Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
MENU
KASA BILETOWA

telefon:

+48 (12) 619 87 33
+48 (12) 619 87 21 wew. 33

czynna


wt. - pt. w godz. 10-14, 15-19

 REZERWACJA

tel/fax:

tel. +48 (12) 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

KONCERT ORATORYJNY

2018-03-02, Piątek
19:30

miejsce: Sala Filharmonii

cena biletów:
60 zł
45 zł
30 zł
Zarezerwuj bilet
fot. I. Fodor
powiększ

wykonawcy:

Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej
Charles Olivieri-Munroe – dyrygent
Edyta Piasecka – sopran
Elżbieta Wróblewska – mezzosopran
Pavlo Tolstoy – tenor
Patryk Rymanowski – bas
Teresa Majka-Pacanek – chórmistrz


 



repertuar:

Giuseppe Verdi – Messa da Requiem

Historia Messa da Requiem Giuseppe Verdiego zaczyna się po śmierci Gioacchino Rossiniego, 13 listopada 1868 roku. Verdi zwrócił się do swojego wydawcy – Ricordiego, żeby ten zaproponował kilku włoskim kompozytorom skomponowanie, w hołdzie zmarłemu Mistrzowi,  Requiem – każdy miałby napisać jedną z części mszalnego cyklu.
Tak zrodziła się część Libera me, Domine. Powstałe siłami trzynastu autorów dzieło miało być wykonane w pierwszą rocznicę śmierci twórcy Cyrulika sewilskiego. Niestety, do wykonania nie doszło. Do idei Requiem dla Rossiniego powrócił dopiero Helmuth Rilling, wykonując utwór w Stuttgarcie w roku 1988.    

Wspomniana część, Libera me, Domine, stała się kilka lat później zwieńczeniem Messa da Requiem Verdiego, komponowanej jako omaggio dla narodowego poety włoskiego – Alessandra Manzoniego. Prawykonanie dzieła odbyło się 22 maja 1874 roku, w pierwszą rocznicę śmierci poety, w kościele San Marco w Mediolanie, pod dyrekcją kompozytora.
Jako „rasowy” twórca operowy Verdi odczytał łaciński tekst mszy za zmarłych w konwencji libretta operowego. Dlatego też w jego Requiem spotykają się dwa światy: świat operowo-teatralnego ekstrawertyzmu i świat religijnego introwertyzmu, profanum i sacrum, sceniczna wystawność i liryczne, nabożne skupienie. Messa da Requiem składa się u Verdiego z siedmiu części głównych; ich podział wyznaczony został przez tekst słowny.  
Verdiego krytykowano za niereligijny styl czy nadmierną operowość, uobecnione w jego Messa da Requiem. Ostry sąd wartościujący przyszedł ze strony Hansa von Bülova, zwolennika Wagnera, który zarzucił kompozytorowi deprawację włoskiego smaku artystycznego i ubieranie opery (w kategoriach opery odczytał Requiem Verdiego) w sztuczne dlań szaty duchowne. Na pomoc Verdiemu przyszedł – co ciekawe – Johannes Brahms, dodajmy: autor Niemieckiego requiem. Zauważył, że takie dzieło jak Messa da Requiem mógł skomponować tylko prawdziwy geniusz.

Nikt jednak nie ujmował muzyce Verdiego piękna poruszającego słuchaczy. Nie można zapominać, iż łaciński tekst umuzycznił twórca na wskroś włoski, którego pejzaż duchowy oświetlało słońce gorącego Południa. Natura Italii wpisała się w kulturę. Z ognistym temperamentem i con amore.

Małgorzata Janicka-Słysz



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika). Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.Akceptuję