Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
MENU
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18

 REZERWACJA

tel/fax:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

KONCERT ORATORYJNY

2019-10-25, Piątek
19:30

miejsce: Nowohuckie Centrum Kultury
cena biletów:
55 zł
45 zł
Zarezerwuj bilet
fot. K. Schubert
powiększ

wykonawcy:

Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej
Charles Olivieri-Munroe – dyrygent
Katarzyna Guran – sopran
Joanna Święszek – alt
Bartłomiej Chorąży – tenor
Maciej Drużkowski – bas
Teresa Majka-Pacanek – chórmistrz
 



repertuar:

Wolfgang Amadeus Mozart – Requiem d-moll KV 626


 

Było lato 1791 roku, kiedy trzydziestopięcioletni Mozart otrzymał tajemnicze zamówienie (od hrabiego Franza von Walsegga) na skomponowanie mszy żałobnej. W tym samym czasie miał dość zajętą głowę, pracował bowiem nad dwiema ważnymi operami – Czarodziejskim fletem (singspiel) i Łaskawością Tytusa (opera seria). 30 września dyrygował w Wiedniu premierą Czarodziejskiego fletu, a następnie, w przeciągu kilku tygodni zdążył skomponować Koncert klarnetowy oraz Kleine Freimaurerkantate, napisaną z okazji otwarcia nowej świątyni loży masońskiej. Pracę nad Requiem rozpoczął dopiero we wrześniu i, jak mówi anegdota, kiedy jego żona Konstancja wróciła z uzdrowiska Baden-Baden, zastała męża w stanie skrajnego wyczerpania, w rozpaczy i pełnego obsesyjnych myśli, podobno z powodu nowej kompozycji. A pracował nad nią do samego końca, do dnia swej śmierci - 5 grudnia 1791 roku. Walcząc z czasem i licząc się z tym, że może nie zdążyć, zaangażował Konstancję i zaprzyjaźnione osoby, by śpiewały mu poszczególne partie, poinstruował również swego ucznia Franza Xavera Sűssmayra jak powinno skończyć się całe dzieło. Zapadający w pamięć Introitus, jedyna w pełni ukończona przez Mozarta część, została być może nawet wykonana na jego pogrzebie, który odbył się tydzień później. Po śmierci męża Konstancja zwerbowała do dokończenia Requiem jego uczniów i przyjaciół, m.in. Josepha Eyblera i kilka innych osób, które zorkiestrowały kilka części na podstawie szkiców swego Mistrza, ale tak jak Eybler – poległy. Większość spadła więc na 25-letniego Sűssmayra, co z jednej strony rozsławiło jego nazwisko, z drugiej zaś stało się powodem do krytyki i oskarżeń. Dwie rzeczy są pewne. Po pierwsze, żadne z dokomponowanych przez niego części mszy nie dorównują jego innym kompozycjom sakralnym, to oznacza, że musiał opierać się ściśle na Mozartowskim szkielecie i przekazanych przed śmiercią wskazówkach. Po drugie, dzieło spina powracający w Communio materiał części pierwszej, tym razem jako Lux aeterna, przypominając o porażającym geniuszu Mozarta. Ostatnia kwestia jest chyba najważniejsza – począwszy od XIX wieku, Requiem było wykonywane podczas uroczystości pogrzebowych największych kompozytorów – m.in. Josepha Haydna, Ludwiga van Beethovena czy Fryderyka Chopina i mimo silnej konkurencji, do dziś niezmiennie pozostaje najsłynniejszą mszą za zmarłych w historii muzyki.

Mateusz Borkowski

 


Katarzyna GURAN – absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. w Przemyślu w klasie skrzypiec oraz Państwowej Szkoły Muzycznej II st. w klasie śpiewu Olgi Popowicz. W 2013 ukończyła z wyróżnieniem studia na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Krakowie w po kierunkiem Ewy Wolak. Swój warsztat doskonaliła na licznych kursach pod kierunkiem Jerzego Artysza, Igora Kuszplera, Christiana Elssnera, Ingrid Kremling, Nila Semera, Dariusza Grabowskiego.
Artystka koncertowała z Orkiestrami Filharmonii Rzeszowskiej, Krakowskiej, Wrocławskiej i Lubelskiej, Zakopiańską Orkiestrą Klimatyczną, Orkiestrą św. Maurycego, Capellą Thoruniensis, Przemyską Orkiestrą Kameralną. Brała udział w festiwalach: Wratislavia Cantas, Muzyka w Starym Krakowie, II i III Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie, Misteria Paschalia w Jaśle, Przemyska Jesień Muzyczna i Salezjańskie Lato Muzyczne, Festiwal Trzech Kultur we Włodawie. W 2010 roku zadebiutowała w repertuarze operowym w koncertowym wykonaniu Parsifala R. Wagnera pod batutą Gabriela Chmury jako jedna z Kobiet Kwiatów. W 2012 wystąpiła w roli Papageny w Czarodziejskim flecie W.A. Mozarta w Operze Krakowskiej.
W 2012 roku Katarzyna Guran wzięła udział w nagraniu płyty z utworami młodych kompozytorów krakowskich, m.in. Michała Papary, Jakuba Polaczyka i Michała Gronowicza, z Ramintą Lampsatis przy fortepianie. Od 2014 roku współpracuje z Teatrem Muzycznym IWIA, gdzie występuje w spektaklach i rewiach operetkowych. Wokalistka poetycko-muzycznego projektu Nocą umówieni.
Fot. Tomasz Prokop.


Joanna ŚWIĘSZEK – ukończyła z wyróżnieniem studia wokalne w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie Agnieszki Monasterskiej oraz studia muzykologiczne na Uniwersytecie Jagiellońskim. Brała udział w licznych kursach wokalnych, prowadzonych przez uznanych na całym świecie pedagogów, m.in. Charlotte Lehmann, Rosemarie Landry, Mariusza Kwietnia, Piotra Kusiewicza, Evę Blahovą, Ryszarda Karczykowskiego, Marka Rzepkę, Dariusza Grabowskiego.
Koncertuje w kraju i za granicą jako solistka i kameralistka, specjalizująca się w repertuarze oratoryjno-kantatowym i pieśniowym. Jest członkiem prowadzonego przez Zygmunta Magierę oktetu wokalnego Octava Ensemble, uznanego przez krytyków muzycznych za jeden z najciekawszych zespołów wokalnych młodego pokolenia. Z Octava Ensemble wykonuje w Polsce i za granicą (Stany Zjednoczone, Chiny, Japonia, Australia, Hiszpania, Turcja, Niemcy, Słowacja) muzykę od renesansu po współczesność (w tym utwory rozrywkowe), dokonała kilku nagrań płytowych, m.in. Bartłomiej Pękiel. Opera Omnia i Jacek Różycki. Opera Omnia. Współpracuje również z zespołem Collegium Zieleński pod kierownictwem Stanisława Gałońskiego, z którym nagrała dzieła wszystkie Mikołaja Zieleńskiego (6 płyt, vol. 1 otrzymał nagrodę L’Orphée D’Or w 2012 roku), z Górecki Chamber Choir, Chórem Polskiego Radia, Chórem Mieszanym Katedry Wawelskiej. Jest członkiem Chóru Filharmonii Krakowskiej. Ma ponadto na swoim koncie partie operowe, m.in. w Rodelindzie G.F. Haendla, Weselu Figara W.A. Mozarta, Dydonie i Eneaszu H. Purcella.
Na co dzień pracuje z pianistką i kameralistką Dominiką Peszko, z którą wykonuje recitale pieśni, a także dokonuje nagrań, m.in. pieśni W. Żeleńskiego.
Fot. Agnieszka Monasterska.


Bartłomiej CHORĄŻY – absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie śpiewu solowego Jacka Ozimkowskiego. Swój warsztat wokalny doskonali, współpracując z Dariuszem Grabowskim. Brał udział w mistrzowskich kursach interpretacji i wykonawstwa polichóralnej muzyki barokowej, prowadzonych przez Josa Van Veldhovena.
Występował w operach takich jak Wesele Figara W.A. Mozarta, Rigoletto i Traviata G. Verdiego na Międzynarodowym Festiwalu Bursztynowym – Opera Europy, w Filharmonii Kaliningradzkiej oraz Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku. Podczas Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. A. Sari w Nowym Sączu w 2017 roku wykonywał partie solowe w kantatach J.S. Bacha. Brał czynny udział w wielu festiwalach, w tym m.in. w Festiwalu Misteria Paschalia, prezentując dzieła z polskiej i angielskiej literatury baroku, w Actus Humanus (dzieła Bartłomieja Pękiela) czy trzykrotnie w Międzynarodowym Festiwalu im. G.G. Gorczyckiego, wykonując wraz z Cracow Royal Singers dzieła polskich mistrzów muzyki barokowej.
Od 2012 roku jest członkiem Chóru Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie, z którym występował pod batutą takich dyrygentów,  jak Alexander Liebreich, Ola Rudner, Krzysztof Penderecki, Gabriel Chmura, Evgen Savchuk, Helmuth Rilling, Roland Bader, Charles Olivieri-Munroe, Jacek Kasprzyk, Sirkka-Liisa Kaakiknen-Pilch, Jos Van Veldhoven; oraz z powodzeniem wykonywał partie solowe. W ramach Męskiego Zespołu Wokalnego Filharmoników Krakowskich wykonuje koncerty z cyklu Cafe Bodo, Hity Brodwayu oraz wiele innych. Od 2016 roku współpracuje również z oktetem wokalnym Octava Ensemble. Współzałożyciel zespołu wokalnego Cracow Baroque Consort.
Fot. Sebastian Dudek

Maciej DRUŻKOWSKI – absolwent Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie Jacka Ozimkowskiego. Swoje umiejętności doskonalił, uczestnicząc w wielu kursach mistrzowskich i warsztatach wokalnych, prowadzonych m.in. przez Ryszarda Karczykowskiego, Dariusza Grabowskiego, Paula Esswooda, Marka Rzepkę.
Debiutował w 2009 roku rolą Achillesa w operze Juliusz Cezar G.F. Haendla. Następnie kreował m.in. partie Schaunarda w koncertowym wystawieniu Cyganerii G. Pucciniego wraz z Chórem i Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, Alfreda Germonta w Traviacie G. Verdiego oraz liczne solowe partie oratoryjne. Występował pod batutą wielu cenionych dyrygentów, m.in. Antoniego Wita, Gabriela Chmury, Jana Tomasza Adamusa, Alexandra Liebreicha, Krzysztofa Pendereckiego, Vincenta Dumestre.
W dorobku artystycznym ma udział w licznych nagraniach radiowych i płytowych, w tym w pierwszym w historii nagraniu Mszy łacińskiej Des-dur S. Moniuszki pod batutą W. Siedlika. Na stałe związany z Filharmonią Krakowską, współpracuje również z Capellą Cracoviensis i Operą Krakowską. Koncertuje w kraju i za granicą z repertuarem oratoryjnym, operowym i pieśniarskim.
Fot. archiwum własne



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję