telefon:
506 625 430
czynna
7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18
tel/fax:
od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22
e-mail:
XI SPOTKANIA Z MUZYKĄ PERKUSYJNĄ
powiększ
wykonawcy:
Abstrakcyjne brzmienia
Haba Percussion Group
Joanna Natalia Ślusarczyk – dyrygent
Ryszard Haba – marimba, perkusja, kierownictwo artystyczne
Paweł Wajrak – skrzypce
Mariusz Pędziałek – obój
Michał Białko – organy
Adam Wygoda – marimba
repertuar:
Vache Sharafyan - Hayren na skrzypce i wibrafon
Anders Koppel – Tarantella na marimbę i skrzypce
Minoru Miki – Marimba Spiritual
* * *
Jannis Xenakis – Dmaathen na obój i perkusję
Lech Skoczylas – Cadenza i Toccata na marimbę, dzwony, kotły i organy (prawykonanie)
Lou Harrison – Koncert na organy i orkiestrę perkusyjną (polskie prawykonanie)
Kulminacyjnym punktem programu XI Spotkań z Muzyką Perkusyjną jest kompozycja amerykańskiego kompozytora Lou Harrisona. Dzieło miało swoją premierę w 1973 roku i zadedykowane zostało Gibsonowi Waltersowi. W utworze połączono brzmienia organów z dźwiękami bez określonej wysokości. Grupę instrumentów o abstrakcyjnych wysokościach prezentuje cała orkiestra perkusyjna, wzbogacona o specjalnie skonstruowane do tego utworu instrumenty. Po raz pierwszy w historii Filharmonii Krakowskiej usłyszą Państwo strojone butle gazowe, drewniane bębny i wiele innych rzadkich instrumentów. Mimo, iż kompozycja zaliczana jest do kanonu literatury organowo-perkusyjnej, do dziś nie była wykonywana w Polsce.
Specjalnie dla tegorocznych Spotkań powstał natomiast inny utwór, napisany przez krakowskiego kompozytora, Lecha Skoczylasa – Cadenza i Toccata na marimbę, dzwony, kotły i organy. Kolejne zaś dzieło, Dmaathen na obój i perkusję Iannisa Xenakisa, również wpisuje się w kanon literatury perkusyjnej. Pochodzący z 1976 roku utwór, uważany jest do dziś za jeden z najtrudniejszych w tym gatunku. Perkusja, której partia wykracza poza ograniczenia techniczne, gra wyjątkowo skomplikowane rytmy, akompaniując egzotycznym melodiom oboju. Dmaathen powstał dla amerykańskiego duetu Nora Post i Jana Williamsa.
W 1983 roku Minoru Miki otrzymał prośbę od Keiko Abe o skomponowanie nowego utworu na marimbę i trzech perkusistów. Mikim który zaznał wiele cierpienia w czasie II wojny światowej, przez to doświadczenie stał się bardzo wrażliwy na ludzką krzywdę. Inspiracją dla Marimba Spiritual był wstrząs spowodowany wielkim głodem w Afryce. Na przestrzeni 1983-85 roku zmarło wiele milionów ludzi, między innymi w Etiopii. Minoru Miki nie mógł milczeć i swoim utworem wyraził kondolencję i złość na tę sytuację, komponując pierwszą wolną sekcję jako statyczne requiem, zaś drugą jako żywe zmartwychwstanie. Prawykonanie utworu odbyło się 18 marca 1984 roku w Concertgebouw w Amsterdamie.
Tarantella Andersa Koppella to kompozycja zainspirowana podróżą, którą odbył on w latach pięćdziesiątych. W tytule utworu twórca umieścił krótką historię – Drogą polną, we wsi Taranto, szła dziewczyna na bosaka. Nagle poczuła ból w palcu – została ugryziona przez tarantule. Tarantella Koppella to dziki taniec na skrzypce i marimbę, w którym bosa dziewczyna, ugryziona przez tarantule, na końcu utworu ożywia się i idzie dalej.
Koncert rozpocznie kompozycja Vache Sharafyana na skrzypce i wibrafon zatytułowana Hayren, co stanowi armeńską, średniowieczną formę wiersza ze specyficznym rytmem 7,8,7,8. W partii skrzypiec i wibrafonu wyraźnie odczuwa się inspirację folklorem Armenii oraz imitację brzmień rzadkich instrumentów, takich jak duduk.
W XI Spotkaniach z Muzyką Perkusyjną każdy znajdzie coś inspirującego, a abstrakcyjne brzmienia nie wykluczają dobrego smaku w muzyce.
Ryszard Haba
Ryszard HABA - założyciel zespołu perkusyjnego Haba Percussion Group. W 1988 roku został zaangażowany jako perkusista do orkiestry Filharmonii Krakowskiej, a od 1996 pełni w niej rolę pierwszego kotlisty. Jest również kierownikiem grupy perkusyjnej w tejże orkiestrze. Z Kają Danczowską tworzą niezwykle rzadki duet skrzypcowo-perkusyjny, wykonując między innymi kompozycje napisane specjalnie dla nich. W ramach Krakowskiego Duetu Perkusyjnego wraz z Tomaszem Sobańcem dokonał prawykonania Koncertu na dwie perkusje i orkiestrę Marka Stachowskiego. Jest też członkiem zespołu muzyki szkockiej The Reivers. Koncertuje z wieloma orkiestrami, m.in. z Capellą Cracoviensis, Sinfonią Varsovią, Sinfoniettą Cracovią, Filharmonią Rzeszowską, Capellą Bydgostiensis. Jest członkiem Polskiej Orkiestry XVIII wieku. W 2008 r. grał z zespołem Jordi Savalla na festiwalu Misteria Paschalia w Krakowie. Z Capellą Bydgostiensis dokonał światowego prawykonania Koncertu na marimbę z orkiestrą Lindsay'a Davidsona, a z Capellą Cracoviensis pod batutą Stanisława Krawczyńskiego – polskiego prawykonania Concerto per sei Timpani Georga Druschetzky'ego z orkiestrą. W 2006 i 2007 r. brał udział jako solista oraz wykładowca w Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Perkusyjnej Crossdrumming w Warszawie.
Wersja do druku
© Filharmonia Krakowska 2010