telefon:
506 625 430
czynna
7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18
tel/fax:
od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22
e-mail:
KONCERT KAMERALNY
powiększ
wykonawcy:
III Międzynarodowy Festiwal Duetów Fortepianowych „DUETTISSIMO!”
Turgeon Piano Duo
repertuar:
Valery Gavrilyn – Szkice (wybór)
Anne Louise-Turgeon – Winter at Gros Cap
Siergiej Rachmaninow – Rapsodia na temat Paganiniego op. 43
Derek Charke – Drift
Maurice Ravel – Rapsodia hiszpańska
Johannes Brahms – Wariacje na temat Haydna op. 56b
DUO TURGEON – otrzymali tytuły Bachelor of Music w zakresie gry na fortepianie na uniwersytecie w Toronto wraz z prestiżową nagrodą dziekana Forsyth Memorial Scholarship dla najlepszego absolwenta (Edward, 1988) oraz nagrody dziekana w Eaton Graduate dla najlepszego absolwenta (Anne, 1989). W Toronto ich nauczycielami byli Marietta Orłow i James Anagnoson. Tytuły magistra i doktora sztuk muzycznych pianiści uzyskali w Yale University, gdzie studiowali m.in. u Donalda Curriera, Petera Frankla, Claude’a Franka, Borisa Bermana i Joan Panetti. Studiowali także w Banff Center for Music and Sound u Claude’a Franka, Jean-Paula Sevilli i Marka Jabłońskiego.
W tym roku przypada 26. rocznica powstania Duo Turgeon i 28. rocznica ślubu kanadyjskiej pianistki Anne Louise-Turgeon i Edwarda Turgeona. Współpracę rozpoczęli pod okiem Jamesa Anagnosona (dziekana Glenn Gould School w Toronto) oraz Karla Ulricha Schnabla. Zespół otrzymał pierwsze lokaty oraz szereg nagród specjalnych m.in. na Międzynarodowym Konkursie im. F. Schuberta (Czechy, 1995) i na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Murraya Dranoffa (Miami, 1997). Sukcesy te doprowadziły do debiutu duetu w Carnegie Hall i Concertgebouw w Amsterdamie, a także zaowocowały licznymi zaproszeniami do udziału w prestiżowych muzycznych wydarzeniach, takich jak: San Francisco International Music Festival, Montreal International Duo Piano Festival, Chopin Festival of Middle America i wielu innych.
Duo Turgeon koncertowało w rozgłośniach radiowych na całym świecie, w tym CBC, BBC i ABC (Australia). Jako propagatorzy współczesnej muzyki kameralnej na cztery ręce bądź dwa fortepiany dokonali prawykonania utworów m.in. A. Coplanda, J. Corigliano, L. Larsena, M. Valery’ego, D. Charke’a i A. Pauka. Występowali z orkiestrami w Toronto (Esprit Orchestra), Brno, Sault Ste. Marie, Austin, Rockford, Scarborough, Nowosybirsku, Mińsku, Krasnojarsku, Miami (New World Symphony Orchestra).
Ponad 25 lat Anne i Edward uczą młode pokolenia muzyków w Yale University, Mount Holyoke College, Harid Conservatory of Music czy Florida Atlantic University, wykładali w Royal Conservatory of Music. Obecnie są Artists in Residence i wykładowcami w Algoma University i Algoma Conservatory of Music w Sault Ste. Marie, Ontario, gdzie Edward pełni funkcję kierownika działu sztuk wizualnych i muzyki, a Anne pracuje na wydziale instrumentów klawiszowych i kompozycji. Zasiadają w jury konkursów muzycznych w Toronto, Windsor-Essex, Londynie, Winnipeg, Sudbury i Markham, w Kanadzie, USA i Europie.
Międzynarodowy Festiwal Duetów Fortepianowych „Duettissimo!” jest wyjątkową na świecie imprezą poświęconą tylko i wyłącznie właśnie tej formacji kameralnej. O rosnącej randze Festiwalu świadczyć może obecność duetowych gwiazd światowego formatu, takich jak Genova&Dimitrov Piano Duo, Duo Turgeon, Ravel Piano Duo, Miroirs Piano Duo, które nie tylko cenią sobie udział w Festiwalu, wyjeżdżają z Krakowa usatysfakcjonowane, ale również deklarują wyraźnie chęć powrotu.
Głównym Organizatorem przedsięwzięcia jest Katedra Kameralistyki Akademii Muzycznej w Krakowie oraz współpracująca z nią od początku istnienia Festiwalu Katedra Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego. W ramach tej współpracy podczas każdego festiwalu odbywa się konferencja naukowa o zasięgu ogólnopolskim, na której – obok refleksji muzyczno-teoretycznej – omawiane są ważne aspekty życia muzycznego oraz problemy edukacji młodzieży i studentów. Do udziału w konferencjach zapraszani są wybitni przedstawiciele środowisk kulturalnych, naukowcy – muzykolodzy i praktycy – ale również szefowie najważniejszych instytucji muzycznych w Polsce. Omówienia utworów prezentowanych podczas festiwalowych koncertów napisali studenci teorii muzyki naszej Akademii, członkowie Koła Naukowego działającego pod kierunkiem dr Ewy Wójtowicz, której organizatorzy pragną złożyć podziękowania za gotowość i życzliwość we wspólnej koordynacji projektu.
Za główny cel swoich działań Organizatorzy postawili sobie przywrócenie duetowi fortepianowemu należytego miejsca w świadomości pianistów jak i w życiu koncertowym oraz popularyzowanie repertuaru na ten wyjątkowy skład kameralny. Na świecie formacja ta szybko zyskuje zainteresowanie słuchaczy i melomanów. Powstają klasy mistrzowskie, prowadzone przez wybitne zespoły, w których młodzi adepci tej trudnej sztuki mogą zdobywać kolejne szlify. Czas i na Polskę. Kraków, z racji swej historii, tradycji, oraz statusu miasta kultury, wydaje się miejscem najwłaściwszym dla Festiwalu o tak szczególnej i niespotykanej formule.
W roku 2019 Festiwal Duettissimo! odbędzie się już po raz trzeci. Tym razem obok repertuaru klasycznego: dzieł Jana Sebastiana Bacha, Wolfganga Amadeusza Mozarta, Johannesa Brahmsa, Maurice’a Ravela czy Sergiusza Rachmaninowa najlepsze zespoły kameralne zaprezentują dzieła mniej znane Charlesa Camilleriego, Dereka Charke’a i Anne Louise Turgeon. Wśród wykonawców ponownie usłyszeć ędzie można zarówno studentów krakowskiej Akademii Muzycznej, jak i jej wykładowców i mistrzów a także laureatów Międzynarodowego Konkursu Duetów Fortepianowych w Białymstoku. Ideą przewodnią Festiwalu, w tym przede wszystkim towarzyszącej mu sesji naukowej będzie kształcenie wrażliwości muzycznej, wpisujące się w szlachetną wartość edukacji muzycznej jaką jest wychowanie przez sztukę. Za Herbertem Readem i Marią Przychodzińską podjęty zostanie wątek uwrażliwiana wyobraźni na wartości muzyczne, możliwe do osiągnięcia w sekretnej relacji mistrza i ucznia, dojrzałego doświadczenia i młodzieńczego imperatywu. Stąd przewidywany udział w konferencji przedstawicieli różnych szczebli polskiego systemu edukacji muzycznej: dyrektorów, nauczycieli i adeptów szkół podstawowych, średnich i wyższych. Gdyż – jak głosił Karol Szymanowski: „muzyka jest sztuką najbardziej demokratyczną, najpotężniej i najgłębiej sięga do bezpośredniego odczucia zbiorowiska ludzkiego, ignorując szablonowe pojęcia klas, warstw społecznych, indywidualnego stopnia kultury czy wykształcenia. Stąd jej olbrzymie wychowawczo-społeczne znaczenie, stale i uparcie u nas ignorowane”. Chcąc przerwać krąg ignorancji pragniemy jako organizatorzy podkreślić wagę kształcenia tak warsztatu jak i wrażliwości poprzez kontakt z muzyką jako tą najpiękniejszą ze sztuk.
Wersja do druku
© Filharmonia Krakowska 2010