Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18

 REZERWACJA

tel/fax:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

KONCERT UNIWERSYTECKI

2017-01-25, Środa
19:00

rodzaj abonamentu: Abonament U
miejsce: Collegium Novum
cena biletów:
30 zł
20 zł
Zarezerwuj bilet
fot. Mariusz Mikołajczyk
powiększ

wykonawcy:

Ryszard Żołędziewski – saksofon
Carl Petersson – fortepian

dr hab. Krzysztof Mech - wykład

 



repertuar:

Wolfgang Amadeus Mozart – Sonata nr 25 KV 301 *
Claude Debussy –  Rapsodia *
Darius Milhaud – Scaramouche *
Marcel Perrin – Fantazja Tzigane *
Charles Valentin Alkan - Allegro barbaro na fortepian
Leopold Godowski – The Temptress & A Little Tango Rag *

wykład pt.  Medytacja nad racjonalnością
 

*opr. na saksofon i fortepian – R. Żołędziewski i C. Petersson

 


 

Ryszard ŻOŁĘDZIEWSKI  odbył wyższe studia muzyczne w Konservatorium für Musik und Theater Bern – obecnie Hochschule der Künste Bern – w Szwajcarii w klasie saksofonu prof. Christiana Roellingera. Arkana gry saksofonowej poznawał również pod kierunkiem tak wybitnych saksofonistów jak John-Edward Kelly, Iwan Roth i Marcus Weiss. Uczestniczył także w Jazz Master Classprowadzonych przez Jerry'ego Bergonzi. Muzykę współczesną, jej artyzm oraz kunszt kompozytorski, studiował u Henriego Pousseura oraz Ursa Petra Schneidera. W Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w wyniku przewodu przeprowadzonego pod kierunkiem prof. Mieczysława Stachury uzyskał stopień doktora sztuki muzycznej, a następnie przeprowadził przewód habilitacyjny. Ukończył ponadto Podyplomowe Studia Zarządzania Placówkami Oświaty i Kultury.

Jako solista wielokrotnie współpracował z licznymi europejskimi orkiestrami, występując nie tylko w filharmoniach i renomowanych salach koncertowych w Polsce, ale również poza jej granicami m.in. w Amsterdamie, Antwerpii, Utrecht, Kijowie i Rydze grając pod batutą takich dyrygentów jak: Volodimir Kiradjiev, Viesturs Ozols, Clemens Schuldt, Stanisław Skrowaczewski czy Kaspar Zahnder. Wykonywał najważniejsze klasyczne dzieła literatury saksofonowej oraz kompozycje współczesne dokonując wielu prawykonań nowatorskich dzieł literatury saksofonowej, w tym utwory XXI wieku. Z recitalami saksofonowymi i koncertami kameralnymi występował w Austrii, Francji, Holandii, Niemczech, Polsce, Szwajcarii, na Łotwie, Słowacji, Ukrainie i we Włoszech. Artysta jest aktywny również jako muzyk orkiestrowy współpracując m.in. z Operą Wrocławską. W swojej wieloletniej działalności artystycznej miał możliwość współpracy z wieloma wspaniałymi kompozytorami takimi jak: Andrea Csollány, Evalds Daugulis, Henry Kelder, Carlos Micháns, Volodymyr Runchak, Igor Shcherbakov i Brian Willson, a swoje utwory dedykowali mu kompozytorzy z Holandii, Litwy, Łotwy, Polski i USA. W latach 90-tych ubiegłego wieku, m.in. jako lider i sopranista zespołu muzycznego Konsi-Bern-Sax-Quartet, koncertował we Francji i Szwajcarii. W 2002 roku, wspólnie z zespołem muzycznym OML Saxophon Ensemble wykonał cykl koncertów w ramach VII Europäisches Jugendmusikfestival w Szwajcarii. W 2004 roku brał udział w realizacji płyty CD podczas IV Kantonales Musik-Ensembeltreffen w Aarau rejestrowanych i emitowanych w radiu. W 2013 roku reprezentował Polskę podczas XXIII Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej w Kijowie, gdzie z tamtejszą Filharmonią jako solista pod batutą Valeriyia Matyukhina wykonał Concerto for Saxophone and Orchester Volodymyra Runchaka. W 2014 roku, w ramach ISCM World Music Days,miał zaszczyt występować pod kierunkiem węgierskiego Maestro Pétera Eötvös. W 2015 roku z wrocławską orkiestrą Sound Factory Orchestra pod dyrekcjąRoberta Kurdybachy, a następnie z Filharmonią Dolnośląską pod dyrekcją Mariusza Błaszczyka dokonał europejskiej prapremiery Duo Konzert Erwina Dressela. Uczestniczył w wielu nagraniach dla stacji radiowych i telewizyjnych w Polsce, Szwajcarii, na Łotwie i Ukrainie, oraz nagraniach licznych płyt CD, w tym dla firm fonograficznych DUX i Wratislavia Productions.

Ryszard Żołędziewski równolegle z działalnością artystyczną prowadzi działalność naukowo-dydaktyczną. W Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu jest zatrudniony na stanowisku adiunkta, gdzie prowadzi klasę saksofonu klasycznego oraz kształci studentów w zakresie muzyki kameralnej. W ramach międzynarodowych sympozjów naukowych oraz lekcji mistrzowskich w wyższych uczelniach artystycznych w Austrii, Holandii, Niemczech, na Łotwie, Polsce, Ukrainie i Słowacji prowadził liczne wykłady poświęcone szeroko pojętemu aspektowi technice gry na saksofonie. W swoim dorobku ma liczne podręczniki z zakresu dydaktyki saksofonowej, kompozycje oraz publikacje w języku polskim i angielskim.

 

Carl PETERSSON  urodził się w 1981 roku w Lund w Szwecji. Naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku 15 lat. Studia pianistyczne ukończył w Królewskiej Akademii Muzycznej w Kopenhadze w klasie prof. Jose Ribery. W 2013 roku uzyskał stopień doktora sztuki muzycznej w krakowskiej Akademii Muzycznej pod kierunkiem prof. Marioli Cieniawy. Swoje umiejętności doskonalił biorąc udział w międzynarodowych kursach pianistycznych odbywających się w Danii, Szwecji i Izraelu. Czterokrotnie otrzymał stypendium w ramach Tel-Hai International Piano Master Classes, gdzie studiował m. in. w legendarnej klasie fortepianu prof. Pniny Salzman z Izraela. 

Carl jest zwycięzcą wielu konkursów, m.in. „Isman Family Prize” w Izraelu. W roku 2009 zadebiutował w Ameryce, koncertując z West Coast Symphony w Vancouver (Kanada) oraz Carson City Symphony (USA). Artysta wielokrotnie występował jako solista oraz z towarzyszeniem orkiestr w Kanadzie, Stanach Zjednoczonych, Chinach, Makau, Taiwanie, Hong Kongu, Danii, Polsce, Francji, Niemczech, Izraelu i Czechach. Koncertował w takich prestiżowych salach jak: the Canadian National Arts Gallery w Ottawie, the Glenn Gould Studio w CBC w Toronto, the Shanghai Oriental Arts Center w Chinach i the Kleinhans Music Hall w Buffalo w Stanach Zjednoczonych. Współpracował z takimi dyrygentami jak JoAnn Falletta, Kerry Stratton i Niklas Willén.

Artysta wydał pięć płyt, które otrzymały pozytywne recenzje w takich czasopismach muzycznych jak: The Gramophone”, „Klassikmagazin”, „Klassieke Zaken” czy„Diapason”. Carl Petersson od 2014 roku związany jest na stałe z wytwórnią Naxos/Grand Piano z którą zrealizował m.in. premierowe nagranie Koncertu fortepianowego h-moll norweskiego kompozytora Helge Evju. Koncert ten powstał w oparciu o szkice pozostawione przez Edwarda Griega do jego drugiego nieukończonego koncertu fortepianowego i stanowi niezwykle atrakcyjną pozycję w literaturze fortepianowej. W 2016 r. ukazała się kolejna solowa płyta artysty zawierająca twórczość dwudziestowiecznych Duńskich kompozytorów, a wśród nich prawykonania utworów Per Nørgårda, laureata Siemens Music Prize.

Carl Petersson równolegle z działalnością artystyczną prowadzi działalność naukowo-dydaktyczną. Od 2013 roku jest wykładowcą Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Obecnie pracuje także w Changsha Normal University, w regionie Hunan, w Chinach.
 

Dr  hab. Krzysztof MECH – kierownik Zakładu Filozofii Religii Instytutu Religioznawstwa UJ. Publikował m.in. w Znaku, Kwartalniku Filozoficznym, Logosie i Ethosie oraz Nomosie. Autor książek: Chrześcijaństwo i dialektyka w koncepcji Paula Tillicha, Logos wiary. Między boskością a racjonalnością oraz Człowiek – natura – transcendencja.
Zajmuje się filozofią religii, filozofią Boga, współczesną hermeneutyką, problematyką religijnego znaczenia.
 


Medytacja nad racjonalnością

W dość szeroko rozpowszechnionym przekonaniu ludzki rozum pozostaje w dziejach tym samym rozumem, dającym się utożsamić z jego nowożytną wizją, a więc naturalną władzą człowieka; autonomicznym i niezależnym, a zarazem obdarzonym wolnością narzędziem poznania, które stanowi jedyne źródło filozoficznej prawdy.
Niniejsza Medytacja próbuje wyjść poza ten horyzont myślenia i spojrzeć na ludzki rozum od strony dokonujących się dziejowo zmian w sposobie pojmowania racjonalności. Przedmiotem namysłu będzie związek idei racjonalności z ideą boskości.
Wykład odsłoni ujawniającą się w początkach chrześcijaństwa ideę „zakorzenienia” ludzkiej racjonalności w tym, co boskie w człowieku, a następnie ukaże drogę, na której związek boskości i racjonalności ulega zapomnieniu.
Historia rozumu w ramach tradycji europejskiej filozofii jest historią jego pogłębiającej się alienacji od tego, co boskie. W świetle tych rozważań możliwe będzie zarysowanie odpowiedzi na pytanie o to, co takiego stało się w europejskim myśleniu, co usytuowało nas w zupełnie odmiennej przestrzeni namysłu nad tym, co racjonalne.

Krzysztof Mech

 

 

 

 



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję