Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
MENU
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18

 REZERWACJA

tel/fax:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

KONCERT ORATORYJNY

2018-09-15, Sobota
19:30

miejsce: Kościół św. Katarzyny
cena biletów:
60 zł
Zarezerwuj bilet
fot. Bruno Fidrych
powiększ

wykonawcy:

85. rocznica urodzin Krzysztofa Pendereckiego
20. rocznica prawykonania "Credo" Krzysztofa Pendereckiego

Orkiestra, Chór Mieszany i Chór Chłopięcy Filharmonii Krakowskiej
Krzysztof Penderecki – dyrygent
Iwona Hossa – sopran I
Karolina Sikora – sopran II
Małgorzata Pańko-Edery – alt
Adam Zdunikowski – tenor
Piotr Nowacki – bas
Maciej Tworek – przygotowanie zepołów
Teresa Majka-Pacanek – chórmistrz
Lidia Matynian – przygotowanie chóru chłopięcego

 



repertuar:

Krzysztof Penderecki – Credo

W twórczości Krzysztofa Pendereckiego późne lata dziewięćdziesiąte są czasem syntezy kompozytorskich doświadczeń. Po trwającym blisko pół wieku stawianiu dramatycznych pytań i poszukiwaniu prawdy o człowieku i Bogu – twórca akceptuje egzystencjalną sytuację człowieka w świecie, określając wyraziście własną postawę wobec sfery sacrum.
Powstają dwa monumentalne, kantatowo-oratoryjne dzieła jako przesłanie na koniec wieku: VII Symfonia Siedem Bram Jerozolimy (1996) na uroczystość 3000-lecia Jerozolimy i Credo (1998) na zamówienie Internationale Bachakademie w Stuttgarcie i Oregon Bach Festival w Eugene. Kompozytor podejmuje w nich próbę spojrzenia na wielowiekową judeochrześcijańską tradycję kultury europejskiej z dwóch perspektyw: Starego i Nowego Testamentu.
Credo na głosy solowe, chór chłopięcy i mieszany oraz orkiestrę symfoniczną zostało ukończone 4 lipca 1998 roku, a 11 lipca w ramach Oregon Bach Festival odbyło się światowe prawykonanie utworu pod dyrekcją Helmutha Rillinga. Tekst łaciński Credo został dopełniony szeregiem cytatów, zaczerpniętych z liturgii Wielkiego Tygodnia (także w wersji polskiej Ludu mój ludu z Popule meus z Improperiów), pieśni Któryś za nas cierpiał rany (nabożeństwo Gorzkich Żali), cytatu psalmu protestanckiego Aus tiefer Not (niemiecka wersja De profundis). Tak zakomponowany przez kompozytora kształt tekstu sugeruje wymiar ekumeniczny utworu. Wybór tekstu Credo – wyznania wiary wspólnego dla kościołów Wschodu i Zachodu (mimo różniących się od siebie wersji tekstu, odmiennego języka czy miejsca w liturgii) – musiał być bliski twórcy łacińskiej Pasji wg św. Łukasza i prawosławnej Jutrzni.
Credo
jest utworem wieloczęściowym, zintegrowanym wewnętrznie zarówno poprzez powroty głównego tematu Credo in unum Deum, otwierającego narrację, jak poprzez szczególny wybór materiału dźwiękowego, z którego wywodzi kompozytor motywy i tematy kolejnych części.
Generalna architektura utworu zbliżona jest do formy łukowej, której centrum stanowi część Crucifixus. Ten rozbudowany, liryczno-medytacyjny lament nad ukrzyżowanym staje się sercem i zarazem kulminacją wyrazową utworu. Ramy dzieła stanowi otwierające uroczyste wyznanie wiary Credo in unum Deum, pełniące funkcję obszernej ekspozycji, oraz część zamykająca Et vitam venturi saeculi z dodanym, radosnym śpiewem wielkanocnym Haec dies i Alleluja. Pozostałe części przywołują symbolicznie tajemnicę wcielenia (Et incarnatus est), a po części Crucifixus wizję zmartwychwstania, dominującą w pozostałych częściach: Et resurexit i Et in spiritum sanctum (w tej ostatniej powraca w całości główny temat utworu).
W muzyce kantatowo-oratoryjnej końca XX wieku Credo Krzysztofa Pendereckiego zajmuje szczególne miejsce. Z jednej strony stanowi znaczącą kontynuację tradycji muzyki sakralnej, opartej na liturgicznych tekstach mszy łacińskiej, z drugiej – jego wysoce indywidualny i oryginalny kształt sprawia, że nie ma odpowiednika w literaturze muzycznej naszych czasów.

Regina Chłopicka



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję