Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18

 REZERWACJA

tel/fax:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

KONCERT KAMERALNY

2012-05-13, Niedziela
19:00

miejsce: Aula "Florianka"
cena biletów:
25 zł
15 zł
Zarezerwuj bilet

powiększ

wykonawcy:

Kaja Danczowska – skrzypce
Aneta Dumanowska – altówka
Bartosz Koziak – wiolonczela
Justyna Danczowska – fortepian



repertuar:

Robert Schumann – Kwartet fortepianowy Es-dur op. 47
Johannes Brahms – Kwartet fortepianowy g-moll op. 25 nr 1

Kwartet fortepianowy Es-dur op. 47 skomponowany został przez Roberta Schumanna w roku 1842, tzw. „roku muzyki kameralnej” kompozytora. W czteroczęściowym cyklu dochodzą do głosu tak cechy klasyczne (spod znaku Haydna, Mozarta, a zwłaszcza Beethovena), jak i romantyczne (głównie o proweniencji schubertowskiej). Schumanna potrafił połączyć w jednym utworze porządek formy z silną emocjonalnością, dyscyplinę środków z ideą poetyckiej nastrojowości. Realizował tym samym postulat Beethovena, że „w uświęcone tradycją formy trzeba wlać żywioł nowy, prawdziwie poetyczny”.  
 
Kwartet fortepianowy g-moll op. 25 nr 1 komponowany był przez Johannesa Brahmsa w latach 1856-1861. W prawykonaniu dzieła uczestniczyła Clara Schumann – serdeczna przyjaciółka kompozytora. Brahms uważał, że urodził się za późno: stwierdzeniem tym wyrażał swoje przywiązanie do klasycznych ideałów i wzorów. Formuła „3 B”: Bach – Beethoven – Brahms, lansowana przez Hansa von Bülova, najlepiej ukazuje źródła myślenia kompozytora: od Bacha uczył się sztuki polifonii i „mowy dźwięków”, od Beethovena – dramaturgii formy. I dokonał syntezy klasycznej mathesis z romantyczną ekspresją.

Małgorzata Janicka-Słysz


 

Kaja DANCZOWSKA – urodziła się 25 marca 1949 roku w Krakowie. Naukę gry na skrzypcach rozpoczęła w wieku siedmiu lat u Jana Stasicy, a od ósmego roku życia pracowała pod kierunkiem Eugenii Umińskiej, wybitnej odtwórczyni utworów Karola Szymanowskiego, u której później studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie, uzyskując w 1972 dyplom z wyróżnieniem. W tym samym roku ukończyła dwuletni kurs mistrzowski w Konserwatorium w Moskwie u Dawida Ojstracha. Dwa lata później uczestniczyła w zorganizowanym przez rząd kanadyjski kursie mistrzowskim prowadzonym przez Ruggiero Ricciego. 
Jest laureatką wielu krajowych i międzynarodowych konkursów skrzypcowych: I nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Skrzypcowym we Wrocławiu (1959); III nagrody na V Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu (1967); II nagrody na Konkursie Skrzypcowym im. Alberto Curci w Neapolu (1969); II nagrody na Konkursie Wykonań Muzycznych w Genewie (1970); III nagrody na Międzynarodowym Konkursie Radiowym w Monachium (1975); srebrnego medalu na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Królowej Elżbiety Belgijskiej w Brukseli (1976).

Od dziesiątego roku życia występuje jako wybitna solistka na całym świecie. Koncertowała z Krystianem Zimermanem, z którym oprócz sonat C. Francka i W.A. Mozarta nagrała Mity K. Szymanowskiego. Współpracowała także z Heinzem Holligerem, Gidonem Kremerem, Janem Krenzem, Mishą Maiskym, Jerzym Maksymiukiem, Ivanem Monighettim, Krzysztofem Pendereckim, Jurijem Simonowem, Stanisławem Skrowaczewskim, Tadeuszem Strugałą, Witoldem Rowickim i Antonim Witem. 
Jest artystką wszechstronną: wykonuje utwory wszystkich epok. Krytycy muzyczni podkreślają w jej grze precyzję techniczną, czystość dźwięku i emocjonalne zaangażowanie w interpretację dzieła muzycznego. W swym dorobku posiada nagrania płytowe, wydawane przez renomowane wytwórnie oraz ponad 400 archiwalnych nagrań radiowych, przede wszystkim dla Polskiego Radia i rozgłośni RIAS. Artystka zasiada w jury wielu konkursów w Polsce i za granicą, m.in. w Poznaniu (1986), Tokio (1986), Monachium (1992, 1998), Nowym Jorku (1999) czy Odense (2000).
 Od 1972 prowadzi klasę skrzypiec w Akademii Muzycznej w Krakowie, w 1997 otrzymała tytuł profesora zwyczajnego. Jest cenionym pedagogiem, uhonorowanym licznymi nagrodami, m.in. Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” na 50-lecie pracy twórczej w 2006 roku.

Aneta DUMANOWSKA – studiowała na Akademii Muzycznej w Krakowie  w klasie skrzypiec prof. Mieczysława Szlezera oraz  w klasie altówki prof. Janusza Pisarskiego. W swoim dorobku artystycznym ma wiele koncertów solowych i kameralnych. Występowała jako solistka z Radiową Orkiestrą Symfoniczną w Krakowie, z Orkiestrą Symfoniczną  oraz Kameralną  Akademii Muzycznej  w Krakowie oraz na festiwalach Muzyka w Starym Krakowie i na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej – Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich. Od 1997 roku artystka jest członkiem Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa – Sinfonietta Cracovia, a od 2005 roku  jest altowiolistką kwartetu DAFO, z którym koncertuje zarówno w kraju jak i za granicą.   Aneta Dumanowska współpracowała również z orkiestrami takimi jak: Orkiestra Filharmonii Krakowskiej, Capella Cracoviensis, Radiowa Orkiestra Symfoniczna w Krakowie oraz Sinfonia Varsovia. Od kilku lat jest stale zapraszana jako wykładowca na  Międzynarodowy  Kurs  Interpretacji Muzycznej w Nowym Sączu. Jest także asystentem w klasie altówki prof. Janusza Pisarskiego w Akademii Muzycznej w Krakowie.

Bartosz KOZIAK – jest  zwycięzcą III Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego w 2001 r. w Warszawie, zdobywcą II nagrody na konkursie w Tongyeong „Isang Yun in Memoriam” (Korea) i II nagrody na konkursie im. Mikola Lysenki w Kijowie, laureatem oraz zdobywcą nagrody specjalnej na konkursie Praskiej Wiosny i zdobywcą I nagrody na XI Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie. Otrzymał także nagrody na Konkursach im. P. Czajkowskiego w Moskwie oraz ARD w Monachium, a w 2003 roku nagrodę specjalną Fundacji Kultury Polskiej przyznaną przez Ewę Podleś. Występował m.in. w Konzerthaus w Berlinie, Rudolfinum w Pradze, Cité de la Musique w Paryżu, Teatro Politeama w Palermo, Studiu im. Witolda Lutosławskiego i Filharmonii Narodowej w Warszawie. Jako solista koncertował z takimi orkiestrami jak: Orkiestra Filharmonii Narodowej, NOSPR, Sinfonia Varsovia, Sinfonietta Cracovia, Orchestre Philharmonique de Monte Carlo, Münchener Kammerorchester, Orkiestrą Praskiej Filharmonii, Orkiestrami Radiowymi w Warszawie i Budapeszcie. Współpracował wybitnymi dyrygentami, m.in. z Janem Krenzem, Antonim Witem, Gabrielem Chmurą, Krzysztofem Pendereckim, czy Massimiliano Caldim. Jako kameralista występował m.in. z Kają Danczowską, Elżbietą Stefańską, Andrzejem Bauerem, Roberto Fabbricianim. Jest zapraszany na znane festiwale m.in. Warszawską Jesień, Wielkanocny Festiwal im. L. van Beethovena, Mecklemburg Vorpommern, Young Euro Classic w Berlinie, Musica Polonica Nova. Ukończył z odznaczeniem Magna cum Laude Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Profesora Kazimierza Michalika i Andrzeja Bauera oraz Conservatoire National Superieur de Musique de Paris w klasie Philippe’a Muller’a. Od kilku lat jest regularnie zapraszany do udziału w projektach koncertowych Krzysztofa Pendereckiego. Brał udział w pierwszym nagraniu płytowym „Concerto grosso” pod dyrekcją Kompozytora.Dzięki uprzejmości Kai Danczowskiej gra na XIX-wiecznej kopii instrumentu J. Guadagniniego, na którym koncertował wybitny polski wiolonczelista Dezyderiusz Danczowski.

Justyna DANCZOWSKA – urodzona w 1981 roku w Krakowie, naukę gry na fortepianie rozpoczęła w wieku sześciu lat u Janiny Żychowicz. W roku 2004 uzyskała dyplom po czteroletnich studiach w Akademii Muzycznej w Bazylei w mistrzowskiej klasie Krystiana Zimermana, a w 2007 ukończyła z wyróżnieniem dwuletnie studia w Akademii Muzycznej w Zurychu w klasie Konstantina Scherbakova. Wielokrotnie uczestniczyła czynnie w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Halinę Czerny-Stefańską. W 1997 r. zwyciężyła w Konkursie Pianistycznym im. prof. Ludwika Stefańskiego w Płocku, otrzymując ponadto nagrody specjalne za najlepsze wykonanie utworów Bacha i Beethovena. W 1998 r. zdobyła I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim dla Młodzieży w Szafarni. Podczas konkursu dla młodych muzyków w Krakowie w 2000 r. otrzymała I nagrodę oraz nagrodę specjalną PWM-u za najlepsze wykonanie utworu współczesnego. Jako kameralistka otrzymała nagrodę-koncert na festiwalu „Orpheus 2002“ w Zurychu, nagrodę specjalną jury w konkursie muzyki kameralnej w Neuchatel (w 2002 r.) oraz III nagrodę w konkursie muzyki kameralnej w Zurychu „Migros Kulturprozent“ (w 2003 r.). Występowała m. in. z takimi artystami jak Ilya Gringolts, Kaja Danczowska, Bartosz Koziak, Agata Szymczewska oraz Piotr Pławner. W latach 1996-1999 była stypendystką Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci, przez trzy kolejne lata otrzymywała Stypendium Twórcze Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w roku akademickim 2002/2003 została stypendystką Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina. Od 2006 r. pracuje w Akademii Muzycznej w Krakowie jako pianistka-kameralistka.



 



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję