Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18

 REZERWACJA

tel/fax:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

KONCERT UNIWERSYTECKI

2017-03-08, Środa
19:00

rodzaj abonamentu: Abonament U
miejsce: Collegium Novum
cena biletów:
30 zł
20 zł
Zarezerwuj bilet

powiększ

wykonawcy:

Cracow Guitar Quartet:

Miłosz Mączyński
Joanna Baran
Łukasz Dobrowolski
Mateusz Puter

prof. dr hab. Czesława Piecuch - wykład
 



repertuar:

Michael Praetorius – Cztery tańce z Terpsychory
Luigi Boccherini – Kwintet gitarowy Nr 4 D-dur G. 448
Leo Brouwer – Cuban Landscape with Rain
Modest Musorgski – Noc na Łysej Górze
Celso Machado – Tańce brazylijskie

wykład pt. "Czas i nieśmiertelność"

Cracow Guitar Quartet powstał w 2006 roku. Współtworzą go artyści związani z Krakowem: Miłosz Mączyński, Joanna Baran, Łukasz Dobrowolski oraz Mateusz Puter.

Zespół bierze udział w wielu projektach muzycznych zarówno w Polsce, jak i za granicą, występuje na najbardziej prestiżowych festiwalach muzyki gitarowej, prowadzi lekcje mistrzowskie dla młodych wirtuozów tego instrumentu, a na swoim koncie posiada nagrania dla Polskiego Radia i Telewizji (w tym rejestrowany koncert w studiu Polskiego Radia).

W 2009 roku otrzymał I nagrodę na XII Międzynarodowym Konkursie Gitarowym w Ile De Ré we Francji. W 2010 roku nakładem CM Records ukazała się płyta zespołu From Ballet to Tango, ukazującą piękno i bogactwo muzyki tanecznej od epoki renesansu po współczesność, od Europy po Amerykę Południową, od arcydzieł mistrzów po pełne uroku formy oparte na muzycznym folklorze, a wszystko to, w nowym intrygującym brzmieniu czterech gitar klasycznych. Płyta zyskała znakomite recenzje w polskiej i zagranicznej prasie muzycznej. Obecnie Cracow Guitar Quartet uznawany jest za czołowy polski zespół muzyki gitarowej.

 

Czesława PIECUCH – profesor filozofii specjalizująca się w antropologii filozoficznej, filozofii egzystencji i współczesnej filozofii niemieckiej. Przedmiotem jej badań jest przede wszystkim filozofia egzystencjalna Karla Jaspersa, ale także innych przedstawicieli współczesnej myśli egzystencjalnej, niemieckiej i francuskiej, Martina Heideggera, Gabriela Marcela, Alberta Camusa, Lwa Szestowa, austriackiego psychiatry Victora Frankla i innych oraz wybrane zagadnienia filozofii metafizycznej. Prowadzone badania koncentrują się wokół kondycji człowieka, widzianej w perspektywie dramatyzmu istnienia, zagadnień cierpienia, przemijania i śmierci, sensu życia i znaczenia zła w życiu ludzkim, a także dotyczą sytuacji filozofii w obliczu rozwoju naukowego myślenia, jej granic i perspektyw oraz niektórych zagadnień z zakresu etyki. 
Ukończyła ekonomię na Akademii Ekonomicznej w Krakowie (1971), oraz filozofię na Uniwersytecie Jagiellońskim (1975). W 1982 uzyskała tytuł doktora nauk filozoficznych (praca pt. Sytuacje graniczne jako kategoria antropologicznej Karla Jaspersa), następnie, w 1999 roku, tytuł doktora habilitowanego (praca pt. Doświadczenie egzystencjalne w perspektywie metafizycznej), zaś w 2012 roku została profesorem nauk humanistycznych.
Brała udział w wielu światowych kongresach filozofii oraz międzynarodowych i krajowych konferencjach naukowych m. in. w Moskwie, Bostonie, Stambule, Seulu, Grazu, Oldenburgu. Uczestniczyła w cyklicznych Sympozjach Jaspersowskich w Klingenthal, a także  w zjazdach filozoficznych w Krakowie, Toruniu, Szczecinie i w Warszawie. Z jej inicjatywy powstało Polskie Towarzystwo Karla Jaspersa. Obecnie Towarzystwo zostało włączone do światowej struktury International Association of Jaspers Societies (IAJS), a prof. Czesława Piecuch została członkiem Rady Naukowej IAJS.
Jest kierownikiem Katedry Filozofii Współczesnej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, prezesem Polskiego Towarzystwa Karla Jaspersa, przewodniczącą Okręgowej Olimpiady Filozoficznej, organizatorką konferencji naukowych i paneli dyskusyjnych.
Dorobek prof. Piecuch obejmuje ponad 90 publikacji naukowych, w czasopismach polskich i  zagranicznych, jest autorką książek filozoficznych i redaktorem Serii Jaspersowskiej.

 


Muzyczne krajobrazy z Cracow Guitar Quartet

Podróż muzyczną z czterema gitarami rozpocznie obraz dworskiej kultury tanecznej z niemieckich źródeł z początku XVII wieku. Zespół przywoła cztery tańce autorstwa kompozytora, organisty i  teoretyka muzyki Michaela Praetoriusa ze zbioru Terpsichore, musarum aoniarum quinta napisanego na dowolną obsadę wykonawczą od 4 do 6 głosów. Jako pierwsze zabrzmi Bransle de la Royne, rodzaj pantomimicznej zabawy, wykonywanej parami w kole lub w szeregu. Następnie z tego zbioru usłyszymy Ballet, Courante, La Rosette oraz Courante da capo.

Przez Italię dotrzemy do muzycznej Hiszpanii. Włoski kompozytor Luigi Boccherini, autor aż ok. 580 kompozycji, głównie na obsadę kameralną, wiele lat  swojego życia spędził w Madrycie. Wpływy muzyki hiszpańskiej znalazły swoje odbicie w Kwintecie gitarowym nr 4 D-dur. Z tego dzieła w oryginale napisanego na gitarę i kwartet smyczkowy usłyszymy dwie części: Introdukcję (Grave assai) i Fandango w transkrypcji na rodowite hiszpańskie instrumenty – cztery gitary.

Kolejnym etapem muzycznej podróży będzie Kuba. Za sprawą ilustracyjnej kompozycji Krajobraz kubański z deszczem przeniesiemy się w niezwykły świat brzmień sonorystycznych. Usłyszymy rozmaite odcienie padającego deszczu od pojedynczych kropli, po burzę z piorunami i gradem. Autorem utworu jest pochodzący z Kuby, jeden z największych współczesnych kompozytorów muzyki gitarowej Leo Brouwer.

W zupełnie w inny świat przeniesie nas kolejny utwór – programowa fantazja orkiestrowa Noc na Łysej Górze Modesta Musorgskiego. Tak dzieło to opisał sam kompozytor: „Podziemny zgiełk nadnaturalnych głosów. Zjawiają się piekielne duchy, a potem sam Lucyper. Gloryfikacja Czarnoboga i czarna msza. Sabat czarownic. W kulminacyjnym punkcie sabatu dochodzą z dala dźwięki dzwonów wiejskiego kościółka, które rozpraszają duchy ciemności”. Kompozycja dokończona przez Mikołaja Rimskiego-Korsakowa zabrzmi w opracowaniu na cztery gitary.

Na zakończenie muzycznej podróży przeniesiemy się so świata dźwięków Brazylii. Usłyszymy trzy Tańce Brazylijskie napisane przez pochodzącego z tego kraju gitarzystę i multiinstrumentalistę Celso Machado. Pierwszy z nich to Catira, ludowy taniec, w którym pojawia się charakterystyczny wyklaskiwany i stepowany przez tancerzy schemat rytmiczny. Po nim usłyszymy liryczną i tęskną kołysankę Cirandę, a na zakończenie żywiołowe Frevo, widowiskowy taniec z akrobatycznymi figurami, związany z brazylijskim karnawałem.

Łukasz Dobrowolski


Czas i nieśmiertelność

W powszechnym odczuciu czas wiąże się z życiem doczesnym, a nieśmiertelność – z życiem wiecznym. Człowiek pragnie pokonać czas, chcąc pokonać śmierć i wiecznie trwać. Ludzka tęsknota za nieśmiertelnością traktuje czas jako przeszkodę dla nieskończonego cielesnego bytowania, którą chce przezwyciężyć, aby powstrzymać przemijanie. W takim ujęciu czas posiada negatywny, niszczący charakter, czas i nieśmiertelność jawią się jako przeciwstawne sobie. Natomiast w odczycie zostanie zaprezentowana myśl, która je ze sobą w oryginalny sposób połączy.

W miejsce tradycyjnego pojmowania nieśmiertelności, jako niezależnej od czasu i powiązanej z drugim, idealnym światem, zostanie przedstawione filozoficzne ujęcie, w którym wieczność występuje w koincydencji z czasowością, a problem ludzkiej nieśmiertelności zostaje powiązany z życiem doczesnym. Według tego poglądu nieśmiertelność człowiek może zdobyć już za życia. Może ona stać się jego udziałem dzięki szczególnemu działaniu, które pozwala zatrzymać czas w „wysokim momencie” życia, poniekąd go unieruchomić. Takie działanie nie prowadzi ani do unicestwienia czasu, ani jego bagatelizowania, lecz przeciwnie, w jego wyniku czas zyskuje na znaczeniu, ponieważ staje się warunkiem wieczności, co oznacza, że porzucenie czasu oznacza dla człowieka utratę wieczności. Rodzi to pytanie, czy wzniosłe momenty życia mogą ukoić ludzką tęsknotę za nieśmiertelnością?

 



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję