Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
MENU
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18

 REZERWACJA

tel/fax:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

KONCERT KARNAWAŁOWY

2020-01-10, Piątek
19:30

miejsce: Nowohuckie Centrum Kultury
cena biletów:
55 zł
45 zł
36 zł
40 zł
Zarezerwuj bilet
fot. K. Schubert
powiększ

wykonawcy:

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
Ender Sakpinar – dyrygent
Wojciech Kaszuba – trąbka
 



repertuar:

Duke Ellington – Medley
Aleksandr Arutiunian – Koncert na trąbkę
Bedřich Smetana - Wełtawa z cyklu Moja Ojczyzna
Antonín Dvořák – Tańce słowiańskie op. 46 nr 6,7,8; op. 72 nr 2
Aleksandr Borodin – Tańce połowieckie

 

Tanecznym krokiem wchodzimy w Nowy Rok! Karnawałowe spotkanie zaczniemy od wizyty w nowojorskim Harlemie w czasach, gdy na scenach i na parkietach królował Duke Ellington. Kołyszące rytmy jego utworów na przełomie lat 20. i 30. XX wieku porywały słuchaczy do tańca i przełamywały społeczne bariery...
Po składance przebojów legendy Złotej Ery Swingu przeniesiemy się do Armenii – ojczyzny Aleksandra Arutuniana, by wysłuchać jego Koncertu na trąbkę z 1950 roku. Kompozytor zadedykował go Timofiejowi Dokschitzerowi, a ukraiński wirtuoz rozsławił dzieło na całym świecie.
Kiedy ucichną jego ostatnie dźwięki, nadejdzie czas na poemat Wełtawa (1895) należący do cyklu symfonicznego Moja ojczyzna Bedřicha Smetany. Dzięki zastosowaniu przez kompozytora ilustracyjnych środków muzycznych, będziemy śledzić nurt królowej czeskich rzek od jej źródeł aż do Pragi…
Intrygująca podróż w świat tanga dobiega końca, więc czas na krótką przerwę, ale… co to? Już słychać skoczne, ludowe melodie z Tańców słowiańskich Antonína Dvořáka! Utwory z op. 46 i op. 72 powstały w latach 1878 i 1886. Wzorowane na tańcach Brahmsa, tak jak one zyskały nieśmiertelność i wieczne uznanie melomanów.
Koncert karnawałowy zakończy suita słynnych Tańców połowieckich Aleksandra Borodina, od której naszkicowania kompozytor rozpoczął pracę nad Kniaziem Igorem. Premiera dokończonej przez Rimskiego-Korsakowa i Głazunowa opery odbyła się w 1890 roku w Petersburgu.

Dorota Staszkiewicz
 


Ender SAKPINAR - od 2004 roku główny dyrygent Miejskiej Orkiestry Symfonicznej w Eskişehir, od 2015 roku także Państwowej Orkiestry Symfonicznej w Istambule. Wcześniej, od 1987 do 2014 roku prowadził Orkiestrę Symfoniczną w Izmirze. Sakpinar studiował kompozycję i dyrygenturę w konserwatorium w Ankarze, a także ukończył Ecole Normale   de Musique de Paris i Conservatoire à rayonnement régional de Rueil-Malmaison pod kierunkiem Pierra Dervaux i Gerarda Devosa. Jako asystent L'Orchestre Pasdeloup założył i prowadził do 1986 roku Ensemble Internationale de Paris. Ender Sakpinar jest jednym z najbardziej cenionych dyrygentów w swoim ojczystym kraju. Współpracuje z najwybitniejszymi tureckimi orkiestrami, takimi jak Borusan Istanbul Filarmoni Orkestrası, Bilkent Senfoni Orkestrası czy Prezydencką Orkiestrą Filharmoniczną. Regularnie bywa gościnnym dyrygentem orkiestr filharmonii w Charkowie, Sarajewie, Timișoarze, orkiestr symfonicznych w Atenach, Karlowych Varach, m. Meksyk, Savarii, Orchestra Sinfonica di Sanremo, Orchestra Sinfonica Siciliana, Orquestra Clássica da Madeira, Monterrey Symphony Orchestra, Wiener Kammerorchester, Folkoperan w Sztokholmie, Mediterranean Philharmonic, Südwestdeutsches Kammerorchester, Mitteldeutsche Kammerphilharmonie, Narodowej Orkiestry Greckiej Telewizji ERT, Zagreb Festival Orchestra. Występował w znakomitych salach koncertowych, jak m.in.: Tonhalle Maag w Zürichu, Mozarteum w Salzburgu, Auditorio de Zaragoza, Sali Smetany oraz w Sali Dvořáka w Rudolfinum w Pradze.
Jako dyrygent współpracował z wybitnymi solistami i zespołami, jak: Maxim Vengerov, Shlomo Mintz, Grigorij Sokołow, Vladimir Krainev, Mintcho Mintchev, Václav Hudeček, David Geringas, Wiktor Pikajzen, Idil Biret, Güher i Süher Pekinel, Konstanty A. Kulka, Liana Isakadze, Tedi Papavrami, Maksim Fiedotow, Alexandr Rudin, Peter Katin, Jirí Barta, Radion Azarkin, György Sandor, Władimir Owczinnikow, Luis Bacalov, Ivry Gitlis, Roby Lakatos, Eleni Karaindrou, Swingle Singers.
 

Wojciech KASZUBA  – student Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie Benedykta Matusika. Pochodzi z Katowic, gdzie ukończył szkołę podstawową oraz średnią. Studiował także w Karlsruhe (Niemcy) w klasie Reinholda Friedricha. Był stypendystą ministra kultury i dziedzictwa narodowego oraz dwukrotnym stypendystą prezydenta miasta Katowice. Laureat licznych nagród, uzyskanych na konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych, m.in.: Stypendium Yamahy (2019), pierwszej nagrody w ogólnopolskim konkursie instrumentów dętych blaszanych (Katowice 2019), drugiej nagrody w II międzynarodowym konkursie trębaczy (Łódź 2017), drugiej nagrody w XI międzynarodowym konkursie interpretacji muzycznej (Brno 2017), pierwszej nagrody w ogólnopolskim konkursie zespołów kameralnych (Warszawa 2017), drugiej nagrody w X międzynarodowym konkursie im. Michała Spisaka (Dąbrowa Górnicza 2016), Grand Prix w II międzynarodowym konkursie trębaczy (Krapkowice 2014), trzeciej nagrody w ogólnopolskim konkursie instrumentów dętych blaszanych (Katowice 2014), Grand Prix w II ogólnopolskim konkursie instrumentów dętych blaszanych (Opole 2014) oraz finalistą konkursu Młody Muzyk Roku (Warszawa 2014).
Artysta współpracował z takimi orkiestrami, jak: NOSPR, Orkiestra Opery Krakowskiej, Narodowe Forum Muzyki, Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO, Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej, Krakowska Młoda Filharmonia, Neue Philharmonie München. Członek kilku zespołów kameralnych działających na terenie Polski oraz za granicą. Jako solista występował z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Śląskiej, Polską Orkiestrą Radiową w Warszawie, Młodzieżową Orkiestrą Symfoniczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Lubelskiej, Maklenburger Kammersolisten i Hochschulorchester Rostock.

 



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję