telefon:
506 625 430
czynna
7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18
tel/fax:
od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22
e-mail:
KONCERT ORATORYJNY
powiększ
wykonawcy:
Rocznica 80. urodzin Rolanda Badera
Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej
Roland Bader – dyrygent
Bernarda Grembowiec - sopran
Łukasz Gaj – tenor
Wojciech Gierlach – baryton, bas
Teresa Majka-Pacanek – chórmistrz
repertuar:
Giacomo Puccini – Messa di Gloria
Giuseppe Verdi – Laudi alla Vergine Maria
– Te Deum
Repertuar, który usłyszymy podczas koncertów oratoryjnych jest wyjątkowy, bowiem nieczęsto mamy okazję posłuchać utworów religijnych, autorstwa kompozytorów, którzy całe swoje życie twórcze poświęcili gatunkowi opery. A do takich należą bez wątpienia dwaj operowi giganci - Giuseppe Verdi i Giacomo Puccini, których opery na afiszu posiada każdy szanujący się teatr operowy na świecie. Tym większa okazja usłyszeć ich kompozycje stworzone nie z myślą o operze.
Obok Messa da Requiem, Pater noster na pięciogłosowy chór i Ave Maria na sopran i orkiestrę smyczkową (oba do tekstów Dantego), do utworów religijnych Verdiego należą również Quattro pezzi sacri (Cztery utwory religijne), które powstawały w różnym czasie. Do czteroczęściowego cyklu wydanego w 1898 roku w Mediolanie przez Ricordiego należą Ave Maria na cztery głosy (do tekstu łacińskiego), Stabat Mater na chór czterogłosowy i orkiestrę, Laudi alla Vergine Maria na cztery głosy oraz Te Deum, na cztery głosy, podwójny chór i orkiestrę. Quattro pezzi sacri (bez Ave Maria) zostały wykonane 7 kwietnia 1898 roku podczas koncertu w Operze Paryskiej pod batutą Paula Taffanela. Z powodu choroby Verdiego, przygotowaniem dzieła zajął się zaprzyjaźniony z nim Arrigo Boito. Rzadko wykonywane Laudi alla Vergine Maria to kompozycja a cappella przeznaczona na cztery żeńskie głosy solowe. Verdi wykorzystuje w niej tekst z Raju z Boskiej komedii Dantego. To właśnie ten utwór o dość surowym charakterze i nawiązaniach do muzyki renesansu, spodobał się w Paryżu najbardziej. Quattro pezzi sacri (ponownie bez Ave Maria) wykonano następnie w ojczyźnie Verdiego – 26 maja 1898 roku w Turynie, tym razem pod batutą młodego i świetnie zapowiadającego się dyrygenta – Artura Toscaniniego.
Młodzieńcza Msza As-dur na chór i orkiestrę (Messa di Gloria) Giacoma Pucciniego pochodzi z 1880 roku. Kompozycja ta przez długi czas była zapomniana i ujrzała światło dzienne dopiero w 1956 roku, kiedy została wydana drukiem. Choć przeznaczona do użytku liturgicznego, bliższa jest jednak w swym wyrazie muzyce teatralnej, przywołując dzieła religijne Gioacchina Rossiniego i Giuseppe Verdiego. W swych późniejszych operach Puccini niejednokrotnie będzie sięgał po motywy właśnie ze swojej Mszy. Część Kyrie włączy do sceny kościelnej I aktu opery Edgar (1892), zaś Agnus Dei wykorzysta w II akcie opery Manon Lescaut (1893) jako madrygał.
Mateusz Borkowski
Roland BADER urodził się w 1938 w Wangen (Południowe Niemcy). Studiował w Hochschule für Musik w Stuttgarcie grę na fortepianie, organach i altówce oraz kompozycję. Był dyrygentem orkiestry operowo-filharmonicznej w Oberhausen (Zachodnie Niemcy). Już wówczas rozpoczął pracę pedagogiczną. W 1974 roku został powołany na stanowisko kapelmistrza w Katedrze Św. Jadwigi w Berlinie. Równolegle podjął działalność jako dyrygent orkiestrowy z zespołami niemieckimi, koncertując w Melbourne i Sydney, Maastricht, Edmonton (Kanada), Hadze, Tokio i Seulu. Począwszy od roku 1974 dyrygował Orkiestrą Filharmonii Berlińskiej, prowadząc piętnaście programów koncertowych. W latach 1984–86 był dyrygentem gościnnym Festiwalu Salzburskiego. W roku 1991 Roland Bader objął stanowisko pierwszego dyrygenta Orkiestry Filharmonii Krakowskiej, a następnie do roku 2008 był jej dyrygentem gościnnym. W latach 1993–2008 dyrygował tą orkiestrą podczas 140 koncertów w ramach tournée po Niemczech i Szwajcarii, natomiast z mniejszym składem artystów tej orkiestry, wykonał około 100 koncertów podczas tournée w Japonii i Korei. Ponadto z Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej Roland Bader zrealizował ponad 15 albumów CD z muzyką takich kompozytorów jak: Moniuszko, Bacewicz, Paderewski, Latoszyński, Beethoven, Haydn, Nicolai, Bruch, Wetz, Castelnuovo-Tedesco, Rodrigo i in. W latach 1988–2008 był profesorem Akademii Muzycznej w Tokio, a w roku 1989 otrzymał tytuł profesora honoris causa na Interamerican University of Humanistic Studies.
Roland Bader jest także członkiem międzynarodowej organizacji Rotary International.
Wersja do druku
© Filharmonia Krakowska 2010