telefon:
506 625 430
czynna
7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18
tel/fax:
od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22
e-mail:
MUSICA-ARS AMANDA
powiększ
wykonawcy:
PRZESTRZENIE MUZYKI – Muzyka na pointach
Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
Charles Olivieri-Munroe – dyrygent
Kira & Niko Olivieri-Munroe – fortepian
repertuar:
Anže Rozman – Wariacje na temat Chopina
Adam Dedič – Fantazja na fortepian na cztery ręce
Chopin/Strawiński – Suita z baletu Sylfidy (fragmenty)
Alexander Głazunow – Jesień (z suity baletowej Pory roku)
Tegoroczna edycja cyklu Musica-ars amanda odbywać się będzie pod hasłem Przestrzenie muzyki. Poznamy bowiem utwory spoza klasycznego repertuaru filharmonicznego i przekonamy się, w jak wielu przestrzeniach odnaleźć można dźwięki orkiestry symfonicznej – w operze, teatrze, kinie…
Tytuł koncertu sugeruje związek z baletem, albowiem pointy (czytaj puenty) to charakterystyczne końce baletowego obuwia, zwanego powszechnie baletkami. Razem z bardzo krótką spódniczką zwaną paczką i obcisłym trykotowym strojem tworzą one klasyczny wizerunek baletnicy. Dziś na scenie nie zobaczymy żadnej tancerki, zajmiemy się natomiast muzyką stworzoną z myślą o tańcu.
Początki sztuki baletowej sięgają XVI wieku, kiedy to przedstawienia łączące elementy recytacji, śpiewu, muzyki, pantomimy i tańca, były bardzo popularne we Włoszech. W XVII wieku, w czasach początku opery, balet stał się częścią tego nowego gatunku. Dopiero w drugiej połowie XVIII wieku wyodrębnił się z opery i stał się samodzielnym gatunkiem.
Bardzo długo światowym centrum baletu była Francja. Począwszy od II połowy XIX wieku zaczęło się ono przenosić do Rosji. Znakomici rosyjscy tancerze i choreografowie działali szeroko również poza swoim krajem, a bez słynnego zespołu Sergiusza Diagilewa, Baletów Rosyjskich, działającego w Paryżu i Monte Carlo w pierwszej połowie XX wieku trudno byłoby sobie wyobrazić historię tańca i muzyki. Balety Pory Roku i Sylfidy, z których fragmenty dziś usłyszymy, powstały z myślą właśnie o rosyjskich mistrzach tańca początku XX wieku.
Maciej Jabłoński, Barbara Kalicińska
Wersja do druku
© Filharmonia Krakowska 2010