Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
MENU
KASA BILETOWA

telefon:

+48 (12) 619 87 33
+48 (12) 619 87 21 wew. 33

czynna


wt. - pt. w godz. 10-14, 15-19

 REZERWACJA

tel/fax:

tel. +48 (12) 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

KONCERT KAMERALNY

2018-10-13, Sobota
18:00

miejsce: Sala Filharmonii

cena biletów:
35 zł
Zarezerwuj bilet
fot. Chojecki
powiększ

wykonawcy:

Żeleński String Quartet:
Jadwiga Bialic – skrzypce
Katarzyna Jawor – skrzypce
Anna Migdał-Chojecka – altówka
Alicja Gach – wiolonczela

 



repertuar:

Stanisław Moniuszko – Kwartet smyczkowy d-moll
Ignacy Jan Paderewski – Wariacje i fuga F-dur na kwartet smyczkowy
Władysław Żeleński – II Kwartet smyczkowy A-dur op. 42
 

Z powodzeniem można ich nazwać kompozytorami „misyjnymi”. Stanisław Moniuszko (1819-1872), Władysław Żeleński (1837-1921) i Ignacy Jan Paderewski (1860-1941), bo o nich mowa, komponowali w poczuciu wzmacniania polskiej tożsamości narodowej. Kwartetowe juwenilia Moniuszki i Paderewskiego zapowiadają ich styl indywidualny. Żeleńskiego dojrzały Kwartet ukazuje pewność kompozytorskiej ręki i późnoromantyczny intensywny wyraz, mocno podszyty polskością.

Na nutę oświecenia
I Kwartet smyczkowy d-moll Stanisława Moniuszki, ofiarowany Józefowi Elsnerowi, ukończony został prawdopodobnie jesienią roku 1839, podczas studiów w Berlinie u Carla Friedricha Rungenhagena. Muzyka przynosi wartości wyróżniające styl kompozytora: śpiewność o proweniencji operowej i prostotę. Czteroczęściowej kompozycji „patronuje” trójca klasyków wiedeńskich: Haydn, Mozart i wczesny Beethoven. Finałowe Allegro assai ma charakter wdzięcznej scenki rodzajowej o jakże wymownym tytule Un ballo campestre e sue conseguenze (Zabawa wiejska i co z tego wynikło)…

Pochwała polifonii
Rękopis Wariacji i fugi F-dur na kwartet smyczkowy Ignacego Jana Paderewskiego odkryła w roku 1986 Małgorzata Perkowska (monografistka twórcy i wydawczyni jego dzieł) w zbiorach Pałacu Wilanowskiego w Warszawie. Utwór pochodzi z roku 1882 i pisany był podczas studiów kompozycji u Friedricha Kiela w Berlinie. Przyświeca mu idea ćwiczenia się w okiełznywaniu uczonej sztuki kontrapunktu.

Z ducha muzyki ludowej
II Kwartet smyczkowy A-dur op. 42 Władysława Żeleńskiego skomponowany został po roku 1880. Dedykowany jest Józefowi Joachimowi, słynnemu węgierskiemu skrzypkowi, który koncertował w Krakowie w latach 1880 i 1882. Utwór przedstawia sobą cykl czteroczęściowy – ze scherzem na miejscu drugim. Uwagę zwraca podszycie muzyki tonem ludowym, choć trudno tu mówić o cytatach in crudo. Ucho przykuwa ciemny „po-Brahmsowski” koloryt, rozwinięta faktura i gęsty język dźwiękowy z uwypuklonym pierwiastkiem wirtuozowskim. Żeleński był żarliwym melodystą, dlatego pisano, że muzyka Kwartetu tchnie prawdą i szczerością.

Małgorzata Janicka-Słysz

 


Jadwiga BIALIC - grę na skrzypcach studiowała w klasie Henryka Keszkowskiego w Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku, a następnie pod kierunkiem Teresy Głąbówny i Macieja Lulka w Akademii Muzycznej w Krakowie, którą ukończyła w 2006 roku. Uczestniczyła w licznych solowych i kameralnych kursach mistrzowskich, prowadzonych m.in. przez Albrechta Breuningera, Nigela Kennedy’ego, Daniela Stabrawę, a także wielu w kursach orkiestrowych, w ramach m.in. Festival junger Künstler w Bayreuth czy Junges Klangforum Mitte Europa w Berlinie.
Od 2003 roku prowadzi ożywioną działalność koncertową, najpierw jako koncertmistrz Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej w Krakowie, następnie w latach 2005–2009 jako drugi koncertmistrz Orkiestry Akademii Beethovenowskiej, której jest współzałożycielką. Od 2008 roku należy do zespołu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie, współpracuje ponadto z takimi zespołami, jak Sinfonietta Cracovia, Capella Cracoviensis, Polska Filharmonia Kameralna w Sopocie. Koncertuje ze znakomitymi dyrygentami i solistami, realizując szereg archiwalnych nagrań radiowych oraz znaczących produkcji płytowych (Centaur Record, DUX, Deutsche Welle, Universal).
Aktywna również jako kameralistka, występowała m.in. z Paulem Esswoodem, Sirkką Liisą Kaakinen-Pilch, Kevinem Kennerem, grając zarówno na instrumencie historycznym, jak i na skrzypcach współczesnych. Jest prymariuszem kwartetu smyczkowego Quarte oraz Żeleński String Quartet. Współtworzy skrzypcowo-organowe Bialic Duo, występując na licznych festiwalach muzyki organowej i kameralnej.
Jest współzałożycielem i zarazem koncertmistrzem Kameralnej Orkiestry Smyczkowej Arco Cracovia, działającej przy Fundacji Ars Organi im. B. Rutkowskiego, której celem jest wspieranie edukacji i rozwoju artystycznego szczególnie uzdolnionej młodzieży.
 

Katarzyna JAWOR - w 2013 roku ukończyła z wyróżnieniem studia I stopnia, a w 2015, także z wyróżnieniem, studia magisterskie w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie Wiesława Kwaśnego. Uczyła się także pod kierunkiem innych wybitnych profesorów – Teresy Głąbówny, Piotra Tarcholika, Piotra Marciaka. W 2016 ukończyła staż artystyczny w klasie Jakuba Jakowicza na Uniwersytecie Muzycznym F. Chopina w Warszawie. Otrzymała trzykrotnie stypendium rektora Akademii Muzycznej w Krakowie, ponadto stypendia Geiger i Sapere Auso oraz stypendium dla najzdolniejszych studentów, ufundowane przez Instytut Muzyki i Tańca.
Laureatka wielu konkursów, m.in. konkursu muzyki kameralnej Grand Prize Virtuoso w Londynie (II nagroda), konkursu skrzypcowego Gianluca Campochiaro na Sycylii (I miejsce oraz nagroda specjalna), Konkursu Muzyki Kameralnej w Krakowie (I miejsce), Ogólnopolskiego Konkursu Skrzypcowego w Żywcu (II miejsce), VIII Festiwalu Młodych Instrumentalistów w Krakowie (II miejsce), XXVIII oraz XXXI Ogólnopolskiego Konkursu Bachowskiego w Zielonej Górze (wyróżnienia).
Od 2011 roku współpracuje z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej. Od roku 2014 członek Orkiestry Filharmonii Krakowskiej, od sierpnia 2018 Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach.
Występowała podczas wielu festiwali w kraju i za granicą, m.in. w Oberstdorfie i Immenstadt, w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Grecji. Brała udział w międzynarodowych projektach European Union Youth Orchestra. Jako koncertmistrz Lutosławski Modern Orchestra występowała podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.
Koncertmistrz Central European Initiative Youth Orchestra (2010/2011), przez ponad rok Krakowskiej Młodej Filharmonii, w latach 2012–2015 orkiestry symfonicznej Akademii Muzycznej w Krakowie. Brała udział jako koncertmistrz w koncertach Orkiestry Filharmonii Podkarpackiej oraz Orkiestry Filharmonii Gorzowskiej. Występowała jako solistka z Krakowską Młodą Filharmonią (m.in. Szalone Dni Muzyki w Warszawie, Nowohucka Wiosna Muzyczna w Krakowie) i Orkiestrą Universidad Autónoma de Nuevo León z Monterrey (Meksyk).
Jako muzyk kameralista współpracuje z BackToModern Ensemble, Arystarchov Piano Trio, Żeleński String Quartet, Hybrid Piano Quartet.

Anna MIGDAŁ-CHOJECKA - urodziła się w roku 1982 w Bochni. Ukończyła z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie altówki Janusza Pisarskiego. W roku 2004 otrzymała Stypendium Ministra Kultury. Uczestniczyła w licznych kursach mistrzowskich, prowadzonych m.in. przez Jadwigę Kaliszewską, Jerzego Kosmalę, Andrę Darninę, Krzysztofa Pendereckiego.
Laureatka licznych konkursów, m.in. Ogólnopolskiego Konkursu Altówkowego im. J. Rakowskiego w Poznaniu (wyróżnienie, 2003), jak również I Ogólnopolskiego Konkursu Instrumentalistów Smyczkowych w Krakowie (wyróżnienie, 2006).
Koncertuje w kraju i za granicą jako muzyk orkiestrowy i kameralny. Debiutowała jako solistka wraz z Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, wykonując Koncert na altówkę Béli Bartóka. Wystąpiła dwukrotnie na antenie Radia Kraków, wykonując sonatę Paula Hindemitha oraz Yorka Bowena. Uczestniczyła w Festival junger Künstler w Bayreuth, festiwalu Muzyka w Starym Krakowie, Międzynarodowych Dniach Muzyki Kompozytorów Krakowskich, Wielkanocnym Festiwalu im. Ludwiga van Beethovena.
Obecnie jest członkiem orkiestry Filharmonii Krakowskiej, jak również liderem grupy altówek Orkiestry Akademii Beethovenowskiej. Często występuje gościnnie w orkiestrze Sinfonietta Cracovia.

Alicja GACH - urodzona w Zabrzu, w 2012 roku ukończyła Akademię Muzyczną im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie wiolonczeli Pawła Głombika.
Od 2012 roku jest członkiem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie. Współpracowała z Orkiestrą Kameralną AUKSO, Śląską Orkiestrą Kameralną, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Krakowską Operą Kameralną oraz artystami Opery Krakowskiej.
Jako członek tria fortepianowego koncertowała w Polsce, Niemczech, Francji, na Ukrainie i w Algierii. Zespół rozwijał się pod opieką Marii Szwajger-Kułakowskiej i Marka Mosia, a także m.in. Klausa Storcka, Jeroena Reulinga, Anthony’ego Spiri, Bruno Canino, muzyków Altenberg Trio (Claus-Christian Schuster, Amiram Ganz, Alexander Gebert), Wojciecha Świtały, Anny Prabuckiej-Firlej, Szymona Krzeszowca. W 2011 roku znalazł się w finale XVII Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej w Illzach we Francji, uczestniczył także w VIII Międzynarodowym Festiwalu Kameralistyki w Książu, w 2012 roku wystąpił w finale Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. J. Brahmsa w Gdańsku, w roku 2013 w finale Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej w Łodzi.
Alicja Gach zajmuje się również działalnością pedagogiczną. W roku szkolnym 2015/2016 uczyła w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych w Bochni, od 2016 prowadzi klasę wiolonczeli roku w Szkole Muzycznej I stopnia w Słomnikach.



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję