Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
MENU
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18

 REZERWACJA

tel/fax:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

KONCERT KAMERALNY

2020-03-07, Sobota
18:00

miejsce: Żydowskie Muzeum Galicja, ul. Dajwór 18
fot. K. Schubert
powiększ

wykonawcy:

Natalia Jarząbek – flet
Maria Gromińska – flet
Mariusz Pędziałek – obój
Paweł Nyklewicz – obój
Janusz Antonik – klarnet
Andrzej Zając – klarnet
Wojciech Turek – fagot
Zdzisław Bogacz – fagot
Adam Kozłowski – waltornia
Marek Gumiela – waltornia
Artur Tyński – waltornia
Elżbieta Gromada – altówka
Jacek Kociuban – wiolonczela
Marek Kalinowski – kontrabas

Mariusz Pędziałek – kierownictwo artystyczne



repertuar:

Ludwig van Beethoven – Rondino
Antonín Dvořák – Serenada na instrumenty dęte, wiolonczelę i kontrabas d-moll op. 44
Johannes Brahms – Serenada na instrumenty dęte, altówkę, wiolonczelę i kontrabas A-Dur nr 2

Na podwójną obsadę obojów, klarnetów, fagotów i rogów przeznaczone jest króciutkie i melodyjne Rondino Es-dur WoO 25 Ludwiga van Beethovena, datowane na ok. 1793 rok. Od początku kompozytor eksponuje waltornie, które pod koniec utworu grają z tłumikiem, naśladując efekt echa. Swą Serenadę na instrumenty dęte, wiolonczele i kontrabas d-moll op. 44, Antonín Dvořák zadedykował niemieckiemu krytykowi i kompozytorowi Louisowi Ehlertowi, który był pod dużym wrażeniem późniejszych Tańców słowiańskich kompozytora. Podobnie zresztą jak Tańce, Serenada d-moll przesiąknięta jest słowiańskim duchem, szczególnie w środkowej części (Menuet), w której słychać charakterystyczny rytm czeskiego furianta. Dzieło zabrzmiało po raz pierwszy 17 listopada 1878 roku w Teatrze Tymczasowym w Pradze.
Wielki orędownik muzyki absolutnej, a jednocześnie kontynuator tradycji Beethovena - Johannes Brahms, ma na koncie dwie serenady. Sięgając po ten gatunek nawiązał tym samym do wielkiej tradycji wiedeńskich lekkich utworów wykonywanych na wolnym powietrzu, podobnie jak divertimenti, doprowadzonych do perfekcji przez Mozarta.
Pierwsza, przeznaczona na orkiestrę op. 11 utrzymana jest w tonacji D-dur. Druga zaś, w tonacji A-dur op. 16, pomyślana do wykonania przez „małą” orkiestrę. Pisaną w latach 1858-1859 Serenadę A-dur ukończył w Detmold. Jej prawykonanie odbyło się 10 lutego w Filharmonii w Hamburgu, gdzie dyrygował sam kompozytor. Mimo klasycznych konotacji, w porównaniu do swej poprzedniczki, odbiega jednak nieco bardziej od wzorów klasycznych. Trwająca ponad 30 minut Serenada A-dur złożona jest z pięciu części i samymi rozmiarami bliżej jej do małej symfonii. Obsadę stanowią dwa flety, dwa oboje, dwa klarnety, dwa fagoty, dwa rogi, altówki, wiolonczele i kontrabasy. Charakterystyczny jest więc brak skrzypiec. Podobnie jak Septet Es-dur Beethovena czy Oktet F-dur Schuberta, Brahmsowska Serenada A-dur to małe arcydzieło. Jak pisze Ludwik Erhardt: „Refleksyjny charakter tematów, ciemny koloryt barw orkiestrowych […], skupione Adagio o nastroju niemal religijnym, liryczne Quasi Menuetto w typowo brahmsowskim rytmie 6/4 – to wszystko sprawiło, że Serenada A-dur tak samo jak jej poprzedniczka nie od razu zyskała powszechne uznanie”.

Mateusz Borkowski



Zespół Instrumentów Dętych Filharmonii Krakowskiej to grupa muzyków na co dzień grających w orkiestrze symfonicznej naszej Filharmonii. Łączy ich potrzeba wspólnego grania, wyszukiwania utworów z bogatych zasobów literatury muzycznej napisanych na taki specyficzny skład, aby w ten sposób promować instrumenty dęte, instrumenty, na których grają. Każdorazowo muzycy dobierają skład osobowy zespołu w zależności od wymogów partytury. Idea wspólnego grania znakomicie procentuje w coraz lepszej, codziennej pracy orkiestry. Wzajemne relacje pomiędzy muzykami, reagowanie na niuanse muzyczne, umiejętność znalezienia się w zespole, poszukiwanie odpowiedniego i wspólnego brzmienia, inteligencja muzyczna łączy artystów w doskonaleniu warsztatu instrumentalnego i dążeniu do niedoścignionego ideału.





 



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję