Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18

 REZERWACJA

tel/fax:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

KONCERT UNIWERSYTECKI

2018-05-09, Środa
19:00

rodzaj abonamentu: Abonament U
miejsce: Collegium Novum
cena biletów:
30 zł
20 zł
Zarezerwuj bilet

powiększ

wykonawcy:

Maria Sławek – skrzypce
Marcin Zdunik – wiolonczela
Piotr Różański – fortepian

dr hab. Bogdan Tosza – słowo

 

 



repertuar:

Mieczysław Weinberg – Sonatina na skrzypce i fortepian op. 46
Marcin Markowicz – Sonata na skrzypce i fortepian
Zoltán Kodály Duo op. 7 na skrzypce i wiolonczelę
Maurice Ravel – Trio fortepianowe a-moll

dr hab. Bogdan Tosza – wykład pt. Wyspiański – Piłsudski

Maria SŁAWEK urodziła się w roku 1988 w Gdańsku i w wieku czterech lat rozpoczęła naukę gry na skrzypcach. W 2011 ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie w  klasie prof. Wiesława Kwaśnego. Swoje umiejętności doskonaliła także podyplomowo w klasie prof. Dory Schwarzberg oraz podczas licznych kursów z cenionymi artystami takimi, jak: Maxim  Vengerov, Wanda Wiłkomirska, Kolja Blacher, czy Ivry Gitlis. W 2012 roku brała udział w Keshet Eilon Violin Masterclass w Izraelu, w 2014 w Gustav Mahler Academy w Bolzano we Włoszech.  
Od 2011 roku jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie pracuje na stanowisku asystenta. Tam również w 2015 roku uzyskała stopień doktora sztuk muzycznych.  
W latach 2003-2006 była podopieczną Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci. W 2007 otrzymała nagrodę maestro Jerzego Katlewicza przyznawaną wyróżniającym się studentom krakowskiej Akademii Muzycznej. W 2009 była stypendystką fundacji „Sapere Auso”,  w  2010 i 2013 – stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2011 otrzymała stypendium Prezydenta Miasta Krakowa dla Młodych Twórców Kultury oraz stypendium Fundacji „Grazella”.   Jest także laureatką nagrody The Georg Solti Foundation.
Mając 15 lat Maria zadebiutowała jako solistka na festiwalu Mistrzowie Polskiej Wiolinistyki. Od tego czasu jest stale obecna na scenach w Polsce i za granicą, występując zarówno solo, jak i w zespołach kameralnych. Brała udział w festiwalach:  Wawel o zmierzchu w Krakowie, Muzyka w starym Krakowie,  Mozartiana w Gdańsku, Festival Internacional de Musique de chambre en Charente we Francji, Festiwal Emanacje (organizowany przez Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego), Letnie Koncerty na Grochowskiej (organizowane przez Sinfonię Varsovię), czy Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień. Występowała w wielu miastach Polski, a także w Niemczech, Izraelu, we Włoszech, Francji, Wielkiej Brytanii, Brazylii, Belgii,  na Ukrainie i w USA. 
Od roku 2007 tworzy duet z pianistą Piotrem Różańskim. W 2012 roku ukazała się ich debiutancka płyta z sonatami R.Schumanna oraz S. Prokofiewa wydana przez Agencję Koncertowo-Wydawniczą „Castello”. W 2015 ukazał się kolejny album artystów, na którym znalazły się dzieła na skrzypce i fortepian Mieczysława Weinberga. Płyta ukazała się w wytwórni CD Accord i objęta została patronatem Programu 2. Polskiego Radia.  
Od 2009 roku Maria Sławek współtworzy wraz z najwybitniejszymi muzykami młodego pokolenia w Polsce:  Anną Marią Staśkiewicz, Katarzyną Budnik-Gałązką, Arturem Rozmysłowiczem, Marcinem Zdunikiem i Rafałem Kwiatkowskim unikalny sekstet smyczkowy.  Zespół występował m.in. w Filharmonii Krakowskiej, Filharmonii Bałtyckiej, Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, Pałacu w Radziejowicach, podczas cyklów kameralnych organizowanych przez Filharmonię Wrocławską oraz Sinfonię Varsovię. W ich repertuarze znajdują się m.in. sekstety Johannesa Brahmsa, Arnolda Schoenberga, Andrzeja Panufnika, a także transkrypcje dzieł Wolfganga Amadeusza Mozarta ( m.in. „Requiem” w opracowaniu Marcina Zdunika).

Marcin ZDUNIK – absolwent Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w Warszawie w klasie Andrzeja Bauera (dyplom z wyróżnieniem oraz Medalem Magna cum Laude) i Leopold-Mozart-Zentrum w Augsburgu w klasie Juliusa Bergera. Wiedzę muzykologiczną zgłębiał, studiując w Instytucie Muzykologii na Uniwersytecie Warszawskim.
W latach 2000–2006 był stypendystą Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci. Czterokrotnie otrzymał stypendium artystyczne Ministra i Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2001, 2002, 2005, 2006), ponadto w roku 2007 stypendium programu Młoda Polska, a w 2008 stypendium Mozart Gesellschaft-Dortmund.
W 2007 roku został laureatem I nagrody, Grand Prix oraz 9 innych nagród w VI Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. W. Lutosławskiego w Warszawie. W 2008 roku reprezentował Polskie Radio w Bratysławie na Międzynarodowym Forum Młodych Wykonawców, organizowanym przez Europejską Unię Radiową (EBU), zwyciężając i zdobywając tytuł New Talent 2008. Ootrzymał nagrodę Gwarancja Kultury 2009, przyznaną przez TVP Kultura.
Koncertuje w wielu krajach Europy, Stanach Zjednoczonych i Korei, często prezentując własne opracowania i kompozycje. Jako solista wystąpił na estradach wielu renomowanych sal, m.in. Rudolfinum w Pradze, Carnegie Hall w Nowym Jorku, Cadogan Hall w Londynie, konserwatorium im. P. Czajkowskiego w Moskwie, Teatru Ermitaż w Petersburgu, Filharmonii Westfalskiej (Konzerthaus Dortmund), Filharmonii Słowackiej w Bratysławie, Filharmonii Narodowej w Warszawie czy Studio S1 PR im. W. Lutosławskiego. Był gościem wielu prestiżowych festiwali muzycznych, m.in. BBC Proms w Londynie, festiwalu Muzyczny Olimp w Petersburgu, Chopin i Jego Europa w Warszawie, Warszawska Jesień, Kammermusikfest Lockenhaus, Asiagofestival, Wartburg Festival, Musica Polonica Nova we Wrocławiu, Festspiele Mecklenburg-Vorpommern.
Współpracuje ze znakomitymi zespołami, m.in. Praską Orkiestrą Kameralną, St. Petersburg Camerata, Orkiestrą Kameralną Unii Europejskiej, City of London Sinfonia, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej w Warszawie, Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus, a także z wieloma wybitnymi muzykami, takimi jak Urszula Kryger, Olga Pasiecznik, Ewa Pobłocka, Krzysztof Jakowicz, Nelson Goerner, Krzysztof Jabłoński, José Gallardo, Andrzej Bauer, Julius Berger. W ramach festiwalu Chamber Music Connects the World, organizowanego przez Kronberg Academy, koncertował wspólnie z Gidonem Kremerem, Jurijem Baszmietem i Tatjaną Grindenko. Występował pod batutą znamienitych dyrygentów, m.in. Andrzejem Boreyko, Tadeusza Strugały, Antoniego Wita i Andresem Mustonena. Owocem współpracy ze skrzypkiem Januszem Wawrowskim był nowatorski projekt, obejmujący skomponowanie przez Marcina Zdunika równorzędnego głosu wiolonczeli do kaprysów N. Paganiniego.
W 2009 roku ukazała się debiutancka płyta Marcina Zdunika, zrealizowana z udziałem Orkiestry Kameralnej Wratislavia pod kierownictwem Jana Staniendy, zawierająca m.in. nagrania dwóch koncertów wiolonczelowych J. Haydna (Subito Records). Za tę płytę otrzymał nagrodę Fryderyk 2010. Wspólnie z pianistką Aleksandrą Świgut nagrał komplet utworów na wiolonczelę i fortepian R. Schumanna (NIFC 2014), z orkiestrą Sinfonia Varsovia pod batutą A. Mustonena Fantazję na wiolonczelę i orkiestrę M. Weinberga (TW–ON/POLIN 2015), a z pianistą Aleksandrem Dębiczem dwupłytowy album Bach Stories (Warner Classics 2017). Marcin Zdunik dokonał także wielu rejestracji dla Polskiego Radia i Telewizji oraz dla Radia Słowackiego.
Uzyskał tytuł doktora sztuk muzycznych i obecnie prowadzi klasę wiolonczeli w Akademii Muzycznej w Gdańsku. Gra na wiolonczeli wykonanej przez Wojciecha Topę.

Piotr RÓŻAŃSKI – ukończył studia licencjackie w klasie Katarzyny Popowej-Zydroń oraz studia magisterskie w klasie Ewy Bukojemskiej w Akademii Muzycznej w Krakowie. W zakresie kameralistyki kształcił się w klasie Janiny Romańskiej-Werner. Brał udział w licznych kursach mistrzowskich, prowadzonych m.in. przez Eugene’a Indjica, Dinę Yoffe, Aleksieja Orłowieckiego, Paula Badura-Skodę, Joaquina Soriano, Thomasa Ungara, Eleanor Wong.
Laureat licznych ogólnopolskich jak i międzynarodowych konkursów pianistycznych; zdobył m.in. I nagrodę na XXXVIII Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. F. Chopina w Warszawie (2006) i I nagrodę na konkursie pianistycznym o stypendium fundacji YAMAHA w Gdańsku (2008). Był półfinalistą International Piano-e-Competition w Minneapolis (2009), Konkursu Euroradia w Bratysławie (jako polski reprezentant, 2009) oraz Konkursu im. J. Brahmsa w Pörtschach (2011). Piotr Różański jest również laureatem kilku konkursów kameralnych, m.in. Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej w Łodzi (2010) oraz Niezależnego Międzynarodowego Konkursu Indywidualności Muzycznych w Kijowie (2010).
Koncertował w Polsce, Stanach Zjednoczonych, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, Niemczech, we Francji i na Litwie. Występował na festiwalach: Winners and Masters w Monachium, Chopin i jego Europa w Warszawie, Premia Filharmonii Łódzkiej, Muzyka w Starym Krakowie, Wawel o Zmierzchu, Muzyka Latem, Emanacje w Krakowie, Mozartiana w Gdańsku, Festiwalu Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych, Międzynarodowym Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach-Zdroju, Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena.
Jako kameralista współpracował m.in. z Kają Danczowską, Marią Sławek, Grzegorzem Manią, Piotrem Reichertem, Marcinem Zdunikiem, Rafałem Kwiatkowskim, Mileną Kędrą, Robertem Kabarą, Aleksandrą Lelek, Piotrem Lato, Joanną Konarzewską. Wraz z Marią Sławek nagrał w 2012 roku album z sonatami R z sonatami na skrzypce i fortepian R. Schumanna, S. Prokofiewa, wydany przez Agencję Koncertowo-Wydawniczą CASTELLO, a w 2015 – album z utworami na skrzypce i fortepian M. Weinberga, wydany przez CD Accord.
W 2014 roku uzyskał stopień doktora sztuki. Obecnie jest asystentem w Katedrze Fortepianu Akademii Muzycznej w Krakowie oraz nauczycielem w Państwowej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II st. im. F. Chopina w Krakowie.

 

 

Koncert współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Artysta – rezydent”



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję