Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
MENU
KASA BILETOWA

telefon:

+48 (12) 619 87 33
+48 (12) 619 87 21 wew. 33

czynna


wg informacji na stronie

 REZERWACJA

tel/fax:

tel. +48 (12) 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

MUSICA-ARS AMANDA

2018-03-22, Czwartek
18:00

rodzaj abonamentu: Abonament A
miejsce: Sala Filharmonii

cena biletów:
30 zł
Zarezerwuj bilet
fot. K. Schubert
powiększ

wykonawcy:

Z TAJNIKÓW PARTYTURY -  Warsztat kompozytora XXI wieku

Małopolska Orkiestra Kameralna
Joanna Natalia Ślusarczyk – dyrygent

Kamil Skicki – skrzypce klasyczne i elektryczne, harfa laserowa
Renata Żełobowska-Orzechowska - fortepian

Aleksander Brzeziński – syntezator

Michał Lazar – gitara
Marcin Rokita – kontrabas

Krzysztof Cyran – prelekcja
 



repertuar:

Kamil Skicki - Klasyka elektronicznie
Aleksander Brzeziński - Domowe studio nagrań
Maciej Jabłoński – Półcienie i kontury. Concerto grosso nr 4 na gitarę, kontrabas i orkiestrę smyczkową.

 




 

Muzyka współczesna  to ta powstająca w naszych czasach. Co ciekawe, do niedawna tym określeniem nazywano całą muzykę powstałą po II Wojnie Światowej. Do dzisiaj czasem mówi się tak nawet o muzyce Szostakowicza czy Lutosławskiego. A przecież ich utwory powstawały 40, 50, a nawet 60 lat temu. W czasach Mozarta czy Beethovena muzykę sprzed pół wieku uznawano już za dawną i niemodną, z niecierpliwością za to czekano na nowe kompozycje żyjących mistrzów? Co takiego wydarzyło się w XX wieku, że słowa „muzyka współczesna” kojarzą się powszechnie z czymś trudnym i niezrozumiałym, zamiast ze sztuką najbardziej aktualną, a więc nam najbliższą?

Zapewne miało w tym swój udział pojawienie się awangardy lat 50’ i 60’, która w sposób bardzo stanowczy rozprawiała się z tradycją. Kompozytorzy szukali wtedy zupełnie nowych rozwiązań, np. rezygnując z takich elementów muzyki jak melodia, a wprowadzając brzmienia trudne w odbiorze dla ucha słuchacza wychowanego w systemie tonalnym. Co prawda, po okresie zachłyśnięcia się modernizmem, w latach 70’ w muzyce zaczął kiełkować postmodernizm, nastawiony raczej na dialog  z tradycją niż na walkę z nią. Pojawiły się też takie nurty jak tzw. nowa prostota i minimalizm, a niektóre utwory okazały się są na tyle przystępne, że z sal filharmonicznych powędrowały na listy przebojów (casus III Symfonii Henryka Mikołaja Góreckiego, która w latach 90’ stała się światowym hitem). Jednak mimo tego muzyka współczesna jest dziś nadal raczej niszową formą sztuki, rzadziej wykonywaną niż wielkie dzieła dawnych mistrzów, a „zwykłemu” melomanowi kojarzy  się ona niemalże z czarną magią, którą uprawiają i rozumieją tylko nieliczni.

Owszem, muzyka współczesna nie zawsze jest łatwa w odbiorze. Trudnością dla melomana może się okazać także rozeznanie w ogromie stylów, technik czy środków wyrazu wykorzystywanych przez tworzących dzisiaj kompozytorów. Wspomniane wyżej postmodernizm i modernizm to tylko dwie ogólne kategorie myślenia, w ramach których rozwija się niezliczona ilość nurtów, niemożliwych do scharakteryzowania chociażby ogólnie w tak krótkim tekście. Warto więc po prostu pozbyć się uprzedzeń, otworzyć uszy i głowę na nowe doznania i spróbować znaleźć swoją własną muzykę współczesną.

Barbara Kalicińska

 


Joanna Natalia ŚLUSARCZYK – ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Katowicach (specjalność: Dyrygentura Symfoniczno-Operowa) oraz, również z wyróżnieniem, Akademię Muzyczną w Krakowie (specjalność: Teoria Muzyki). Absolwentka studiów licencjackich Uniwersytetu Jagiellońskiego (Europeistyka).
Jako dyrygent prowadziła koncerty między innymi z International Symphony Orchestra ICM podczas Copernicus Music Festival w Londynie, z Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, z Chórem i Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Śląskiej, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej w Krakowie, Royal Symphony Orchestra, Cracow Youth Chamber Orchestra, Małopolską Orkiestrą Kameralną, Orkiestrą Uniwersytetu Pedagogicznego. Za osiągnięcia artystyczne uhonorowana między innymi Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa oraz Małopolskiej Fundacji Stypendialnej Sapere Auso.
Poza licznymi występami w Polsce ma w swoim dorobku również koncerty w Stanach Zjednoczonych (Ohio, Illinois), w Rosji, Izraelu, Norwegii, Islandii, Wielkiej Brytanii, Francji i na Ukrainie. Jest założycielem, dyrygentem i kierownikiem artystycznym Małopolskiej Orkiestry Kameralnej. Finalistka trzech edycji Międzynarodowych Mistrzowskich Kursów Dyrygenckich. Swoje umiejętności doskonaliła także na kursach za granicą, w klasie mistrzowskiej Colina Mettersa z Royal Academy of Music w Londynie.
Nauczyciel przedmiotów ogólnomuzycznych (harmonia, kształcenie słuchu, zasady muzyki, czytanie nut głosem) w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie. Zajmuje stanowisko dyrygenta Krakowskiej Młodej Orkiestry Kameralnej, z którą w 2014 roku nagrała płytę „W poszukiwaniu inspiracji – Muzyka Polska”, dyrygenta Zespołu Operowego oraz Orkiestry Symfonicznej PSM II st. im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie, która pod jej kierownictwem została laureatem Ogólnopolskiego Konkursu Orkiestr Szkół Muzycznych II stopnia organizowanym przez Akademię Filmu i Telewizji w Warszawie (2014).
Pasjonatka jazzu. Laureatka Międzynarodowego Konkursu Wokalistów Jazzowych w Zamościu.

Kamil SKICKI – urodzony w 1986 roku w Krakowie. Gry na skrzypcach uczył się u prof. Wiesława Kwaśnego, a następnie studiował w krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie prof. Kai Danczowskiej. Jako młody skrzypek był finalistą i laureatem wielu konkursów m.in. Concursul Internaţional de Vioară w Braşov, Ogólnopolskiego Konkursu Skrzypcowego im. Grażyny Bacewicz we Wrocławiu, Ogólnopolskiego Konkursu Skrzypcowego Pamięci Aleksandry Januszajtis w Gdańsku. Uczestnik wielu kursów mistrzowskich i interpretacyjnych. Był koncertmistrzem Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej, a także orkiestr Modern Symphony Orchestra, Royal Chamber Orchestra oraz Royal Symphony Orchestra, złożonych z wybitnych absolwentów uczelni muzycznych.

  Kamil Skicki to także założyciel kwartetów smyczkowych – Royal Cracow Quartet oraz Sublima Quartet, z którymi gra nieprzerwanie od 2008 roku.
Od najmłodszych lat związany jest z Filharmonią Krakowską, w której od 1992 r. występuje regularnie w cyklach koncertowych dla dzieci i młodzieży.
Prowadzi ożywioną działalność koncertową. Występował m.in w Musikverein w Wiedniu, Rathaus w Berlinie, Auditorium Galerii Umberto w Neapolu, w Filharmonii Narodowej w Warszawie, w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku, w Sali Kongresowej w Warszawie oraz na scenie Opery Nova w Bydgoszczy, Teatru Capitol we Wrocławiu i Teatru Roma w Warszawie.
Rokrocznie bierze udział w produkcji muzyki do międzynarodowego programu Miss Supernational. Współpracował również jako kompozytor i skrzypek z TV CBS przy realizacji programu The Amazing Race w Polsce. Jest również aktywnym muzykiem sesyjnym nagrywającym jako solista muzykę w różnych stylach, takich jak jazz, pop, muzyka cygańska czy klezmerska. Przez kilka lat współpracował z Grażyną Brodzińską występując jako koncertmistrz i solista Orkiestry Creo, założonej przez siebie na potrzebę widowiska  Śpiewaj i Tańcz, do którego napisał muzykę.
Jako jedyny skrzypek w Polsce jest endorserem czyli swoistą wizytówką firm muzycznych Roland, Boss oraz Schertler Group.
Artysta koncertuje nie tylko na skrzypcach klasycznych, ale również elektrycznych, a także na harfie laserowej.

Renata ŻEŁOBOWSKA-ORZECHOWSKA – pianistka, kameralistka, wykładowca Akademii Muzycznej w Krakowie. Absolwentka tej uczelni w klasie fortepianu Prof. Ludwika Stefańskiego. Laureatka XII Pianistycznego Konkursu Stypendialnego im. F. Chopina. Prowadzi bogatą działalność koncertową w kraju i zagranicą (Szwecja, Włochy, Austria, Korea).
Jako kameralistka występuje z wielu wybitnymi muzykami, a istotnym obszarem działalności koncertowej jest współpraca z uznanymi wokalistami takimi jak  Alison Pearce, Wiesław Ochman, Mariusz Kwiecień i wielu innych.
Regularnie jest zapraszana do udziału w festiwalach: Międzynarodowym Festiwalu Kompozytorów Krakowskich, Festiwalu „Wawel o Zmierzchu”, Międzynarodowym Festiwalu Klarnetowym, Międzynarodowym Festiwalu „Muzyka w Starym Krakowie”, czy Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie.
Dokonała nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji, wytwórni EMI i CD Accord.
Od 2005 r. jest kierownikiem muzycznym cyklu koncertów dla dzieci organizowanych przez Filharmonię im. K. Szymanowskiego w Krakowie.
Utrzymuje silne związki z instytucjami muzycznymi Krakowa, m.in. z Capellą Cracoviensis i Operą Krakowską. Artystkę łączy również wieloletnia współpraca ze Stowarzyszeniem Miłośników Opery Krakowskiej ARIA przy realizacji cyklu pn. „Spotkanie z Artystą”, a także z „Krakowskim Salonem Poezji” Anny Dymnej realizowanym w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie.
Uhonorowana Srebrnym Medalem za Długoletnią Służbę przez Prezydenta RP, Medalem Komisji Edukacji Narodowej, Brązowym Krzyżem Zasługi, a także Odznaką „Honoris Gratia” przyznawaną przez Prezydenta Miasta Krakowa.
W marcu 2016 r. nakładem Grupy Twórczej Castello ukazał się album płytowy pt. „Muzyka polska XX wieku na obój i fortepian” nagrany przez pianistkę wraz z Mariuszem Pędziałkiem.
 

Aleksander BRZEZIŃSKI – kompozytor, producent muzyczny. Gra na fortepianie, instrumentach klawiszowych, syntezatorach, kontrolerach MIDI. Autor muzyki do 25 spektakli teatralnych i teatru telewizji a także do baletu, filmów dokumentalnych, performance’ów plastycznych ( ASP Kraków ).Współpracuje z teatrami krakowskimi - Teatrem im. Juliusza Słowackiego, Teatrem Ludowym, Teatrem Łaźnia Nowa, oraz licznymi teatrami polskimi - Teatrem Ateneum w Warszawie, Teatrem Współczesnym i Teatrem Krypta w Szczecinie, Teatrem Współczesnym we Wrocławiu, Teatrem im. Stefana Jaracza w Olsztynie, Teatrem Nowym w Zabrzu, Teatrem im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, Teatrem im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy.
Jego piosenki wykonywali: Artur Andrus, Marek Bałata, Marta Bizoń, Wojciech Brzeziński, Joanna Liszowska, Amedeo Minghi, Janusz Radek, Barbara Stępniak-Wilk, Justyna Szafran,  Anna Szałapak, Joanna Trafas,Grzegorz Turnau, Jacek Wójcicki oraz Kabaret Chatelet.
Do ważniejszych osiągnięć zalicza: nagrodę Burmistrza Nowogardu za muzykę do spektaklu „Dziejba leśna" Bolesława Leśmiana w reżyserii Arkadiusza Buszko w Teatrze Krypta (Szczecin - XXXVI OPTMF Kontrapunkt), nagrodę za muzykę do spektaklu „Znaki szczególne – brak" z Teatru Nowego w Zabrzu (VII Festiwal Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona"), nagrodę Prezydenta Miasta Świnoujścia TRYTON za dokonania artystyczne (Świnoujście FAMA), pierwsze miejsce na Liście Przebojów Programu Trzeciego Polskiego Radia za piosenkę „Bombonierka” w wykonaniu Basi Stępniak-Wilk i Grzegorza Turnaua, pierwszą nagrodę w konkursie z okazji stulecia istnienia Stowarzyszenia Autorów ZAiKS za muzykę do baletu dla dzieci „Królowa kwiatów z Aleppo” (libretto Paweł Szumiec).
Kompozycje Aleksandra Brzezińskiego można znaleźć na płytach Basi Stępniak-Wilk, Wojciecha Brzezińskiego, Justyny Szafran, Leny Piękniewskiej, Artura Andrusa, Marty Bizoń, Jacka Wójcickiego czy zespołu Honzator.


Michał LAZAR – gitarzysta i kompozytor, student dwóch kierunków na Akademii Muzycznej w Krakowie. Jako wykonawca był wielokrotnym laureatem konkursów ogólnopolskich oraz międzynarodowych, m.in. w Warszawie, Dolnym Kubinie, Olsztynie i Brnie. Obecnie skupia się głównie na wykonawstwie muzyki współczesnej. Brał udział w ponad 30 prawykonaniach - jako solista oraz członek krakowskiego zespołu Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble, z którym koncertował na takich festiwalach, jak Warszawska Jesień czy Sacrum Profanum.  Ponadto pisze muzykę kameralną i użytkową, jak i zajmuje się projektami z pogranicza muzyki rozrywkowej oraz teatralnej. W ubiegłym roku przygotowywał chór i zespół rockowy do gry na żywo w spektaklu Edyp 2.0 w reż. Oli Skorupy podczas 7. Forum Młodej Reżyserii w AST w Krakowie, a Stowarzyszenie T.Art w Zabrzu wydało płytę Kawałek po kawałku zawierającą  jego piosenki do tekstów członków Warsztatowni Literackiej.

 

 

Marcin ROKITA – kontrabasista. Urodził się w Krakowie w rodzinie z tradycjami artystycznymi. W wieku sześciu lat pobierał prywatne nauki gry na skrzypcach a następnie rozpoczął w naukę w Podstawowej Szkole Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Krakowie. Kontynuował naukę w klasie kontrabasu prof. Ryszarda Węgrzyna w Państwowej Szkole Muzycznej im. F. Chopina w Krakowie. W 2003 roku rozpoczął studia      na Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie  kontrabasu profesora Piotra Kurzawy. Po dwóch latach nauki przeniósł się na Uniwersytet Muzyczny F. Chopina w Warszawie, gdzie otrzymał dyplom w klasie profesora Andrzeja Mysińskiego.
Jest współtwórcą grupy muzycznej NERROS ENSEMBLE, współpracuje z wieloma orkiestrami i instytucjami artystycznymi m.in. z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej, Sinfonią Varsovia, Sinfoniettą Cracovia, Sinfonią Viva, Nową Orkiestrą Kameralną.
W latach 2008-2014 był etatowym muzykiem-solistą Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus, z którą dokonał kilkudziesięciu nagrań. Brał udział w koncertach pod batutą całej plejady światowej sławy dyrygentów.
 

Maciej JABŁOŃSKI – kompozytor i teoretyk Muzyki. W latach 1993-98 studiował kompozycję pod kierunkiem Marka Stachowskiego w Akademii Muzycznej w Krakowie, którą ukończył z wyróżnieniem. Od 1998 wykłada na macierzystej uczelni na stanowisku adiunkta. W 2002 uzyskał kwalifikacje I stopnia (równoważny stopniu doktora), w 2012 - habilitację.  Swoje umiejętności doskonalił biorąc udział w międzynarodowych kursach:   Young Composers Meeting w Apeldoorn, Sommerkurse für Neue und Computermusik w Stuttgarcie, Międzynarodowych Letnich Kursach Kompozytorskich w Radziejowicach  Buckower Sommerwerkstatt w Buckow, oraz w Darmstadt.
Skomponował ponad 100 utworów, w tym 6 symfonii, kilkanaście koncertów instrumentalnych, monodram Księżycowy Pierrot.
Maciej Jabłoński jest laureatem kilku konkursów kompozytorskich: otrzymał wyróżnienie za Psalm 138 na sopran i orkiestrę smyczkową (1995), II nagrodę (pierwszej nie przyznano) za Psalm 23 na sopran i orkiestrę smyczkową na Konkursie Kompozytorskim im. A. Didura w Sanoku (1996), III nagrodę za Zaczarowany ogród na orkiestrę  na Konkursie im. R. Bukowskiego (1997), Grand Prix za Logorhea na komputer w konkursie kompozytorskim  przy festiwalu Sound Screen w Bydgoszczy (2009).
Zajmuje się również propagowaniem muzyki w środowisku dzieci i młodzieży (poprowadził 1700 audycji Filharmonii Krakowskiej w szkołach Krakowa i Małopolski) oraz pisze felietony i prowadzi prelekcje na koncertach symfonicznych adresowanych do młodzieży szkolnej. Współpracuje z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. Aktywnie działa na niwie publicystyki, współpracując m.in. z „Ruchem Muzycznym”  i „Glissando” (relacje, recenzje, eseistyka), sporadycznie z „Tygodnikiem Powszechnym”, „Dwutygodnikiem”, portalem Culture.pl i in. Jest współautorem „Przewodnika po muzyce koncertowej” (PWM 2003/2004), autorem blisko 50 haseł w Encyklopedii Muzycznej PWM, w tym specjalnego suplementu „Górecki”. Specjalizuje się w twórczości najmłodszej generacji kompozytorskiej w Polsce.
Współzałożyciel (wraz z Ewą Trębacz i Andrzejem Bonarkiem) Stowarzyszenia Artystycznego Apeiron (1998). Od 2006 jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich.

 


 

 


 



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika). Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.Akceptuję