Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
MENU
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18

 REZERWACJA

tel/fax:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

X SPOTKANIA Z MUZYKĄ PERKUSYJNĄ

2018-06-03, Niedziela
18:00

miejsce: Sala Filharmonii

cena biletów:
40 zł
30 zł
Zarezerwuj bilet

powiększ

wykonawcy:

10. rocznica śmierci prof. Krystyny Moszumańskiej-Nazar

Sebastian Perłowski - dyrygent
Michał Białko – organy, perkusja

Haba Percussion Group:
Karolina Zielińska
Karolina Ładoś
Aneta Puławska
Dominik Zielonka
Mateusz Garstecki
Stefan Raczkowski
Władysław Płachciński
Stanisłav Zhovtoholovyi
Adam  Wygoda
Cezary Łagan
Tomasz Młociński
Ryszard Haba



repertuar:

Oliver Boldt & Katja Nill - Tabi dachi
Krystyna Moszumańska-Nazar – From end to end percussion
Edgar Verese – Ionisation
Ivan Trevino – Catching Shadows
Robert Marino – Night on 3 Nine on 2
Siegrfied Fink – Ritmo
George Baker – Rumba for organ and percussion
Sherrie Maricle – Batucada Blues
Batucada Ensamble - arr. własna
Eric Ewazen – Symphony for percussion

Ideą Spotkań jest popularyzacja muzyki perkusyjnej, próba zaprezentowania nowych pomysłów oraz zaangażowanie młodego pokolenia perkusistów do tworzenia wspólnych projektów. W pierwszej edycji Spotkań z Muzyką Perkusyjną tematem przewodnim były kotły, druga kładła nacisk na werble, w trzeciej najczęściej  eksponowanymi instrumentami były marimba i wibrafon, z kolei czwarta poświęcona została twórczości kompozytorów muzycznego minimalizmu. Piąte Spotkania nosiły podtytuł Chór & perkusja, zaś szóste prezentowały kompozycje Wolfganga Amadeusza Mozarta w kontekście użycia perkusji. Siódma edycja cyklu stała się prawdziwym perkusyjnym show z zaproszonymi do wspólnego grania gwiazdami jazzu, zaś ósma –  powróciła do tematu kotłów w nowej odsłonie programowej.
Ubiegłoroczne, dziewiąte już z kolei wydanie Spotkań, koncentrowało się na prezentacji muzyki komponowanej na kwartety perkusyjne, natomiast jubileuszowa, dziesiąta edycja, jest próbą połączenia dotychczasowych wysiłków artystycznych podjętych przez twórców cyklu na przestrzeni ostatniej dekady.
Program dzisiejszego koncertu obfituje w rzadko grywane oraz całkiem nowe kompozycje wykorzystujące instrumenty perkusyjne. Jubileusz Spotkań zbiega się z X rocznicą śmierci prof. Krystyny Moszumańskiej-Nazar i dedykowany jest Jej pamięci. Śmiało bowiem można powiedzieć, że perkusja jest znakiem rozpoznawczym dla tej kompozytorki, zaś jej pomysłowe wykorzystanie perkusji do dziś fascynuje i inspiruje zarówno twórców, jak i wykonawców. Osobista znajomość z Panią Profesor i dług wdzięczności  pozostaną na zawsze w mojej pamięci.
Koncert rozpoczynamy utworem  Olivera Boldta i Katji Nill – Tabi dachi na bębny japońskie Shime Daiko i Miya Daiko. Tytuł utworu oznacza „wyjazd na wycieczkę" i rzeczywiście chcemy Państwa zabrać na swoistą wyprawę perkusyjną. Kolejną pozycją jest utwór Krystyny Moszumańskej-Nazar – From end to end percussion na perkusję solo, kompozycja utrzymana w nurcie sonoryzmu i wykorzystująca bogate brzmienie multiperkusyjnego zestawu.
Edgar Verese i jego Ionisation to prawdziwa klasyka muzyki perkusyjnej. Premiera utworu odbyła sie 6 marca 1933 roku. Jonizacje stanowią do dziś wielkie wyzwanie dla grupy perkusyjnej i dyrygenta – trzynastu perkusistów mierzy się z ogromnym instrumentarium bogatym w wysmakowane brzmienia. Dźwięki syren, „ryk lwa" – fortepianu traktowanego perkusyjnie, dzwonki klawiszowe i wiele rzadkich instrumentów, łączą sie w jeden organizm na wzór odgłosów współczesnego miejskiego życia.
Ivana Trevino w sekstecie perkusyjnym zatytułowanym Catching Shadows wprowadził Art Rock do swojego świata perkusyjnego. Zabieg ten sprawia, że publiczność reaguje na tę muzykę podobnie, jak na utwór rockowy. Pięknym akcentem kompozycyjnym jest ponadto dodanie partii wokalnej w środkowej części utworu.
W utworze Roberta Marino Night on 3 Nine on 2 zaprezentuje sie wspaniały duet Mateusz Garstecki & Tomasz Młociński, czyli dwóch perkusistów grających naprzeciwko siebie, dzielących się instrumentami i brzmiących jak jeden organizm.
W drugiej części koncertu usłyszą Państwo kompozycje latynoamerykańskie Siegfrieda Finka. Ritmo na zespół perkusyjny należy już do klasyki, ale Rumba na organy i perkusję Georga Bakera to kompozycja, która powstała zaledwie rok temu.. Rytmy latynoamerykańskie zaprowadzą Państwa aż do Brazylii, gdyż po raz pierwszy na Spotkaniach z Muzyką Perkusyjną zaprezentujemy prawdziwą brazylijską sambę na oryginalnych instrumentach – najpierw w utworze wspaniałej perkusistki Sherrie Maricle zatytułowanym Batucada Blues, a następnie we własnej, zespołowej improwizacji batucady.
Na koniec koncertu zabrzmi Symfonis na perkusję amerykańskiego kompozytora, Erica Ewazena – niezwykle radosny, trzyczęściowy utwór, zakończony podwójną fugą. Kompozycja powstała dla Texas Christian University Percussion Ensamble i jego dyrektora,  Briana Westa, obfituje w piękne tonalne brzmienia marimb, ksylofonów i wibrafonów.

Serdecznie zapraszamy
Ryszard Haba

 

 



Ryszard HABA - założyciel zespołu perkusyjnego Haba Percussion Group. W 1988 roku został zaangażowany jako perkusista do orkiestry Filharmonii Krakowskiej, a od 1996 pełni w niej rolę pierwszego kotlisty. Jest również kierownikiem grupy perkusyjnej w tejże orkiestrze. Z Kają Danczowską tworzą niezwykle rzadki duet skrzypcowo-perkusyjny, wykonując między innymi kompozycje napisane specjalnie dla nich. W ramach Krakowskiego Duetu Perkusyjnego wraz z Tomaszem Sobańcem dokonał prawykonania Koncertu na dwie perkusje i orkiestrę Marka Stachowskiego. Jest też członkiem zespołu muzyki szkockiej The Reivers. Koncertuje z wieloma orkiestrami, m.in. z Capellą Cracoviensis, Sinfonią Varsovią, Sinfoniettą Cracovią, Filharmonią Rzeszowską, Capellą Bydgostiensis. Jest członkiem Polskiej Orkiestry XVIII wieku. W 2008 r. grał z zespołem Jordi Savalla na festiwalu Misteria Paschalia w Krakowie. Z Capellą Bydgostiensis dokonał światowego prawykonania Koncertu na marimbę z orkiestrą Lindsay'a Davidsona, a z Capellą Cracoviensis pod batutą Stanisława Krawczyńskiego – polskiego prawykonania Concerto per sei Timpani Georga Druschetzky'ego z orkiestrą. W 2006 i 2007 r. brał udział jako solista oraz wykładowca w Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Perkusyjnej Crossdrumming w Warszawie.

 



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję