Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
MENU
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


wt.-pt. w godz. 10-19 Herbewo, 20.10 - godzinę przed koncertem Muzeum Narodowe

 REZERWACJA

tel/fax:

pn.-pt. 9-16, tel. 504 856 500, 504 063 337

e-mail:

KALENDARIUM

KONCERT SYMFONICZNY

2019-02-01, Piątek
19:30

miejsce: Sala Filharmonii

cena biletów:
55 zł
45 zł
35 zł
Zarezerwuj bilet
fot. Cheryl Gorski
powiększ

wykonawcy:

100. rocznica urodzin Mieczysława Weinberga 

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
JoAnn Falletta – dyrygent
Marcin Zdunik – wiolonczela
 



repertuar:

Aaron Copland – El Salon Mexico
Mieczysław Weinberg – Koncert wiolonczelowy c-moll
Alexander von Zemlinsky – Fantazja Die Seejungfrau

Koncert poprzedzi prelekcja dra Piotra Lityńskiego
z serii "Przed koncertem o koncercie".

Wykład odbędzie się w Sali Złotej o godz. 18.30.
Wstęp na wykład na podstawie biletu na koncert.

 

JoAnn FALLETTA to żywiołowa i dynamiczna osobowość, którą gazeta „The Washington Post” opisała jako artystkę posiadającą godną Toscaniniego ścisłą kontrolę nad zespołem, wyważenie wewnętrznych głosów Waltera, odważną umiejętność zainteresowania publiczności Stokowskiego oraz kontrolowane szaleństwo godne Bernsteina. Zarówno na podium dyrygenckim, jak i poza nim, jest energiczną ambasadorką muzyki i inspirującym przewodnikiem artystycznym. Artystka obwołana przez „The New York Times” jednym z najwybitniejszych dyrygentów swojego pokolenia piastuje stanowisko Dyrektora Muzycznego Buffalo Philharmonic Orchestra oraz Virginia Symphony Orchestra. Jest też pierwszym dyrygentem gościnnym Brevard Music Center i doradcą muzycznym Hawaii Symphony.

  Artystka jest zapraszana do dyrygowania najznakomitszymi orkiestrami  symfonicznymi świata. W ostatnim czasie debiutowała w Belgradzie, Gothenburgu, Limie, Bogocie, Helsingborgu, wystąpiła też z Orchestra of St. Luke’s, a także odbyła tournée po Europie z Orkiestrą Symfoniczną ze Stuttgartu Orchestra oraz po Stanach Zjednoczonych z Irish Chamber Orchestra i flecistą James’em Galway’em.
Dyrygowała takimi zespołami jak Haifa Symphony (Izrael), Goettinger Symphonie Orchester (Niemcy), Orquesta Sinfonica de Chile, Ulster Orchestra, Orkiestra Filharmoniczna Radia Holenderskiego, Orquestra de Extremadura (Hiszpania), Orchestra National de Belgique, Litewska Filharmonia Narodowa, Orquestra de Extremadura (Hiszpania), BBC Philharmonic w Manchesterze, Ensemble Kanazawa (Japonia), Tokyo Metropolitan Orchestra, Orchestra of Asturias (Hiszpania), Nordwestdeutsche Philharmonie (Niemcy), Royal Scottish National Orchestra, Orquestra Metropolitana de Lisboa, Orchestre National De Lyon, orkiestrami filharmonii w Warszawie, Krakowie, Seulu, Rotterdamie oraz ponad 100 orkiestrami w Ameryce Północnej.
Artystka jest zdobywczynią wielu prestiżowych nagród w dziedzinie dyrygentury, w tym nagrody Seaver/National Endowment for the Arts Conductors Award dla wyjątkowo utalentowanych dyrygentów amerykańskich; nagrody Konkursu Stokowskiego, nagród im. Arturo Toscaniniego i Bruno Waltera, nagrody Ditson Conductors Award, a także nagrody im. Johna S. Edwardsa nadawanej przez American Symphony Orchestra League. Falletta jest żarliwą orędowniczką muzyki naszych czasów. Zawdzięczamy jej wprowadzenie na scenę ponad 500 dzieł amerykańskich kompozytorów, w tym ponad 110 światowych prawykonań. Za tę część swojej działalności dwunastokrotnie została uhonorowana nagrodą Amerykańskiego Stowarzyszenia Kompozytorów, Autorów i Wydawców (ASCASP). JoAnn Falletta jest także członkiem Krajowej Rady ds. Sztuki.
Dyskografia JoAnn Falletty obejmuje ponad 90 pozycji, z których wiele było nominowanych do nagrody Grammy. Jej nagranie Mr. Tambourine Man Corigliano z Buffalo Philharmonic I sopranistką Hilą Plitmann otrzymało dwie nagrody Grammy w 2009 roku.
Poza stanowiskami w Buffalo Philharmonic, Virginia Symphony, Brevard Music Center and Hawaii Symphony, Falletta jest także głównym dyrygentem Ulster Orchestra, pierwszym dyrygentem gościnnym Phoenix Symphony, dyrektorem muzycznym Long Beach Symphony Orchestra i Denver Chamber Orchestra oraz dyrygentem współpracującym Milwaukee Symphony Orchestra.
JoAnn Falletta uzyskała stopień licencjata w Mannes School of Music w Nowym Jorku, a stopień magistra i doktora w Juilliard School. Uhonorowano ją dwunastoma tytułami doktora honoris causa.

Marcin ZDUNIK – absolwent Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w Warszawie w klasie Andrzeja Bauera (dyplom z wyróżnieniem oraz Medalem Magna cum Laude) i Leopold-Mozart-Zentrum w Augsburgu w klasie Juliusa Bergera. Wiedzę muzykologiczną zgłębiał, studiując w Instytucie Muzykologii na Uniwersytecie Warszawskim.
W latach 2000–2006 był stypendystą Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci. Czterokrotnie otrzymał stypendium artystyczne Ministra i Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2001, 2002, 2005, 2006), ponadto w roku 2007 stypendium programu Młoda Polska, a w 2008 stypendium Mozart Gesellschaft-Dortmund.
W 2007 roku został laureatem I nagrody, Grand Prix oraz 9 innych nagród w VI Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. W. Lutosławskiego w Warszawie. W 2008 roku reprezentował Polskie Radio w Bratysławie na Międzynarodowym Forum Młodych Wykonawców, organizowanym przez Europejską Unię Radiową (EBU), zwyciężając i zdobywając tytuł New Talent 2008. Ootrzymał nagrodę Gwarancja Kultury 2009, przyznaną przez TVP Kultura.
Koncertuje w wielu krajach Europy, Stanach Zjednoczonych i Korei, często prezentując własne opracowania i kompozycje. Jako solista wystąpił na estradach wielu renomowanych sal, m.in. Rudolfinum w Pradze, Carnegie Hall w Nowym Jorku, Cadogan Hall w Londynie, konserwatorium im. P. Czajkowskiego w Moskwie, Teatru Ermitaż w Petersburgu, Filharmonii Westfalskiej (Konzerthaus Dortmund), Filharmonii Słowackiej w Bratysławie, Filharmonii Narodowej w Warszawie czy Studio S1 PR im. W. Lutosławskiego. Był gościem wielu prestiżowych festiwali muzycznych, m.in. BBC Proms w Londynie, festiwalu Muzyczny Olimp w Petersburgu, Chopin i Jego Europa w Warszawie, Warszawska Jesień, Kammermusikfest Lockenhaus, Asiagofestival, Wartburg Festival, Musica Polonica Nova we Wrocławiu, Festspiele Mecklenburg-Vorpommern.
Współpracuje ze znakomitymi zespołami, m.in. Praską Orkiestrą Kameralną, St. Petersburg Camerata, Orkiestrą Kameralną Unii Europejskiej, City of London Sinfonia, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej w Warszawie, Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus, a także z wieloma wybitnymi muzykami, takimi jak Urszula Kryger, Olga Pasiecznik, Ewa Pobłocka, Krzysztof Jakowicz, Nelson Goerner, Krzysztof Jabłoński, José Gallardo, Andrzej Bauer, Julius Berger. W ramach festiwalu Chamber Music Connects the World, organizowanego przez Kronberg Academy, koncertował wspólnie z Gidonem Kremerem, Jurijem Baszmietem i Tatjaną Grindenko. Występował pod batutą znamienitych dyrygentów, m.in. Andrzejem Boreyko, Tadeusza Strugały, Antoniego Wita i Andresem Mustonena. Owocem współpracy ze skrzypkiem Januszem Wawrowskim był nowatorski projekt, obejmujący skomponowanie przez Marcina Zdunika równorzędnego głosu wiolonczeli do kaprysów N. Paganiniego.
W 2009 roku ukazała się debiutancka płyta Marcina Zdunika, zrealizowana z udziałem Orkiestry Kameralnej Wratislavia pod kierownictwem Jana Staniendy, zawierająca m.in. nagrania dwóch koncertów wiolonczelowych J. Haydna (Subito Records). Za tę płytę otrzymał nagrodę Fryderyk 2010. Wspólnie z pianistką Aleksandrą Świgut nagrał komplet utworów na wiolonczelę i fortepian R. Schumanna (NIFC 2014), z orkiestrą Sinfonia Varsovia pod batutą A. Mustonena Fantazję na wiolonczelę i orkiestrę M. Weinberga (TW–ON/POLIN 2015), a z pianistą Aleksandrem Dębiczem dwupłytowy album Bach Stories (Warner Classics 2017). Marcin Zdunik dokonał także wielu rejestracji dla Polskiego Radia i Telewizji oraz dla Radia Słowackiego.
Uzyskał tytuł doktora sztuk muzycznych i obecnie prowadzi klasę wiolonczeli w Akademii Muzycznej w Gdańsku. Gra na wiolonczeli wykonanej przez Wojciecha Topę.

 


Co łączy baśń o Małej Syrence ze wzdychającym do sprawiedliwości społecznej lewicowcem dążącym do uproszczenia języka muzycznego, albo z doświadczającym na własnej skórze realizacji tejże „sprawiedliwości” tytanem pracy – niekoniecznie socjalistycznej, choć tak musiano ją nazywać? Utwory składające się na dzisiejszy program to trzy różne oblicza muzyki XX wieku – jej genezy i kierunków rozwoju, a jednocześnie ciekawy łańcuch... nieporozumień. Od wyrafinowanego wiedeńskiego modernizmu Zemlinsky'ego, epoki secesji z postacią namiętnej Almy Schindler (i kolejno: Mahler-Gropius-Werfel) w tle, przez kolorowy fajerwerk meksykańskiej fiesty w muzyce Coplanda po refleksyjny, ale i efektowny Koncert wiolonczelowy Weinberga, na fali jego ponownego odkrycia.

Jakub Puchalski



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję