Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
MENU
KASA BILETOWA

telefon:

+48 (12) 619 87 33
+48 (12) 619 87 21 wew. 33

czynna


wt. - pt. w godz. 10-14, 15-19

 REZERWACJA

tel/fax:

tel. +48 (12) 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

MUSICA-ARS AMANDA

2018-12-13, Czwartek
18:00

rodzaj abonamentu: Abonament A
miejsce: Sala Filharmonii

cena biletów:
40 zł
35 zł
Zarezerwuj bilet
fot. Kamil Babka
powiększ

wykonawcy:

Portrety kompozytorów - CZAJKOWSKI

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
Anna Duczmal-Mróz – dyrygent
Michał Balas  – wiolonczela



 



repertuar:

Piotr Czajkowski
Kaprys włoski op. 45
– Wariacje na temat rokoko na wiolonczelę i orkiestrę op. 33
– Suita z baletu Jezioro łabędzie op. 20a nr 1, 3
– Suita z baletu Dziadek do orzechów op. 71a









 

Anna DUCZMAL-MRÓZ po swoim debiucie na festiwalu w Bad Kissingen została okrzyknięta przez niemiecką prasę „sensacyjną dyrygentką” .”Ma osobowość i chęć wnikliwego, własnego spojrzenia w muzyczne dzieło” – napisał recenzent Rzeczpospolitej podsumowując 7 Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga. Została zauważona jako najciekawsza indywidualność. Anna Duczmal- Mróz rozpoczęła edukację muzyczną jako skrzypaczka. Jej talent dyrygencki objawił się podczas próby orkiestry studenckiej Hochschule fur Musik und Theater w Hanowerze (studiowała w klasie skrzypiec Prof. Krzysztofa Węgrzyna) prowadzonej przez Eiji Oue, na której maestro zaproponował ochotnikom spróbowanie przejęcia pałeczki dyrygenckiej. Ów „konkurs” wygrała Anna Duczmal-Mróz, której prof. Oue – podarowując swoją batutę – zaproponował studia dyrygenckie, które odbyła w jego klasie w latach 2001 – 2004. Ukończyła studia dyrygenckie z wyróżnieniem prowadząc swój koncert dyplomowy z orkiestrą NDR-Radiophilharmonie w Hanowerze. W 2000 roku założyła studencką orkiestrę Benjamin Britten Kammerorchester w Hanowerze, z którą koncertowała w Niemczech. Jej wykonanie „Historii Żołnierza” I.Strawinskiego spotkało się z tak wielkim uznaniem, że organizatorzy powtórzyli koncert parę miesięcy później.

W roku 2003 debiutowała w Polsce dyrygując Orkiestrą Kameralną Amadeus PR. Od tego czasu koncertuje i nagrywa z tą orkiestrą. W sezonie 2004/2005 była asystentką Eiji Oue w NDR Radiophilharmonie. W sezonie 2006/2007 po przesłuchaniach młodych dyrygentów w Filharmonii Narodowej pełniła funkcję dyrygenta-asystenta Maestro Antoniego Wita w tejże orkiestrze.
Anna Duczmal- Mróz wielokrotnie prowadziła koncerty z orkiestrami w Niemczech, Włoszech, Belgii, Danii, Austrii, Ameryce Południowej oraz współpracowała ze wszystkimi najważniejszymi orkiestrami w Polsce, w tym Filharmonią Narodową, SinfoniąVarsovią, NOSPRem. Anna wystepowała w znakomitych salach koncertowych takich jak Wiener Konzerthaus Mozart Hall czy Palais des Beaux-Arts w Brukseli oraz na wielu znaczących festiwalach w Polsce, Niemczech i Ameryce Południowej. Od 2009 Anna Duczmal-Mróz jest drugim dyrygentem Orkiestry Kameralnej Amadeus Polskiego Radia z która regularnie koncertuje i dokonuje nagrań muzyki polskiej, które można znaleźć na wielu wydaniach płytowych. Jej koncerty transmitowane były przez PR oraz NDR. Współpraca z Capellą Bydgostiensis zaowocowała nagraniem płyty dla wytwórni DUX – „Hity XX wieku” pod patronatem Europejskiego Centrum Muzyki im.Krzysztofa Pendereckiego. Od 2009 roku prowadzi wraz z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną oraz wielkimi pianistami takimi jak Ilia Scheps, Robert McDonald, Andrzej Jasiński kursy mistrzowskie w Paderewski Piano Academy.

Od 2014 roku Anna Duczmal-Mróz prowadzi kursy dyrygenckie oraz koncerty w Ameryce Południowej. Anna Duczmal-Mróz regularnie dokonuje nagrań polskiej muzyki dla Polskiego Radia, Anna Duczmal- Mróz jest wielokrotną stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
http://www.amadeus.pl

 

Michał BALAS – uczeń Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie oraz stypendysta Fundacji Pro Musica Bona. Kształci się pod kierunkiem profesora Stanisława Firleja. Laureat I. nagród dziesięciu krajowych i międzynarodowych konkursów wiolonczelowych, w tym Ogólnopolskich Przesłuchań Centrum Edukacji Artystycznej. Ostatnimi sukcesami młodego wiolonczelisty były: I nagroda i nagroda specjalna podczas Johansen International Competition for Young String Players w Waszyngtonie, USA (marzec 2018) oraz I nagroda i szereg wyróżnień i nagród dodatkowych podczas Młodzieżowego Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Kazimierza Wiłkomirskiego w Poznaniu (grudzień 2016).  W latach 2014/2015 był stypendystą Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci. Uczestniczy regularnie w Międzynarodowych Kursach Muzycznych im. Zenona Brzewskiego w Łańcucie, a także w przedsięwzięciach organizowanych przez Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach. Kwalifikował się do udziału w prestiżowych kursach Morningside Music Bridge które odbywały się       w Kanadzie (Calgary, 2015), USA (Boston, 2017) i Polsce (Warszawa, 2018). Koncertował jako solista    z orkiestrami: PSM II st. im. W. Żeleńskiego w Krakowie, Filharmonii Podkarpackiej oraz Filharmonii Kaliskiej.

 


Piotr Czajkowski to jeden z najwybitniejszych twórców w historii i jedna z głównych postaci epoki romantyzmu. Był on jednym z twórców, którzy sprawili, że w świecie zaczęła się liczyć muzyka rosyjska.  Jeszcze w czasach jego młodości kultura muzyczna Rosji znacznie odbiegała od tego co działo się na zachodzie. Nie istniał system edukacji muzycznej, a koncerty i przedstawienia operowe czy baletowe były rozrywką tylko do arystokracji. Dopiero w latach 60’ XIX wieku, wraz z powstaniem Konserwatorium w Sankt Petersburgu (którego Czajkowski był jednym z pierwszych studentów, a następnie profesorem, zaczęła się w carskiej Rosji rozwijać rodzima kultura muzyczna.

Za ojca rosyjskiej szkoły kompozytorskiej uznaje się urodzonego na początku XIX wieku Michaiła Glinkę, który jako pierwszy odważnie sięgał po tematy narodowe i rodzimy folklor. W II połowie stulecia do jego ideałów nawiązało nowe pokolenie, (w ramach którego działał – niezręczne określenie w tematyce sztuki) a wśród nich Piotr Czajkowski oraz grupa pięciu kompozytorów zwanych Potężną Gromadką (Aleksandr Borodin, Milij Bałakiriew, Cezar Cui, Modest Musorgski i Nikołaj Rimski-Korsakow). O ile (Ci drudzy) wspomniana grupa walcząc o sztukę narodową (ustawiali) ustawiała się w zdecydowanej opozycji do muzycznego Zachodu, o tyle Czajkowski był bardziej na tamten świat otwarty. Czerpał pełnymi garściami ze zdobyczy twórców europejskich – uwielbiał Mozarta, fascynowali go Mendelssohn, Berlioz czy Schumann, kanwą dla jego dzieł scenicznych, ale też poematów symfonicznych były m.in. dzieła Szekspira czy Byrona.

Równocześnie Czajkowski doceniał siłę muzyki ludowej, w wielu jego utworach znajdziemy dosłowne cytaty pieśni i melodii tanecznych zapamiętanych w dzieciństwie czy usłyszanych podczas podróży kompozytora po kraju.

Co takiego jest w muzyce Czajkowskiego, że do dzisiaj jest chętnie się ją wykonywana suchana na całym świecie? Jeden z powodów to zapewne niezwykły talent melodyczny kompozytora. Właśnie melodia jest tym elementem muzyki, który oddziałuje na nas najbardziej bezpośrednio. A Czajkowski w kwestii tworzenia poruszających i zapadających w pamięć tematów osiągnął absolutne mistrzostwo. W jego utworach znajdujemy ogromne bogactwo inwencji melodycznej: są tu typowo romantyczne, szerokie, niezwykle emocjonalne kantyleny, są melodie bardziej lekkie, frywolne, taneczne, nieraz stylizowane albo wręcz zaczerpnięte wprost z muzyki ludowej, wreszcie tematy inspirowane muzyką dawnych mistrzów.

Jednak olśniewające melodie to nie jedyne co wyróżnia muzykę Czajkowskiego i czyni ją interesującą dla publiczności w XXI wieku. Jest ona także mistrzowsko zinstrumentowana. Symfonie, balety czy nawet opery Czajkowskiego to prawdziwy popis symfonicznych brzmień, ale też orkiestrowej wirtuozerii. Przede wszystkim jednak jego muzykę cechuje niebywała uczuciowa głębia i intensywność emocjonalna, nie pozwalająca przejść obok niej obojętnie.

Barbara Kalicińska



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję