Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18

 REZERWACJA

tel/fax:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

KONCERT SYMFONICZNY

2014-01-18, Sobota
18:00

rodzaj abonamentu: Abonament S
miejsce: Sala Filharmonii

cena biletów:
50 zł
40 zł
25 zł
Zarezerwuj bilet

powiększ

wykonawcy:

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
Chikara Imamura – dyrygent
Roman Widaszek – basethorn



repertuar:

Ludwig van Beethoven – Uwertura Egmont op. 84
Carl Stamitz – Koncert B-dur na basethorn i orkiestrę
Robert Schumann – II Symfonia C-dur op. 61

Zapraszamy na koncert poprowadzony przez japońskiego dyrygenta, Chikara Imamurę, laureata wielu prestiżowych konkursów dyrygenckich: im. Herberta von Karajana w Japonii (1977), finalistą Konkursu Dyrygenckiego im. Guido Cantellego w Mediolanie (1980) oraz Konkursu im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach (1983), ucznia mistrzów –Seiji Ozawy i Franco Ferrary.
Artysta ma szczególnie emocjonalny stosunek do dzieł niemieckiego oraz austriackiego klasycyzmu i romantyzmu; chętnie wykonuje utwory symfoniczne Beethovena, Schuberta i Brahmsa, a także dzieła Mahlera i Richarda Straussa. Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod jego batutą wykona Uwerturę Egmont op. 84 Ludwiga van Beethovena, Carla Stamitza – Koncert B-dur na basethorn i orkiestrę oraz II Symfonię C-dur op. 61 Roberta Schumanna. Partię solową w koncercie Stamitza wykonywać będzie Roman Widaszek - jeden z nielicznych klarnecistów, grających na rzadko spotykanym instrumencie – basethornie (altowa odmiana klarnetu), wykładowcą katowickiej Akademii Muzycznej, prowadzący ożywioną działalność artystyczną jako solista i kameralista – zarówno w Polsce, jak i za granicą – z  Sharon Kam, Dimitrijem Ashkenazym, Kwartetem Śląskim, czy zespołem Hilliard Ensemble. Gorąco polecamy!
 


Uwertura "Egmont" op. 84 Ludwiga van Beethovena wywodzi się z muzyki scenicznej (incidental music), napisanej na wystawienie dramatu Goethego w tatrze dworskim (Hoftheater) w Wiedniu, z końcem maja 1810 roku. Uwertura ta, będąca apoteozą głównego bohatera, łączy dramatyczną ekspresję z klasycznie zrównoważoną formą allegra sonatowego, poprzedzonego wolnym wstępem. Posiada ona pełne walory autonomicznego utworu symfonicznego i utrwaliła się repertuarze jako często grywana, efektowna uwertura koncertowa.

Carl Stamitz (1745–1801), skrzypek i kompozytor był synem Johanna W. A. Stamitza, jednego z głównych reprezentantów tak zwanej „szkoły mannheimskiej” – wielopokoleniowej grupy kompozytorów czeskich, włoskich i niemieckich, skupionych w latach 1740–1800 na dworze elektora Nadrenii w Mannheim. Tamtejsza kapela dworska miała opinię najlepszej wówczas orkiestry w Europie, tym samym głównym terenem zainteresowań twórców szkoły mannheimskiej była muzyka symfoniczna.
Carl Stamitz był typem artysty wędrownego. Dużo podróżował. Koncertował w Paryżu i Londynie, w Austrii i Niemczech. Od 1790 działał w Sanki Petersburgu, a na koniec osiedlił się w Jenie, gdzie objął stanowisko dyrektora muzycznego. Był bardzo płodnym kompozytorem: napisał 80 symfonii, w tym 26 symfonii koncertujących oraz wiele utworów kameralnych. Z jego koncertów wyróżnia się Koncert na basethorn, instrument skonstruowany około 1770 (rodzaj odmiany klarnetu altowego o oryginalnym kształcie), udoskonalony na początku następnej dekady. Basethorn cieszył się przez pewien czas znaczną popularnością, zwłaszcza wśród amatorów. Grał na nim także znakomity klarnecista, Anton Stadle i może właśnie dzięki niemu Mozart wykorzystał basethorn w Czarodziejskim flecie i w Uprowadzeniu z Seraju. Później zapomniano o basethornie, który tylko sporadycznie pojawił się w kilku partyturach operowych Richarda Straussa.

II Symfonia C-dur op. 61 Roberta Schumanna, wykonana w po raz pierwszy 5 listopada 1846 roku w Lipsku jest właściwie jego trzecią symfonią, bowiem wcześniej skomponowana Symfonia d-moll została po dziesięciu latach przerobiona i w tej nowej wersji weszła do katalogu dzieł jako IV Symfonia d-moll op. 120. Opracowanie nowej wersji świadczy o tym, że z pewnej perspektywy czasowej sam kompozytor dostrzegał pewne braki swych wcześniejszych dzieł symfonicznych i być może przynajmniej częściowo przyznał by rację krytycznym ocenom, jakich nie szczędzili Symfonii C-dur późniejsi komentatorzy.
W jednym z listów usprawiedliwiał się: „…Symfonię pisałem w grudniu 18465 jeszcze na wpół chory; przypuszczam, że to musi się w niej słyszeć. Dopiero w ostatniej części poczułem się lepiej.” Nie ma sensu powtarzanie tu krytycznych ocen, bo przecież nie przekreślają one dzieła wielkiego kompozytora, którego indywidualność ujawnia się nie tylko w romantycznych wzlotach, ale także dramatycznych zmaganiach z losem.

Adam Walaciński
 



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję