Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
MENU
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18

 REZERWACJA

tel/fax:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

MUSICA-ARS AMANDA

2017-03-10, Piątek
18:00

rodzaj abonamentu: Abonament A
miejsce: Sala Filharmonii

cena biletów:
30 zł
Zarezerwuj bilet

powiększ

wykonawcy:

PRZESTRZENIE  MUZYKI - Muzyka  a teatr

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
Wiktor Kociuban – dyrygent








 



repertuar:

Hector Berlioz – Uwertura Król Lear op. 4
Felix Mendelssohn – Muzyka do Snu nocy letniej op. 61
Siergiej Prokofiew – Suita scytyjska op. 20



 

Wiktor KOCIUBAN

Wiktor Kociuban to dyrygent i wiolonczelista o fenomenalnym słuchu muzycznym, odznacza się ogromną znajomością muzyki współczesnej i odważnie ją interpretuje.  – Heinz Holliger

Wiktor Kociuban należy do najbardziej olśniewających i utalentowanych muzyków, jakich znam. Jego wybitne umiejętności są widoczne w zarówno analitycznie, jak emocjonalnie przenikliwych interpretacjach. Jako dyrygentowi udaje mu się kształtować nawet najbardziej skomplikowane partytury spójnie i klarownie. Jest prawdziwym partnerem kompozytora i poszukuje muzycznego sensu w każdym detalu. – Lukas Langlotz

Wiktor Kociuban rozpoczął międzynarodową karierę jako asystent Heinza Holligera przy produkcji opery kompozytora pt. „Schneewittchen” w Teatrze Operowym w Bazylei, debiutował zaś podczas prestiżowego Lucerne Festival. Po pełnych sukcesów występach w sezonach 2015 i 2016, zarówno jako dyrygent koncertowy, jak i operowy m.in. w Filharmonii Podkarpackiej w Rzeszowie, z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus czy Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku, nastąpią kolejne koncerty w Polsce m.in. z Narodową Orkiestrą Polskiego Radia w Katowicach, z repertuarem sięgającym od klasyków wiedeńskich aż po prawykonania nowych utworów.

W czerwcu 2016 wraz z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus, zrealizowano pierwszy koncert w ramach autorskiego cyklu z orkiestrami pt. ”dark matter(s)”. Projekt ten ma za zadanie prezentować najważniejsze utwory orkiestrowe muzyki XX i XXI wieku. Koncert o podtytule „the nature of sound” ukazał dzieła Krzysztofa Pendereckiego, György Ligetiego, Giacinto Scelsiego i Georga Friedricha Haasa, którego utwór „Natures mortes” został wykonany po raz pierwszy w Polsce. Koncertowi towarzyszyły materiały video prezentujące sylwetki kompozytorów, zrealizowano także film dokumentalny, który ukaże się w lutym 2017 roku. W roku 2017 zaplanowane są kolejne koncerty z cyklu, prezentujące m.in. muzykę polskich kompozytorów: Witolda Lutosławskiego, Pawła Mykietyna oraz Piotra Peszata.

Wiktor Kociuban występował w salach koncertowych całego świata  i był gościem takich festiwali jak Schleswig-Holstein Festival, Schwetzinger Festspiele, Davos Festival oraz Festiwalu im. Ludwiga van Beethovena. Współpracował z takimi osobowościami muzycznymi, jak: Sofia Gubaidulina, Misha Maisky, Ivan Monighetti, Marcus Weiss, Stephan Schmidt, Jürg Henneberger czy Mike Svoboda. Był asystentem najwybitniejszych kompozytorów/dyrygentów świata, jak Krzysztof Penderecki czy Heinz Holliger. Osobiście współpracował także z tak znanymi kompozytorami jak Georg Friedrich Haas, Sofia Gubaidulina, Peter Ablinger, Caspar Johannes Walter czy Roland Moser. Dyrygował licznymi premierami utworów takich kompozytorów jak Keitaro Takahashi, Lukas Langlotz, Ryan Beppel, Sandro Balzarini czy Demetre Gamsachurdia. Wielu kompozytorów zadedykowało mu swoje dzieła.

Intensywna współpraca artystyczna łączy go z gruzińskim kompozytorem i pianistą Demetre Gamsachurdia, który zadedykował mu swoją najnowszą interaktywną operę „Vikarë” . Utwór ten zostanie wystawiony w roku 2017 w wielu krajach Europy pod dyrekcją Wiktora Kociubana (w Polsce: Opera Krakowska, Nowy Teatr w Warszawie, Europejskie Centrum Muzyki im. Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach).

W roku 2016 utworzył w Warszawie Organizację Sztuki Jutra: Delirium-Edition, która jest międzynarodową platformą łączącą artystów różnych dziedzin w celu popularyzowania sztuki aktualnej wśród szerszej, młodszej publiczności. Organizacja składa się z zespołu instrumentalnego (Delirium Ensemble) skupiającego wybitnych muzyków z 11 państw świata; filii organizacyjnych działających w różnych krajach (Polska: Fundacja „Delirium”); videoblogu oraz z sekcji artykułów dotyczących sztuki aktualnej (www.deliriumedition.org). Artysta prowadzi organizację jako dyrektor oraz dyrygent.

W 2015 roku nagranie dokonane wraz z Demetre Gamsachurdią „Oracle’s Blast”, wydane przez polską firmę fonograficzną DUX we współpracy ze szwajcarskim Radiem SRF 2 Kultur, prezentujące pięć nowych utworów napisanych dla artystów przez kompozytorów z różnych stron świata, zostało określone płytą o „globalnym, światowym znaczeniu” przez międzynarodową krytykę artystyczną. W roku 2013 artysta dokonał także pierwszego nagrania dzieł wszystkich na wiolonczelę solo Iannisa Xenakisa oraz Krzysztofa Pendereckiego (we współpracy z kompozytorem).

www.wiktorkociuban.info

 



Odkąd tylko człowiek wynalazł teatr, odtąd zaznacza się w nim ważna rola muzyki. Czy będą to przedstawienia współczesne, czy też wspomnimy starożytny teatr grecki, muzyka zawsze podkreślała akcję sceniczną, nierzadko nadając jej odpowiednią wymowę, dopowiadając narrację, pojawiając się jako istotny komentarz tego wszystkiego, co działo się na scenie. W najstarszych przekazach teatr jawi się jako miejsce obrzędów religijnych. Owe obrzędy związane były z postacią Dionizosa, greckiego boga uciech i wina, dla których towarzystwo muzyki było bardzo pożądane. Podwaliny teatru europejskiego stworzyli, a jakże, starożytni Grecy. Ich wzorce przejęli później Rzymianie, a w kolejnych epokach zasady greckiego teatru traktowano jako wzór i ideał.

W ciągu następnych stuleci teatr oczywiście zmieniał się, łączył z innymi sztukami (w tym m.in. z operą), lecz nadal trwał przy stałych zasadach. Są bowiem sprawy, które nie zmieniają się od wieków. Teatr nie istniałby bez aktorów, którzy kreują rzeczywistość teatralną. Tworzą oni swoje kreację przy pomocy słowa i ruchu, gestów i mimiki. Idealne przedstawienie, to takie, dzięki któremu pomiędzy aktorami a publicznością zawiązuje się nić porozumienia. O tym, jak ważną rolę odgrywa tutaj muzyka, świadczy fakt, jakiej rangi kompozytorzy podejmowali się pisania oprawy dźwiękowej przedstawień teatralnych. Byli to najwybitniejsi twórcy, których nazwiska pamiętamy, jako przedstawicieli najlepszych tradycji muzyki klasycznej. I tak muzykę do sztuk tworzyli między innymi Haendel, Mozart, Beethoven, Schubert czy Czajkowski. W przypadku twórców tej rangi trudno dziwić się, że muzyka pisana dla teatru nierzadko żyje dłużej niż inscenizacja, dla której powstała. Suity z muzyki do sztuk teatralnych bardzo często funkcjonują dziś jako pełnoprawna muzyka koncertowa, czego najlepszymi przykładami są słynne suity Peer Gynt Griega, czy choćby, nie mniej popularne, dzieło Felixa Mendelssohna – Sen nocy letniej.

Maciej Jabłoński

więcej



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję