Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
MENU
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18

 REZERWACJA

tel/fax:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

KONCERT KAMERALNY

2019-05-29, Środa
19:30

miejsce: Sala Filharmonii

cena biletów:
100 zł
80 zł
Zarezerwuj bilet
fot. Harald Hoffmann / Deutsche Grammophon
powiększ

wykonawcy:

Bomsori Kim – skrzypce
Rafał Blechacz – fortepian


 



repertuar:

Wolfgang Amadeus Mozart – Sonata F-dur KV 376
Gabriel Fauré – Sonata A-dur op. 13 No. 1
Claude Debussy – Sonata g-moll
Karol Szymanowski – Sonata d-moll op. 9

 

Literatura sonatowa na skrzypce i fortepian jest wyjątkowo bogata, a kompozycje przeznaczone na ten popularny duet zajmują specjalne miejsce w historii muzyki kameralnej. Wiele z nich wyszło spod pióra W.A. Mozarta, w którego twórczości możemy obserwować fascynującą ewolucję sonaty skrzypcowej – od dzieł na fortepian z towarzyszeniem skrzypiec ad libitum, po zrównoważony, partnerski układ obu instrumentów. Sonata F-dur KV 376 Mozarta powstała w 1781 roku w Wiedniu, gdzie osiadł po burzliwym rozstaniu z arcybiskupem Colloredo. Blisko sto lat później G. Fauré skomponował Sonatę A-dur op. 13 nr 1, oklaskiwaną z entuzjazmem przez publiczność. Ten elegancki, a jednocześnie pełen werwy utwór z 1877 roku do dziś należy do najpopularniejszych dzieł francuskiego artysty. Sonatę na skrzypce i fortepian znajdziemy także w twórczości jego rodaka, C. Debussy’ego. Pochodząca z 1917 roku Sonata g-moll to część niedokończonego cyklu sześciu utworów na różne instrumenty – premiera dzieła, w wykonaniu skrzypka G. Pouleta i kompozytora zasiadającego przy fortepianie, była ostatnim publicznym występem Debussy’ego. Nieco wcześniej, bo w 1904 roku, powstała popularna Sonata d-moll na skrzypce i fortepian K. Szymanowskiego. Kompozytor postanowił zadedykować ją poznanemu w Jelizawietgradzie skrzypkowi B. Gromadzkiemu, ale pierwszymi wykonawcami utworu w 1909 roku w Warszawie byli P. Kochański i A. Rubinstein.

Dorota Staszkiewicz
 


Bomsori KIM jest laureatką wielu prestiżowych konkursów skrzypcowych, m.in zwyciężczynią 62-go Konkursu ARD w Monachium, w 2013 roku.
Zwróciła na siebie uwagę już w 2010 roku jako najmłodsza laureatka IV Międzynarodowego Konkursu Muzycznego w Sendai, jeszcze w tym samym roku zyskując międzynarodowy rozgłos po udanym debiucie na scenach koncertowych. W 2016 roku zdobyła drugą nagrodę oraz nagrodę słuchaczy radia kanadyjskiego w Międzynarodowym Konkursie Muzycznym w Montrealu, wkrótce po oszałamiającym sukcesie osiągniętym na XV Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego, na którym artystka zdobyła II nagrodę, nagrodę krytyków, a także dziewięć nagród specjalnych.
Bomsori jest również laureatką XV Konkursu im. Piotra Czajkowskiego, Konkursu im. Królowej Elżbiety, X Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Jana Sibeliusa, III Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego w Chinach, VIII Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Josepha Joachima oraz Konkursu Koncertowego organizowanego przez nowojorską Juilliard School.
Bomsori Kim wystąpiła jako solistka w wielu prestiżowych salach koncertowych, w tym w Złotej Sali Musikverein w Wiedniu, w Sali Czajkowskiego w moskiewskim konserwatorium, w Sali Filharmonii w Petersburgu, w Sali Koncertowej Radia Słowackiego w Bratysławie, w Finlandia Hall w Helsinkach, w Herkulessaal i Prinzregententheater w Monachium, w Sali Kameralnej Filharmonii Berlińskiej w Sali im. Smetany w Pradze, a także w Sali Koncertowej Seoul Arts Center.
Artystka grała pod kierunkiem wielu znanych dyrygentów, takich jak Jaap van Zweden, Andrzej Boreyko, Jacek Kaspszyk, Łukasz Borowicz, Marin Alsop, Hannu Lintu, Xincao Li, Sakari Oramo, John Storgards, Yuri Simonov, Pascal Verrot, Giancarlo Guerrero, Yoel Levi, Antonio Mendez, Pablo Heras Casado, Howard Griffiths, Hogh Wulff, z towarzyszeniem wielu czołowych orkiestr, takich jak Orkiestra Symfoniczna Rozgłośni Radia Bawarskiego, Moskiewska Orkiestra Symfoniczna, Montreal Symphony Orchestra, Belgijska Orkiestra Narodowa, Orkiestra Filharmonii Narodowej w Warszawie, NDR Radiophilharmonie w Hanowerze, Orkiestra Filharmonii Poznańskiej, Orkiestra Symfoniczna Radia Fińskiego, Orkiestra Filharmonii w Helsinkach, Królewska Orkiestra Kameralna Walonii, Monachijska Orkiestra Kameralna, , Orkiestra Symfoniczna KBS, oraz Orkiestra Yomiuri Nippon Tokyo.
Bomsori Kim urodziła się w Korei Południowej. Ukończyła Narodowy Uniwersytet Seulski, gdzie studiowała pod kierunkiem Young Uck Kima.
Ukończyła również nowojorską Juilliard School pod kierunkiem Sylvii Rosenberg i Ronalda Copesa. Bomsori Kim gra na instrumencie Joannesa Baptisty Guadagniniego z 1774 roku, udostępnionego dzięki wsparciu Fundacji Kumho- Asiana .
W październiku 2017 roku ukazał się debiutancki album Bomsori Kim z Orkiestrą Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka z koncertami skrzypcowymi Wieniawskiego i Szostakowicza, dla wytwórni Warner Classics.
 

Rafał BLECHACZ - po dziesięciu latach od zwycięstwa na XV Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim w Warszawie w roku 2005 zyskał pozycję artysty o formacie prawdziwie światowym. Jego wybitny talent został doceniony przez publiczność Europy, Ameryki , Azji; przez krytykę muzyczną, znakomitych dyrygentów i słynne orkiestry symfoniczne, producentów płyt, menadżerów i agencje artystyczne organizujące koncerty w najsłynniejszych salach i w największych centrach muzycznych.
Ostatnie dziesięć lat kariery Rafała Blechacza, to czas występów z recitalami solowymi i również wspólnych koncertów z orkiestrami symfonicznymi. Jednak przede wszystkim to czas wytężonej pracy przy fortepianie nad coraz to nowym repertuarem. Zdobywając Grand Prix, Złoty Medal i wszystkie z możliwych nagród regulaminowych: za najlepsze wykonanie mazurków, poloneza, koncertu, sonaty (tę ostatnią ufundowaną przez Krystiana Zimermana), także nagrodę publiczności - w ten niekwestionowany sposób został uznany za najznakomitszego wykonawcę utworów Chopina swej generacji. W takiej też roli zapragnęła go usłyszeć i bliżej poznać międzynarodowa publiczność, której nigdy nie zawodzi, zyskując jej sympatię i uznanie. W związku z tym młody artysta odbywa liczne i również odległe podróże artystyczne, wszak tytuł Zwycięzcy Konkursu Chopinowskiego ma swoją rangę i wymowę. Każdy i wszędzie chciałby usłyszeć i doświadczyć obcowania z talentem kogoś, kto w jakże trudnej rywalizacji i przed jakimż to kompetentnym i dostojnym jury - okazał się najlepszym. Można tylko wspomnieć, że młody polski pianista zdecydowanie górował nad liczną i mocną, jak zawsze w Warszawie, grupą konkurentów. Jury, dla podkreślenia skali jego talentu, nikomu nie przyznało II nagrody, tylko dopiero III i następne.
Wspomniana praca nad repertuarem dotyczy rzecz jasna dzieł Chopina, ale trudno sobie wyobrazić, żeby pianista tej rangi nie wykonywał innych kompozytorów. Stąd ciągłe wzbogacanie repertuaru o utwory Bacha, Mozarta, Beethovena, Liszta, Brahmsa, Debussy’ego, Szymanowskiego. Spośród nich był wybierany również program na kolejne płyty (obecnie w liczbie pięciu) nagrane i wydane przez Deutsche Grammophon.
Mocnym i jakże wymownym akcentem podsumowującym ostatnią dekadę działalności artystycznej Rafała Blechacza jest amerykańska Nagroda Gilmore, przyznana w styczniu 2014 roku, a nazywana niekiedy „Pianistycznym Noblem”.
Rafał Blechacz urodził się w 1985 roku w Nakle nad Notecią. Grę na fortepianie rozpoczął w wieku pięciu lat. Uczył się w Państwowej Szkole Muzycznej im. Artura Rubinsteina w Bydgoszczy pod kierunkiem prof. Jacka Polańskiego. W 2007 roku ukończył studia pianistyczne w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie prof. Katarzyny Popowej-Zydroń. Jeszcze jako uczeń zdobył wiele nagród i wyróżnień jak: I nagroda i Grand Prix w XIII Ogólnopolskim Konkursie im. Jana Sebastiana Bacha w Gorzowie Wlkp. (1996), II nagroda w V Międzynarodowym Konkursie Młodych Pianistów "Artur Rubinstein in memoriam" w Bydgoszczy (2002), zwycięstwo w V Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Hamamatsu w Japonii (2003).
Jako zdobywca Grand Prix Konkursu Chopinowskiego zaczął koncertować w najbardziej prestiżowych salach: m.in. w Concertgebouw w Amsterdamie, Musikverein we Wiedniu, Filharmonii Berlińskiej, Alte Oper we Frankfurcie, Herkulessaal w Monachium, Sali Pleyel’a w Paryżu, Royal Festival Hall oraz Wigmore Hall w Londynie, Tonhalle w Zurichu, La Scala w Mediolanie. Jest zapraszany na najlepsze festiwale muzyczne jak: Salzburg, Verbier w Szwajcarii, La Roque-d'Anthéron (Francja), Klavier-Festival Ruhr w Niemczech oraz Gilmore Festival w USA. Koncertuje z wieloma orkiestrami symfonicznymi, współpracując z wybitnymi dyrygentami, którymi są: Charles Dutoit, Valery Gergiev, Daniel Harding, Pavo Järvi, Fabio Luisi, Kent Nagono, Andris Nelsons, Victor Pablo Perez, Trevor Pinnock, Mikhail Pletnev, Jerzy Semkow, Antoni Wit, Dawid Zinman. W 2006 roku podpisał ekskluzywny kontrakt z niemiecką wytwórnią fonograficzną Deutsche Grammophon. Jest drugim w historii, po Krystianie Zimermanie, polskim artystą związanym z tą prestiżową firmą.
Pierwsza płyta z Preludiami Fryderyka Chopina ukazała się w 2007 roku. W Polsce uzyskała status platynowej płyty już w drugim tygodniu sprzedaży. Została wyróżniona wieloma nagrodami m.in.  niemiecką „Echo Klassik” i francuską „Diapason D’or”. Rok później została wydana kolejna płyta, tym razem z sonatami Haydna, Mozarta i Beethovena i została przyjęta równie znakomicie. Po  sukcesie dwóch pierwszych płyt artysta uczcił Rok Chopinowski’2010 nagraniem obu Koncertów fortepianowych Chopina z towarzyszeniem, pod batutą Jerzego Semkowa, legendarnej Concertgebouw  Orchestra, która przez brytyjski „Gramophone” w roku 2009 została uznana za najlepszą orkiestrę świata. Tym razem trzecia już płyta Rafała Blechacza została uhonorowana prestiżową nagrodą krytyków z Niemiec, Austrii i Szwajcarii "Preis der Deutschen Schallplattenkritik”. W Polsce uzyskała w krótkim czasie status podwójnej płyty platynowej. Kolejne nagranie - utworów Debuss’ego i Szymanowskiego, z uwagi na dobór repertuaru jak i jego wykonanie zyskało znaczny rozgłos i uznanie międzynarodowej krytyki muzycznej. W 2012 roku Deutsche Phono Akademie przyznało mu nagrodę „Echo Klassik” w kategorii „Najlepsza płyta solowa roku” ( XIX i XX w.). Ponadto nagranie to zostało wyróżnione jako Album Miesiąca przez brytyjski magazyn „Gramophone”. Otrzymało też polską nagrodę fonograficzną „Fryderyk”, jako najlepszy album z muzyką klasyczną (2013). Jesienią 2013 roku Rafał Blechacz powrócił do repertuaru chopinowskiego nagrywając jego siedem wielkich polonezów. Album ten już w dniu sprzedaży okazał się złotą płytą. Otrzymał wyróżnienie "Preis der Deutschen Schallplattenkritik”, jako najlepszy album w kategorii „Muzyka fortepianowa” (2013).
Rafał Blechacz za swoją dotychczasową działalność artystyczną w lipcu 2010 roku otrzymał nagrodę Premio Internazionale Accademia Musicale Chigiana (Siena), przyznawaną przez międzynarodowe jury krytyków muzycznych. W stycznia 2014 w Nowym Jorku został ogłoszony zdobywcą Nagrody Gilmore’2014, niezwykle wysoko cenionej w świecie pianistycznym, która jest przyznawana co cztery lata najbardziej wyróżniającemu się artyście z udzieleniem finansowego wsparcia dalszej kariery artystycznej.
24 lutego 2015 roku w Warszawie podczas koncertu w Filharmonii Narodowej został odznaczony, przyznanym przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polski, Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski.
za: http://www.blechacz.net



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję