telefon:
506 625 430
czynna
7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18
tel/fax:
od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22
e-mail:
RECITAL FORTEPIANOWY
powiększ
wykonawcy:
Michele Sganga – fortepian
repertuar:
Fryderyk Chopin – Polonez b-moll Les Adieux [op. post.]
Gioachino Rossini - L'innocence italienne - La candeur française (z Péchés de vieillesse, V: Album pour les enfants adolescents)
Johannes Brahms – Fantasien op. 116
César Franck – Prélude, Aria et Final
Claude Debussy – Images (2 księga)
Odbiór bezpłatnych wejściówek w kasie Filharmonii: od wtorku do piątku w godz. 10.00-14.00 i 15.00-19.00.
Rezerwacja: tel. +48 (12) 619 87 22 od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-16.00
Muzyczna Europa „lubi” granice: nie jako nieprzekraczalne bariery, czy symbole sztywnych przeciwieństw pomiędzy różnymi narodami, lecz raczej jako bodziec do konfrontacji i wymiany pomiędzy solidarnymi wspólnotami. Muzyka, dzięki swej niejednoznaczności, zawsze o tym świadczyła, również przez ponadnarodowy idiom, który tak widoczny jest w literaturze fortepianowej.
Pomiędzy sławnymi kompozytorami mocno wyczuwalne jest pragnienie artystycznej wspólnoty oraz „jedności w różnorodności” kulturalnej; przede wszystkim na skalę europejską, ale nie tylko…
Objawia się to na różne sposoby: Zdarzyło się, że Polak, Fryderyk Chopin, mający ojca Francuza, zainspirowany twórczością jednego z najbardziej włoskich kompozytorów, Gioachino Rossiniego, skomponował utwór pożegnalny, dedykowany przyjacielowi. Ów przyjaciel, rodak, miał ojca pochodzenia niemieckiego, a był bratem sławnego Oskara Kolberga. Mistrz Rossini skomponował zaś piosenkę, w której w ironiczny sposób porównuje Włochów do sąsiadów zza Alp. Nie wspominając o znaczeniu rzymskich – czy szerzej – włoskich ścieżek Johannesa Brahmsa i Claude’a Debussy’ego, czy synkretyzmie inspiracji Europą Belgo-Francuza, Césara Francka...
Interpretując utwory tych kompozytorów, Michele Sganga stara się oddać tym wielkim Artystom choć cząstkę tego, co oni swoim Dziełem podarowali nam: niezwykle cenną możliwość uchwycenia, przez wrażliwy odbiór, „jedności w różnorodności” muzyki europejskiej jako przestrzeni bez granic.
Michele SGANGA (Rzym, 1978) - uzyskał dyplom Konserwatorium Santa Cecilia w klasie fortepianu Marii Teresy Carunchio z najwyższą punktacją i wyróżnieniem. Brał udział w kursach mistrzowskich oraz otrzymał wiele nagród na konkursach krajowych i zagranicznych.
Wykształcenie muzyczne uzupełnił studiami kompozycji oraz muzykologicznymi. W 2010 roku, z okazji dwusetnej rocznicy urodzin Fryderyka Chopina, został zaproszony przez Ambasadę RP w Rzymie do wykonania własnej kompozycji. Wśród najnowszych kompozycji artysty znajduje się ścieżka dźwiękowa do filmu dokumentalnego dla włoskiego stowarzyszenia cywilnych ofiar II wojny światowej.
Jest twórcą Sonicview – Sound Factory, która – oprócz realizacji płyt – zajmuje się projekcją ścieżek dźwiękowych do filmów oraz dla teatru i telewizji.
Współpracuje z wytwórniami fonograficznymi, w tym m. in. z Brilliant Classics, Naxos, czy Officina Della Musica. Dla tej ostatniej zarejestrował dwa recitale pianistyczne Animale Musicale. Biodiversità al pianoforte (2011) oraz Le ragioni del canto: Franz Liszt (2014). Obydwa programy przedstawił podczas koncertów w ramach ostatnich dwóch edycji festiwalu Milanesiana (2013 i 2014) oraz transmisji radiowej RAI3.
Michele Sganga łączy działalność koncertową, kompozytorską i dydaktyczną z niezależną działalnością muzykologiczną, prowadząc lekcje-koncerty oraz publikując swoje teksty w prasie naukowej i popularnej.
Wersja do druku
© Filharmonia Krakowska 2010