Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
MENU
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18

 REZERWACJA

tel/fax:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

MUSICA-ARS AMANDA

2016-10-05, Środa
18:00

rodzaj abonamentu: Abonament A
miejsce: Sala Filharmonii

cena biletów:
30 zł
Zarezerwuj bilet
fot. archiwum artystów
powiększ

wykonawcy:

PRZESTRZENIE  MUZYKI – Muzyka na pointach

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
Charles Olivieri-Munroe – dyrygent
Kira & Niko Olivieri-Munroe – fortepian
 



repertuar:

Anže Rozman – Wariacje na temat Chopina
Adam Dedič – Fantazja na fortepian na cztery ręce
Chopin/Strawiński – Suita z baletu Sylfidy (fragmenty)
Alexander Głazunow – Jesień (z suity baletowej Pory roku)
                                         



 

Tegoroczna edycja cyklu Musica-ars amanda odbywać się będzie pod hasłem Przestrzenie muzyki. Poznamy bowiem utwory spoza klasycznego repertuaru filharmonicznego i przekonamy się, w jak wielu przestrzeniach odnaleźć można dźwięki orkiestry symfonicznej – w operze, teatrze, kinie…

Tytuł koncertu sugeruje związek z baletem, albowiem pointy (czytaj puenty) to charakterystyczne końce baletowego obuwia, zwanego powszechnie baletkami. Razem z bardzo krótką spódniczką zwaną paczką i obcisłym trykotowym strojem tworzą one klasyczny wizerunek baletnicy. Dziś na scenie nie zobaczymy żadnej tancerki, zajmiemy się natomiast muzyką stworzoną z myślą o tańcu.

Początki sztuki baletowej sięgają XVI wieku, kiedy to przedstawienia łączące elementy recytacji, śpiewu, muzyki, pantomimy i tańca, były bardzo popularne we Włoszech. W XVII wieku, w czasach początku opery, balet stał się częścią tego nowego gatunku. Dopiero w drugiej połowie XVIII wieku wyodrębnił się z opery i stał się samodzielnym gatunkiem.

Bardzo długo światowym centrum baletu była Francja. Począwszy od II połowy XIX wieku zaczęło się ono przenosić do Rosji. Znakomici rosyjscy tancerze i choreografowie działali szeroko również poza swoim krajem, a bez słynnego zespołu Sergiusza Diagilewa, Baletów Rosyjskich, działającego w Paryżu i Monte Carlo w pierwszej połowie XX wieku trudno byłoby sobie wyobrazić historię tańca i muzyki. Balety Pory Roku i Sylfidy, z których fragmenty dziś usłyszymy, powstały z myślą właśnie o rosyjskich mistrzach tańca początku XX wieku.

Maciej Jabłoński, Barbara Kalicińska



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję