jednorodne, matowe brzmienie, tak charakterystyczne dla sekcji rogów w orkiestrze, w kwartecie wzbogacone jest przez wykorzystanie pełnego spectrum możliwości brzmieniowych i technicznych instrumentu.
W swojej istocie kwartet rogów nie jest żadnym novum, ponieważ wykorzystywany był wcześniej przez takich kompozytorów jak Haendel, Haydn, Beethoven i innych. Współcześnie najwięcej muzyki na kwintet blaszany, kwartet puzonowy, kwartet rogów czy wreszcie większe formacje, powstaje w Wielkiej Brytanii i w Stanach Zjednoczonych, głównie dzięki popularności, jaką cieszą się rozmaite formy trąby w tych krajach.
W repertuarze kwartetu znajdziemy tzw. program klasyczny, na który składają się kompozycje Haendla, Haydna, Mozarta, a także utwory współczesnych amerykańskich kompozytorów takich jak Kerry Turner. Ważną częścią w programie kwartetu są transkrypcje znanych arcydzieł. CHQ może zaproponować także słuchaczom muzykę o lżejszym charakterze jak np. Kwartety jazzowe Fripperies L. Shaw'a, czy też muzykę filmową Johna Williamsa.

www.waltornia.pl


Program koncertu Cracow Horn Quartet jest prawdziwą muzyczną wyprawą w czasie, ma charakter przekrojowy i pozwoli cieszyć się zarówno sztuką baroku, romantyzmu, jak i utworami powstałymi współcześnie. Wybór dzieł pochodzących z tych właśnie dwóch epok nie jest wynikiem przypadku – zestawienie tak odmiennych idiomów stylistycznych to znakomity sposób, by ukazać wszechstronność rogu, instrumentu o długiej historii i wielkich możliwościach brzmieniowych.
Muzyczną eskapadę z czterema waltorniami rozpocznie anonimowy utwór pochodzący z okresu wczesnego baroku - Sonata ze zbioru Die Bänkelsängerlieder, po niej zaś nastąpi przepiękna fuga Cum sancto spiritu z Requiem Wolfganga Amadeusza Mozarta. Dzięki błyskotliwemu opracowaniu, dokonanemu przez Cracow Horn Quartet, oryginalne dźwięki mszy żałobnej zyskają zupełnie nowe brzmienie, w pełni zachowując swój majestatyczny charakter.
Muzyki Nikołaja Rimskiego-Korsakowa, wielkiego znawcy możliwości instrumentów i prekursora nowoczesnego myślenia o kolorystyce dźwięku, nie trzeba melomanom przedstawiać. Wyobraźnia tego kompozytora pozwoliła znacznie poszerzyć zasób brzmień dostępnych ówczesnemu instrumentarium, stworzyła też pole do popisu tym instrumentom, które wcześniej były wręcz „przypisane” określonym gestom muzycznym. Nokturn, czyli muzyka nocy, to gatunek wymagający specyficznego nastroju – a co za tym idzie, odpowiedniej palety barw dźwiękowych. Rimski-Korsakow odważnie posłużył się rogiem, odkrywając piękno stonowanych brzmień instrumentu.
Całkowicie odmienny nastrój wniesie oryginalny, klasycyzujący Krakowiak Barbary Mikuszewskiej, kompozytorki związanej z rodzinnym Żywcem. Warto podkreślić, że będzie to prawykonanie światowe. Mikuszewska jest absolwentką Krakowskiej Akademii Muzycznej, którą ukończyła w 1973 roku. Jej utwory, przeznaczone na fortepian, flet, waltornię i chór, wykonywane były w Polsce, we Włoszech (Rzym), a ostatnio w Szkocji (Glasgow, Edynburg); są one wdzięcznym materiałem metodycznym i trafiają w szerokie gusta publiczności. Obok twórczej aktywności, kompozytorka prowadzi Towarzystwo Promocji Talentów Dla Sztuki, dając młodzieży możność występów w salach koncertowych w kraju i za granicą.
Pierwszą część zamkną utwory Eugene'a Bozzy i  Kerry Turnera. Fragmenty Suity Bozzy są świadectwem dogłębnej znajomości kompozytora tajników waltorni; kompozytor ten chętnie wykorzystywał instrumenty dęte, dzięki czemu jego twórczość nieobca jest studentom uczelni muzycznych. Pierwiastek wirtuozowski – wprowadzony w utworze Bozzy – rozwija się w pełni w ostatniej przed przerwą pozycji programu – w III Kwartecie Kerry Turnera. Ten wybitny waltornista i znawca możliwości instrumentu podążył tutaj tropem poprzednich dzieł przeznaczonych na ten kskład, dając muzykom mnóstwo okazji do popisania się kunsztem wykonawczym.
Druga połowa wieczoru rozpocznie się dźwiękową karuzelą utworu Bang! (prawykonanie), który skomponowałem zimą 2012 roku specjalnie na zamówienie Cracow Horn Quartet. Będzie on wstępem do obszernego zestawu latynosko – hiszpańskiego, jako że kolejne pozycje repertuaru reprezentują właśnie kulturę iberyjską. Zabrzmią więc  takie dzieła jak Por una Cabeza Carlosa Gardela (wykorzystane m.in. w znanym filmie Zapach kobiety) czy transkrypcje bardzo popularnych, lubianych na całym świecie: Pieśni Torreadora z opery Carmen Georgesa Bizeta oraz Oblivion i Libertango Astora Piazzoli. Wzbogaceniem programu o nieco lżejsze dźwięki będą aranżacje muzyki Klausa Badelta (z uwielbianego przez młodzież filmu Piraci z Karabiów),  Henry'ego Manciniego (Różowa Pantera), a także Beatlesów. Wszystkie wymienione utwory usłyszymy w oryginalnym i błyskotliwym opracowaniu artystów Cracow Horn Quartet.
Dzięki panoramicznemu ułożeniu rozmaitych stylów oraz ujęć brzmienia rogu, koncert Cracow Horn Quartet stanowi z pewnością niezwykle atrakcyjną propozycję na wieczór.

Maciej Jabłoński
 



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję