Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
KASA BILETOWA

telefon:

+48 (12) 619 87 33
+48 (12) 619 87 21 wew. 33

czynna


wt. - pt. w godz. 10-14, 15-19

 REZERWACJA

tel/fax:

tel. +48 (12) 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

MUSICA-ARS AMANDA

2015-03-12, Czwartek
18:00

rodzaj abonamentu: Abonament A
miejsce: Sala Filharmonii

cena biletów:
25 zł
Zarezerwuj bilet
fot. studio NE.pl
powiększ

wykonawcy:

W ŚWIECIE INSTRUMENTÓW
Od Bacha do Piazzolli, czyli o bogactwie instrumentów strunowych

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
Monika Bachowska – dyrygent
Aleksandra Rupocińska – klawesyn
Irena Czubek-Davidson – harfa
Lindsay Davidson – dudy szkockie
Michał Nagy – gitara
Klaudiusz Baran – bandoneon

 



repertuar:

Johann Sebastian Bach – Koncert klawesynowy d-moll BWV 1052
Lindsay Davidson – Koncert podwójny na harfę i dudy szkockie
Fernando Bustamante (opr. Jorge Morel) – Misionera

Astor Piazzolla:
Cafe 1930 z Histoire du Tango
Tanga: Oblivion, Libertango
Koncert na bandoneon, gitarę i smyczki

Monika BACHOWSKA – absolwentka Krakowskiej Akademii Muzycznej. Od 1995 pracuje z chórami oraz orkiestrami dziecięcymi, młodzieżowymi, zawodowymi. W latach 1998-2011 była członkiem Chóru Polskiego Radia w Krakowie, dyrygując  wielokrotnie koncertami tego zespołu i dokonując nagrań  dla Programu 2 Polskiego Radia.
Jest proszona o przygotowywanie zespołów do znaczących wydarzeń muzycznych, jak nagrania, czy koncerty festiwalowe (np. kilkakrotnie na potrzeby festiwalu Wawel o Zmierzchu), a przygotowanymi przez nią orkiestrami dyrygowały tak wybitne osobowości świata muzyki, jak Krzysztof Penderecki,  Tadeusz Strugała, Jerzy Maksymiuk, Jacek Kaspszyk, Marek Moś, czy Łukasz Borowicz. Imponująca jest także lista słynnych solistów, którzy wystąpili w prowadzonych przez dyrygentkę koncertach. A są wśród nich: Kaja Danczowska, Elżbieta Stefańska, Daniel Stabrawa, Agata Szymczewska, Marcin Dylla, Tomasz Strahl i cieszący się zasłużoną sławą w całej Europie i poza jej granicami, jeden
z solistów naszego koncertu, Klaudiusz Baran.
Prowadzone przez Monikę Bachowską orkiestry: Młodzieżowa Orkiestra  Kameralna Fresco Sonare  i orkiestra Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I st. im. I.J.Paderewskiego w Krakowie wielokrotnie uczestniczyły  w konkursach i festiwalach, zawsze zajmując pierwsze miejsca, uzyskując czasem również dodatkowe wyróżnienia. W latach 1999 i 2002 na Międzynarodowym Festiwalu Orkiestr Młodzieżowych Nyiregyhaza (Węgry), a także na Festiwalu Orkiestr Szkół Muzycznych w Będzinie w 2001 i 2011 dyrygentka otrzymała tytuł „Najlepszego Dyrygenta Festiwalu”.
Monika Bachowska uzyskała w 2004 tytuł Doktora Sztuki Muzycznej w dyscyplinie Dyrygentura.
W 2008 otrzymała nagrodę Prezydenta Miasta Krakowa za szczególne osiągnięcia w pracy dydaktycznej. W 2012 powierzono jej programy edukacyjne w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, gdzie prowadzi Lusławicką Orkiestrę Talentów.

Aleksandra RUPOCIŃSKA – absolwentka Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu (klasa klawesynu prof. M. Czarny Kaczmarskiej). Studia kontynuowała w Królewskim Konserwatorium w Brukseli w klasie klawesynu i zespołów kameralnych prof. H. Stindersa uzyskując dyplom mistrzowski. Już podczas studiów wiele koncertowała jako solistka i kameralistka współpracując z licznymi zespołami specjalizującymi się w grze na instrumentach historycznych. Występowała na międzynarodowych festiwalach w kraju i za granicą m. in. "Wratislavia Cantans", Festiwal na Zamku Królewskim w Warszawie, "Concentus Moraviae", "Wieczory w Arsenale", "Printemps au Sablon", Festiwal Muzyki Dawnej w Starym Sączu,"Warszawska Jesień", "Musica Polonica Nova", "Musica Electronica Nova","Dni kompozytorów krakowskich" ,"Festiwal Prawykonań" oraz w cyklu "Wieczory Wawelskie" a także w Niemczech,Francji, Holandii, Portugalii. Współpracuje z Wrocławską Orkiestrą Barokową oraz orkiestrami kameralnymi jako ceniony specjalista w zakresie realizacji basso continuo w utworach instrumentalnych oraz formach oratoryjnych i kantatowych. Wykonuje także chętnie muzykę współczesną, w tym często utwory jej dedykowane. Zajmuje się też pracą dydaktyczną we wrocławskiej Akademii Muzycznej, w roku 2013 uzyskała tytuł doktora  habilitowanego sztuk muzycznych.

Irena CZUBEK-DAVIDSON - harfistka Filharmonii Krakowskiej. Dyplom z wyróżnieniem uzyskała w krakowskiej Akademii Muzycznej, w klasie harfy prof. Bogumiły Lutak-Modrinić. Swój warsztat muzyczny doskonaliła biorąc udział w kursach mistrzowskich Susan Mildonian (1990), III Harp Symphosium w Amsterdamie (1995), czy podczas I Dni Harfy w Warszawie (1998).
Dokonała wielu prawykonań i rejestracji utworów na harfę, w tym m.in. dla Związku Kompozytorów Krakowskich. Brała udział w nagraniach programów edukacyjnych dla dzieci realizowanych przez Telewizję Krakowską.
Jako kameralistka współpracuje z wieloma zespołami instrumentalnymi i wokalnymi w Polsce i za granicą. Była współorganizatorem i solistką Sympozjum Harfowego organizowanego przez Akademię Muzyczną w Krakowie. Jest współzałożycielką niezwykłego tria "Celtic Triangiel" (sopran, dudy szkockie, harfa haczykowa), wykonującego muzykę szkocką i celtycką, z którym zagrała ponad 150 koncertów.
Wielokrotnie  współpracowała z chórami (Krakowski Chór Kameralny, Chór Polskiego Radia, Chór Akademii Muzycznej w Krakowie, Praski Chór Kameralny, Zespół Madrygalistów Capelli Cracoviensis, Chór Chłopięcy Filharmonii Krakowskiej, Poznański Chór Chłopięcy, Chór UAM w Poznaniu, Kantorei Enge w Zurychu, Chór Amicus, Kantorei Sankt Barbara w Krakowie, Chór Żeński Uniwersytetu Jana Pawła II oraz chóry szkół muzycznych Krakowa), a w repertuarze znalazły się utwory takich kompozytorów, jak Benjamin Britten, Johannes Brahms, Leonard Bernstein, Petr Eben, Leoš Janáček, Camille Saint-Saëns, Cézar Franck, czy John Rutter.
W 2014 roku uzyskała stopień doktora. Jest asystentką na swej macierzystej uczelni.

Lindsay DAVIDSON - studiował w Reid School of Music na Uniwersytecie w Edynburgu i jest pierwszym w historii muzykiem, który uzyskał dyplom uniwersytecki w zakresie gry na dudach. Po dyplomie kontynuował studia nad kompozycją i komputerową syntezą dźwięku. Wkrótce potem rozpoczął działalność artystyczną i pedagogiczną, założył kilka zespołów muzycznych, a także szkołę gry na dudach, na rzecz której opracował nowatorski program nauki na tym instrumencie, z czasem przyjęty przez wiele szkół i zespołów na całym świecie. Opracował także krótki samouczek kontrapunktu. Spod jego pióra wyszła również broszura dla kompozytorów o tym, jak pisać muzykę na dudy.
W 2007 roku Lindsay Davidson otrzymał doktorat na podstawie pracy pt. "Towards A Fusion Of Western Classical/Contemporary And Traditional Scots Bagpipe Composition Techniques: “Manntaireachd” oraz licznych kompozycji. Poza licznymi własnymi utworami, artysta wykonywał po raz pierwszy dzieła napisane specjalnie dla niego.
W uznaniu jego talentu i dorobku artystycznego, Lindsay został wybrany Dudziarzem Miejskim (Town Piper) swojego rodzinnego Linlithgow (od 1987 do 2001), oficjalnym dudziarzem klanu Davidsonów, jednego z najliczniejszych w Szkocji (od 1992). W 2004 roku, otrzymał nominację na Nadwornego Kompozytora Barona Ardgowan, co było poprzedzone licznymi zamówieniami na utwory muzyczne ze strony Barona. Lindsay pełni także funkcję Musician in Residence w British International School of Cracow.
Ważnym elementem pracy Lindsaya jest promocja muzyki dudziarskiej, a jego ambicją – przyczynienie się do tego, aby muzyka grana na dudach i tworzona z myślą o tym instrumencie została zaliczona w poczet muzyki poważnej i na stałe weszła do repertuarów filharmonii na całym świecie.
Lindsay Davidson ma na swoim koncie koncerty, prowadzenie warsztatów, a także wykłady w  wielu krajach świata: od Europy Wschodniej po Stany Zjednoczone i od Wenezueli po Japonię.

Michał  NAGY – studiował w Akademii Muzycznej w Warszawie i Konserwatorium Wiedeńskim. Jego nauczycielami byli Janusz Raczyński, Marcin Zalewski i Ryszard Bałauszko. Jest laureatem międzynarodowych konkursów gitarowych w Fiuggi, Gdańsku, Krakowie i Tychach. Dwukrotnie był stypendystą Fundacji Kultury. Jest laureatem nagrody Województwa Małopolskiego ,,Ars Quaerendi 2010” za wybitne działania na rzecz promocji i upowszechniania kultury. Został także uhonorowany odznaką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego ,,Zasłużony dla Kultury Polskiej”.
Koncertuje jako solista i kameralista. Występował na licznych festiwalach muzycznych (m.in. Warszawska Jesień, Carintischer Sommer, Allegro Vivo, Kwartesencja, Śląska Jesień Gitarowa, Nuevo Mundo, Festiwal Muzyki Astora Piazzolli w Krakowie, Gitarre Wien, Wrocławski Festiwal Gitarowy).
Współpracował z orkiestrami: Filharmonii Narodowej, Filharmonii Krakowskiej, Wrocławską Orkiestra Kameralną Vratislavia, Concerto Avenna, Capella Bydgostiensis, Camerata Nova, Fresco Sonare i Chopin Academia Orchestra. Występował również z towarzyszeniem Kameralistów Filharmonii Narodowej, kwartetu smyczkowego Royal String Quartet i zespołu Wiener Instrumentalsolisten oraz jako członek zespołów New Tango Bridge i New Art Ensemble. Jest także współtwórcą i członkiem międzynarodowego kwartetu gitarowego Guitar 4mation, specjalizującego się w wykonaniach muzyki XX i XXI wieku, w tym między innymi repertuaru z pogranicza muzyki współczesnej i jazzu.
Występuje również w duecie z gitarzystą Marcinem Siatkowskim, skrzypkami Robertem Kabarą i Pawłem Wajrakiem, oboistą Arkadiuszem Krupą i bandoneonistą Klaudiuszem Baranem, z którym wykonuje utwory z kręgu argentyńskiego ,,tango nuevo”. Dokonał również solowych nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji. Jest autorem wielu aranżacji na gitarę solo i z zespołami kameralnymi. Współpracuje jako edytor z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. Zajmuje się także muzyką teatralną, we współpracy z Teatrem im. Juliusza Słowackiego w Krakowie.
Nagrywał m.in. dla firm: Sony Music (nagroda Fryderyk 2002 za płytę Piazzolla Tango w kategorii Album Roku – Muzyka Kameralna), Dux (nominacja do Fryderyka 2000 za płytę pt. Micropiezas w duecie z M.Siatkowskim), Polskie Nagrania Edition i Gramola Vienna (pulse.sound.joy.heart., Sonada de Alma – Guitar 4mation).
Od 1997 roku jest pedagogiem w Akademii Muzycznej w Krakowie. Od 2008 roku jest kierownikiem artystycznym letnich warsztatów gitarowych w Lanckoronie.

Klaudiusz  BARAN – akordeonista i bandoneonista. Urodził się w Przemyślu. Ukończył Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Prof. Jerzego Jurka. Jako stypendysta rządu francuskiego kontynuował studia w Conservatoire Paul Dukas w Paryżu w klasie prof. Maxa Bonnay'a.
Jest laureatem m. in. I nagrody w Ogólnopolskim Konkursie Akordeonowym w Katowicach, I nagrody w Międzynarodowym Konkursie Akordeonowym w Castelfidardo (Włochy), I nagrody w Międzynarodowym Konkursie Akordeonowym w Paryżu.
Uczestniczył w wielu festiwalach m.in. Festiwalu Warszawska Jesień, Bydgoskim Festiwalu Laureatów Konkursów Muzycznych, Forum Lutosławskiego w Filharmonii Narodowej, Festiwalu Muzyki Współczesnej Musica Polonica Nova we Wrocławiu, Musica Moderna w Łodzi, Festiwalu Muzyki Akordeonowej w Kragujevcu (Serbia), Festiwalu Bajan i bajaniści w Moskwie, Brawo Maestro w Kąśnej Dolnej, Skrzyżowanie Kultur w Warszawie, Dialogu Czterech Kultur w Łodzi, EXPO 2008 w Saragossie, Festiwalu Muzyki Akordeonowej w Petersburgu, Sezonie Kultury Polskiej w Rosji, Tango Festival y Mundial de Baile w Buenos Aires i wielu innych.
Jako solista współpracował z orkiestrami wielu polskich filharmonii, Orkiestrą Polskiego Radia, Sinfoniettą Cracovią, Orkiestrą AUKSO, Capellą Bydgostiensis, Concerto Avenna, Camerata Academia, Orkiestrą Vratislavia, Dresdner Philharmoniker, Philharmonie Greiz-Reichenbach, Philharmonie Meinengen, Orkiestrą Polskiego Radia Amadeus,Orkiestrą Filharmonii we Władymirze, Lwowską Orkiestrą Akademia.
Wśród nazwisk artystów, z którymi wystąpił na uwagę zasługują m.in. Roby Lakatos, Ivan Monighetti, Krzysztof Jakowicz, Konstanty Andrzej Kulka, Wadim Brodski czy Waldemar Malicki. W marcu 2009 roku miał okazję wykonać Siedem słów Chrystusa na Krzyżu Sofii Gubaiduliny w obecności kompozytorki. Jest członkiem i założycielem  kilku zespołów, z jednym z nich – Tangata Quintet był nominowany do Nagrody Fryderyka.
Dokonał licznych nagrań muzyki filmowej, teatralnej i rozrywkowej, a także muzyki dla Polskiego Radia i Telewizji. Jego pierwsza autorska płyta nagrana dla wytwórni Sony Classical z dziełami Astora Piazzolli otrzymała nagrodę Akademii Fonograficznej Fryderyk 2003.
Jest profesorem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie od 2011  pełni funkcję Dziekana Wydziału Instrumentalnego. Jako wykładowca jest zapraszany na międzynarodowe kursy interpretacji muzycznej w całej Europie.

 


 

Słuchacze naszych dotychczasowych koncertów opowiadających o świecie instrumentów na pewno zostali już przez nas przekonani, że tym, co najlepiej określa dany instrument, nie jest wielkość, kolor czy wygląd, ale sposób wydobywania z niego dźwięku.

W marcowych koncertach słuchać będziemy strun – schowanych w pudle klawesynu, rozpiętych na rzeźbionej ramie harfy, wzmocnionych pudłem rezonansowym gitary. A że instrument muzyczny łączy się zawsze z pewnym stylem, epoką, krajem, tak więc wspomniane instrumenty postaramy się przedstawić w charakterystycznych dla nich utworach.

Klawesyn – ulubiony instrument solowy i koncertowy baroku, zabrzmi rzecz jasna w jednym z koncertów Bacha. Będziemy mieć zatem rzadką okazję usłyszeć i zobaczyć prawdziwie stylowe wykonanie tego utworu – zgodnie z barokową tradycją solistka poprowadzi orkiestrę, grając jednocześnie na instrumencie swoją koncertową partię.

Lindsay Davidson, Szkot od lat mieszkający w Krakowie, jest nie tylko kompozytorem, ale przede wszystkim wielkim miłośnikiem i wirtuozem instrumentu ze swego ojczystego kraju. Mowa oczywiście o dudach szkockich, które w naszym koncercie stworzą niepowtarzalny koloryt dla koncertu podwójnego z harfą. Przez większość melomanów kojarzona jest ona z pięknymi partiami solowymi w utworach symfonicznych lub kameralnych, salonowych. Tutaj jednak przypomni nam o swej celtyckiej wersji, obecnej w herbie Irlandii, a także wzbogacającej koncerty muzyki szkockiej.

Na koniec – gitara, nieodzowna przy wykonywaniu gorących rytmów hiszpańskich. My jednak chcemy znów pokazać trochę inne oblicze tego instrumentu, a chodzi tu o tango argentyńskie i jakże specyficzny świat muzyki Astora Piazzolli. Piazzolla, Włoch urodzony i wychowany w Argentynie, od dziecka grał na bandoneonie (instrument zbliżony do harmonii i akordeonu).

To właśnie splatanie się dźwięków gitary i bandoneonu w rytmach poszarpanych, synkopowanych, nadaje kompozycjom Piazzolli ten jedyny w swoim rodzaju charakter i klimat.

APM

Felieton Macieja Jabłońskiego "Od Bacha do Piazzolli, czyli o bogactwie instrumentów strunowych" (PDF)
 



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję