Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
MENU
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18

 REZERWACJA

tel/fax:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

KONCERT SYMFONICZNY

2019-11-22, Piątek
19:30

miejsce: Muzeum Lotnictwa Polskiego, al. Jana Pawła II
cena biletów:
55 zł
45 zł
36 zł
40 zł
Zarezerwuj bilet
fot. archiwum własne artystów
powiększ

wykonawcy:

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
Paweł Kapuła – dyrygent
Marek Szlezer – fortepian
Jan Kalinowski – wiolonczela
 







 



repertuar:

Mieczysław Weinberg Melodie polskie op. 47
Marta Ptaszyńska – Koncert podwójny na fortepian, wiolonczelę i orkiestrę (prawykonanie) *
Antonin Dvořák – V Symfonia 

* Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca
 

miejsca nienumerowane

 

 

Melodie polskie Mieczysława Weinberga pochodzą z 1950 roku, kompozytor od 11 lat przebywał już wtedy w ZSRR. Weinberg w chwili powstania utworu był prześladowany przez stalinowski aparat terroru. Wstawił się wówczas za nim Dymitr Szostakowicz, z którym połączyła Weinberga dozgonna przyjaźń. Na Melodie polskie op. 47 składają się cztery części inspirowane polskimi tańcami, które są tutaj przytoczone niemal bez przekształceń.
Koncert podwójny na fortepian, wiolonczelę i orkiestrę to nowy utwór Marty Ptaszyńskiej, polskiej kompozytorki i perkusistki. Pierwsza część rozpoczyna się delikatnymi barwami orkiestry, na tle których soliści eksponują swój materiał. W drugim ogniwie soliści prowadzą falującą narrację. Trzecia część ma taneczny charakter, zaś finał jest bujny i ruchliwy, a zakończenie - wirtuozowskie.
V Symfonia Dvořaka powstała, zanim kompozytor stał się sławny. Została ona wydana przez Simrocka jako... I Symfonia. Jak przystało na Dvořaka, w utworze epizody energiczne i dramatyczne sąsiadują z lirycznymi. Tak zbudowana jest przede wszystkim I część i finał, podczas gdy drugie ogniwo roztacza aurę melancholii. Taneczna III część ma postać lendlera.

 


Paweł KAPUŁA – absolwent klasy dyrygentury symfoniczno-operowej prof. Tadeusza Strugały w Akademii Muzycznej w Krakowie, dyplom uzyskał w klasie prof. Stanisława Krawczyńskiego. Uczestniczył w mistrzowskich kursach dyrygenckich prowadzonych m.in. przez prof. Collina Mettersa, Gabriela Chmurę, Alexandra Liebreicha, Vladimira Kiradjieva. Jest finalistą i laureatem wyróżnień na I Ogólnopolskim Konkursie Studentów Dyrygentury im. Adama Kopycińskiego we Wrocławiu (2013). Paweł Kapuła jest również absolwentem Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego.
W grudniu 2014 roku zadebiutował w Warszawskiej Operze Kameralnej dyrygując premierowym przedstawieniem opery Zamek na Czorsztynie Karola Kurpińskiego w reżyserii Błażeja Peszka. W 2016 roku był asystentem Andreya Boreyki w Belgijskiej Orkiestrze Narodowej w Brukseli (Orchestre National de Belgique), gdzie zetknął się ze sztuką dyrygencką wielu wybitnych artystów, m.in Lawrenca Fostera, Vladimira Jurowskiego, Christophera Warren-Green’a i Michaela Schønwandt’a.
W grudniu 2016 roku zadebiutował z Orkiestrą Filharmonii Narodowej, którą poprowadził zastępując maestro Stanisława Skrowaczewskiego. W marcu 2017 roku dyrygował Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia (NOSPR) w Katowicach, w czerwcu brał aktywny udział przy nagraniu płyty z koncertami Chopina pianisty Yundi Li z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej. Przez trzy kolejne sezony artystyczne (2016-2019) był dyrygentem-asystentem w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Jako dyrygent-asystent maestro Jacka Kaspszyka, dyrektora artystycznego Filharmonii Narodowej, poprowadził ponad 25 koncertów z Orkiestrą Filharmonii Narodowej oraz dokonał nagrań.
Pod jego batutą występowali wybitni soliści, m.in. Sergey Khachatryan, Bomsori Kim, Olga Pasiecznik, Joseph Moog, Urszula Kryger, Maciej Grzybowski, Bartosz Bryła, Ewa Wolak, Aleksandra Kuls, Mateusz Borowiak. Koncertował między innymi z Orkiestrą i Chórem Filharmonii Narodowej w Warszawie, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Sinfonią Varsovią, Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus, Orkiestrą Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu, Filharmonią Zielonogórską, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej w Krakowie, występował na festiwalach „Szalone Dni Muzyki” w Warszawie i „Probaltica” w Toruniu.
W sezonie artystycznym 2018/2019 Paweł Kapuła był finalistą przesłuchań Seattle Symphony Orchestra (październik 2018), nagrał pierwszą płytę wraz z Sinfonią Varsovią, przygotował premierowe przedstawienie opery Cud mniemany czyli Krakowiacy i Górale  w reżyserii Michała Zadary w Teatrze Muzycznym w Gdyni. W styczniu, marcu oraz kwietniu 2019 roku zarejestrował w celach archiwalnych z Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie szereg polskich utworów muzycznych
W sezonie 2019/2020 Paweł Kapuła zadebiutuje m.in z Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej oraz Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy, powróci ponadto do Teatru Muzycznego im. Danuty Baduszkowej w Gdyni, gdzie poprowadzi kolejne spektakle opery Jana Stefaniego Cud Mniemany, czyli Krakowiacy i Górale. Weźmie również udział  w Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. Lovro von Matačića w Chorwacji jako jeden z 16 zakwalifikowanych do konkursu dyrygentów.
 

CRACOW DUO
Magazyn „The Strad” napisał o nich: „Kalinowski i Szlezer, przyjaciele z czasów dzieciństwa, dysponują wyjątkowo naturalnym darem wzajemnego porozumienia, a ich grę cechuje zwracająca uwagę jakość wykonania, która nadaje życie muzyce”. Artystów połączyła nie tylko przyjaźń, lecz także edukacja w Krakowie i Paryżu. Oficjalną nazwę – Cracow Duo – zespół przyjął ponad piętnaście lat temu. W tym czasie zyskali sobie uznanie publiczności, a także krytyków polskich i zagranicznych m.in. Programu Drugiego Polskiego Radia, Slovenskiego Rozhlasu, Radia Suddeutsche Rundfunk; ClassiqueInfo, Classical Music Review, Res Musica, American Record Guide, Ruchu Muzycznego, Twojej Muzy, The Strad i Gramophone.
Muzycy występowali na najbardziej prestiżowych estradach świata m.in. w Seoul Arts Center w Seulu, Alfred Newman Hall w Los Angeles, Carnegie Hall w Nowym Jorku, Palacio de Bellas Artes w Meksyku, Salle Cortot w Paryżu, St.Martin-in-the-Fields w Londynie i Concertgebouw w Amsterdamie. Odbywali kilkutygodniowe tournée promujące muzykę polską w takich krajach i rejonach świata, jak m.in. Bliski Wschód (2006); Kaukaz (2013); Gruzja (2014); USA i Korea Południowa (2015); Meksyk (2015, 2016); Brazylia i Argentyna (2016, 2017); USA (2017); Chiny (2018). W 2010 roku reprezentowali swoje rodzinne miasto na Dniach Krakowa w Nankinie (Chiny).
Fascynacja muzyką polską powoduje, że artyści od początku działalności aktywnie włączają się w nurt promocji rodzimej kultury w kraju i za granicą, prezentując publiczności dzieła na wiolonczelę i fortepian m.in.: Fryderyka Chopina, Aleksandra Tansmana, Karola Szymanowskiego, Zygmunta Stojowskiego, Szymona Laksa, Ludomira Różyckiego i Tadeusza Majerskiego oraz szereg utworów współczesnych, pisanych specjalnie dla nich przez wielu autorów polskich i zagranicznych.
Od roku 2009 Cracow Duo regularnie nagrywa i wydaje płyty. Ich albumy otrzymały liczne nagrody i wyróżnienia: Aleksander Tansman - utwory na wiolonczelę i fortepian (DUX, 2009), Fryderyk Chopin - utwory kameralne (DUX, 2010; z udziałem Bartłomieja Nizioła; nagroda francuskiej krytyki La Clef de ResMusica i nominacja do Nagrody Polskich Melomanów Programu 3 PR), Krzysztof Penderecki - utwory kameralne vol. I (DUX, 2014, nagroda Gramophone Editor’s Choice). Muzycy także brali udział w nagraniu albumu real life song Joanny Freszel (DUX, 2015, nagroda Prix de la SACD). Muzycy opublikowali również płytę Dedykacje (DUX, 2013) będącą rejestracją utworów napisanych dla Cracow Duo przez krakowskich kompozytorów. Z okazji 15 lat wspólnej działalności artystycznej ukazała się książka pt. Spod estrady, będąca wywiadem Mateusza Borkowskiego z artystami oraz płyta Memories (DUX, 2016). W roku 2018 nakładem wydawnictwa Warner Classics ukazała się płyta Polish Music Experience nagrana z towarzyszeniem Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia pod batutą Jurka Dybała. Nagrania muzyków, oprócz pochlebnych recenzji otrzymały liczne nominacje do Polskich Nagród Fonograficznych „Fryderyk”.
Podobne rozumienie muzyki i wspólna wizja sztuki w połączeniu z doskonałym warsztatem instrumentalnym i dużym doświadczeniem koncertowym pozwala im na tworzenie interpretacji emocjonalnych, szczerych i żywiołowych.



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję