Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
MENU
KASA BILETOWA

telefon:

+48 (12) 619 87 33
+48 (12) 619 87 21 wew. 33

czynna


wt. - pt. w godz. 10-14, 15-19

 REZERWACJA

tel/fax:

tel. +48 (12) 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

MUSICA-ARS AMANDA

2018-10-12, Piątek
18:00

rodzaj abonamentu: Abonament A
miejsce: Sala Filharmonii

cena biletów:
40 zł
35 zł
Zarezerwuj bilet
fot. K. Kalinowski
powiększ

wykonawcy:

Portrety kompozytorów - MOZART

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
Katarzyna Tomala – dyrygent
Magdalena Łukaszek – sopran
Stanisław Duda – baryton
Jonasz Kluza, Mateusz Półtorak – duet fortepianowy



repertuar:

Wolfgang Amadeus Mozart
– Uwertura do opery Wesele Figara
– Sonata D-dur KV 381 na 4 ręce
- Batti, batti – aria Zerliny z opery Don Giovanni
Tutto e disposto....aprite un po' quegli occhi – recytatyw i aria Figara z opery Wesele Figara
Là ci darem la mano – duet Don Giovanniego i Zerliny z opery Don Giovanni
Pa-pa-gena! Pa-pa- geno – duet Papagena i Papageny z opery Czarodziejski flet
– Symfonia g-moll KV 550
 




 

W tym sezonie artystycznym w cyklu koncertowym Musica - ars amanda będziemy Wam, drodzy słuchacze, odmalowywać portrety kompozytorów. Od kogo mielibyśmy zacząć jeśli nie od jednego z największych twórców w historii muzyki. Wolfgang Amadeusz Mozart, jeden z trzech klasyków wiedeńskich, jest postacią, wobec której nawet najbardziej wstrzemięźliwi historycy muzyki nie boją się użyć słowa geniusz. Z jego wielkości zdawali sobie sprawę już jemu współcześni. Starszy od niego o pokolenie Joseph Haydn napisał w liście do Leopolda Mozarta, ojca kompozytora: Pański syn jest największym kompozytorem, jakiego znam osobiście czy z nazwiska. Mozart był on też źródłem inspiracji i punktem odniesienia dla kolejnych pokoleń kompozytorów, a jeden z romantycznych twórców, Robert Schumann, tak ujął istotę jego sztuki: Czyż nie jest tak, że muzyka Mozarta wydaje się bardziej świeża i innowacyjna za każdym razem, gdy jej słuchamy? Jego wielbicielem był też jeden z największych geniuszy w historii ludzkości, Albert Einstein, który stwierdził, że Mozart to największy kompozytor, jaki kiedykolwiek żył.

Fascynująca jest historia jego życia, imponująca jest ilość jego kompozycji. Jednak ani to, że był genialnym dzieckiem i pierwszą symfonię stworzył w wieku 8 lat, ani to, że w ciągu swojego krótkiego, bo zaledwie 35-letniego życia, stworzył ponad 600 kompozycji, nie zapewniło mu honorowego miejsca na muzycznym firmamencie. Można by w tym tekście oczywiście mnożyć liczby świadczące o genialności Mozarta, jednak w zamian warto zastanowić się, co takiego jest w jego muzyce, że stała się ona jednym z fundamentów naszej europejskiej kultury.

Na czym więc polega fenomen Mozarta? Najprawdopodobniej źródłem genialności jego muzyki jest równowaga i niebywałe połączenie technicznej doskonałości z głębią emocjonalną. Poruszenia ludzkiego serca umiał Mozart oddać zarówno w muzyce wokalnej jak i w instrumentalnej. Fascynujące jest subtelność z jaką odmalowuje uczucia dźwiękiem – umiejętność rozbawienia bez żenady, wzburzenia bez egzaltacji i wzruszenia – bez nadmiernej tkliwości. Dlatego nawet najbardziej na pozór błahe z jego utworów nigdy nie są płaskim, pustym popisem zdolności kompozytorskich, a dzieła Mozarta królują w salach koncertowych i teatrach operowych od 250 lat.

Barbara Kalicińska



Katarzyna TOMALA – ukończyła klasę dyrygentury symfoniczno-operowej Mieczysława Gawrońskiego w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu (2013). Swoje umiejętności dyrygenckie doskonaliła podczas kursów mistrzowskich prowadzonych przez mistrzów batuty, W czasie kursów u Tadeusza Strugały znalazła się dwukrotnie w gronie wyróżnionych uczestników (Wrocław 2011, Kraków 2012). W 2013 została półfinalistką konkursu Jeunesses Musicales International Conducting Competition w Bukareszcie. W tym samym roku w drodze konkursu została zaproszona przez Baltic Youth Philharmonic do wzięcia udziału w warsztatach oraz przygotowaniach jednego z koncertów Usedom Music Festival w charakterze asystenta Kristjana Järvi.
Od 2014 pracowala jako asystent u boku słynnych dyrygentów, m.in. Christiana Vasqueza, Diego Navarro,  Gabriela Chmury i Jacka Kaspszyka. Jako drugi dyrygent brała udział w przygotowaniu koncertu inaugurującego XVIII Międzynarodowy Festiwal Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu, gdzie pod kierownictwem światowej sławy śpiewaka i dyrygenta Jose Cury wykonano II Symfonię „Zmartwychwstanie” Gustawa Mahlera.
W 2016 poprowadziła koncert finałowy XVI Międzynarodowego Konkursu Gitarowego im. Jana Edmunda Jurkowskiego. Podczas 7., 8. i 9. edycji Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie miała możliwość współpracować z czołowymi kompozytorami tego gatunku takimi jak Hans Zimmer, Elliot Goldenthal, Dario Marianelli, Patrick Doyle, Trevor Morris, Daniel Licht, Jeff Beal, Ramin Djawadi, Jocelyn Pook, Harry Gregson-Williams oraz Heitor Pereira.
W 2015 rozpoczęła stałą współpracę z Teatrem Wielkim w Poznaniu. Dzięki udziałowi w zainicjowanym przez Instytut Muzyki i Tańca programie „Dyrygent – rezydent” pełni funkcję dyrygenta - rezydenta Orkiestry Akademii Beethovenowskiej. W 2017 roku znalazła się w gronie sześciu stypendystów z całego świata programu Dartington International Summer School. W 2018 roku otrzymała nominację do XII Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury w kategorii Najlepszy Dyrygent.
Katarzyna Tomala regularnie dyryguje regularnie większością orkiestr polskich, jak też wieloma zespołami zagranicznymi.
 

Magdalena ŁUKASZEK – absolwentka Wydziału Wokalnego Akademii Muzycznej w Katowicach. Ukończyła również studia filologiczne z języka angielskiego i niemieckiego na Uniwersytecie Śląskim. Laureatka Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego w Mławie (2018), Ogólnopolskiego Konkursu w Kielcach (2018), Międzynarodowego Konkursu im. Rudolfa Petraka w Żylinie (2012) i Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. Franciszki Platówny we Wrocławiu (2012). Uczestniczka licznych kursów wokalnych, między innymi u Rudolfa Piernay’a, Stefanii Toczyskiej, Eugeniusza Sąsiadka, Heleny Łazarskiej, Michała Znanieckiego, Francesco Bottigliero. Brała udział w projektach operowych realizowanych prze Akademię Muzyczną i PSM w Katowicach, śpiewała m. in. partię Krasnoludka w operze „Bal Baśni”, czy też Bastienne w „Bastien und Bastienne”. W 2017 r. zadebiutowała w Operze Śląskiej partią Papageny w „Czarodziejskim Flecie” W. A. Mozarta, który był realizowany w ramach współpracy Akademii Muzycznej w Katowicach z Operą Śląską w Bytomiu. Zaśpiewała szereg koncertów, m. in. Koncert Charytatywny w Operze Śląskiej, Koncert Wokalistyki Operowej w Krynicy Zdroju, Koncert z cyklu „Spotkania z muzyką i literaturą” pt. „Sztuka brzmienia i znaczenia” na Zamku Królewskim w Niepołomicach.
 

Stanisław DUDA – absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie śpiewu solowego Tadeusza Leśniczaka. Brał udział w kursach muzycznych prowadzonych m.in. przez: Stefanię Toczyską, Jadwigę Romańską, Janusza Niziołka, Ryszarda Karczykowskiego, Marka Rzepkę i Wiesława Ochmana. Laureat głównych i specjalnych nagród na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Imricha Godina we Vrablach na Słowacji. Wyróżniony na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Słowiańskiej w Katowicach. Finalista Konkursu Polskiej Pieśni Artystycznej im. Edmunda Kossowskiego w Warszawie, oraz konkursu im. Karola Kurpińskiego we Włoszakowicach. Debiutował w Operze Śląskiej partią Bena w operze "The Telephone" G.C.Menottiego. Współracuje z Operą Śląską, Polskim Radiem, Filharmonią Krakowską, Wrocławską, Opolską, Śląską, Zielonogórską a także z zespołem wokalnym Cracow Singers, oraz Capellą Cracovienzis. Na swoim artystycznym koncie ma takie role jak Ottokar z operetki „Baron Cygański” J.Straussa, Piąty Rupel z opery „Ubu Rex” Krzysztofa Pendereckiego, Stanisław z opery "Verbum Nobile", Miecznik z opery "Straszny Dwór", Marszałek z opery "Halka" Stanisława Moniuszki, Slook z opery "La cambiale di matrimonio" Gioacchina Rossiniego, Porgy z suity koncertowej "Porgy and Bess" Georga Gershwina i wiele innych. Pracował z takimi dyrygentami jak Jan Tomasz Adamus, Michał Klauza, Vincent Dumestre, Ottavio Dantone, Paul McCreesh, Fabio Bonizzoni, Krzysztof Dziewięcki.


 



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję