Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
MENU
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18

 REZERWACJA

tel/fax:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

KONCERT ORATORYJNY

2016-10-28, Piątek
19:30

rodzaj abonamentu: Abonament P
miejsce: Sala Filharmonii

cena biletów:
60 zł
50 zł
Zarezerwuj bilet
obraz Barbary Krafft z 1819r.
powiększ

wykonawcy:

260. rocznica urodzin i 225. śmierci Wolfganga Amadeusza Mozarta

Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej
Sascha Goetzel – dyrygent
Iwona Socha – sopran
Monika Korybalska – alt
Krzysztof Kozarek – tenor
Jacek Ozimkowski – bas
Teresa Majka-Pacanek – chórmistrz

 



repertuar:

Wolfgang Amadeus Mozart – I Symfonia Es-dur KV 16
Joseph Haydn – Symfonia g-moll, Hob: I:39
Wolfgang Amadeus Mozart – Requiem d-moll KV 626




 

„Już w pierwszej Symfonii Mozarta słychać smutek Requiem” – miał powiedzieć kiedyś Karl Böhm. Czy rzeczywiście, czy też związek dziecięcej kompozycji z późnymi ogranicza się wyłącznie do czterodźwiękowego tematu rogów, które w KV 16 znajdują się w II części, a po kilkudziesięciu latach w finałowej fudze ostatniej Symfonii, Jowiszowej?

Niemal równocześnie z I Symfonią Mozarta (1764) powstała Symfonia nr 39 Josepha Haydna. Był to jeden z paru momentów przełomowych dla jego twórczości: wejście w okres Sturm und Drang. Symfonia g-moll powstała zapewne w 1766 roku, a jej środkowe części ewidentnie tkwią jeszcze we wcześniejszym stylu galant, jednak zewnętrzne noszą wszelkie znamiona dramatycznego i namiętnego stylu Burzy i Naporu (Sturm Und Drang).

Głównym punktem programu pozostaje jednak Requiem. Ostatnie dzieło Wolfganga Amadeusza, ukończone już przez innych, przede wszystkim Süssmayra. Jaki kształt przybrałby ten swego rodzaju manifest Mozarta, pragnącego stworzyć „nowy, bardziej patetyczny styl muzyki kościelnej”, gdyby dane mu było samodzielnie dopracować utwór?

Jakub Puchalski

 


Sascha GOETZEL – wybitny austriacki dyrygent urodzony w Wiedniu. Jest Dyrektorem Artystycznym i Pierwszym Dyrygentem Orkiestry Filharmonicznej Borusan w Stambule, z którą wystąpił na Festiwalu w Salzburgu i podczas koncertów BBC Proms w Londynie. Dzięki temu zespołowi niezwykłych muzyków stale rozwija swoja karierę i zyskuje międzynarodowe uznanie. Jest także Pierwszym Dyrygentem Gościnnym Orkiestry Filharmonicznej w Kanagawie (Japonia). Mając za sobą sześć lat zaangażowania na stanowisku Dyrektora Muzycznego Orkiestry Symfonicznej w Kuopio (Finlandia), pozostaje nadal jej regularnym gościem. Ponadto jest Dyrektorem Artystycznym Fundacji Barış İçin Müzik Vakfı (Muzyka dla Pokoju) z siedzibą w Stambule, gdzie ściśle współpracuje z młodymi muzykami w zakresie rozwoju artystycznego, edukacji i wykonawstwa.

Po sukcesie nowych produkcji oper Mozarta do librett Lorenza Da Ponte oraz Cyganerii Pucciniego w Tiroler Landestheater (Innsbruck), Sascha Goetzel otrzymał zaproszenie od Valery’ego Gergieva do poprowadzenia opery Don Giovanni w legendarnym Teatrze Maryjskim w Petersburgu. Dyrygował też wykonaniem Dziadka do orzechów Czajkowskiego w Wiedeńskiej Operze Państwowej oraz nową produkcją Zaczarowanego Fletu w Lucernie. W wiedeńskiej Volksoper natomiast poprowadził nowe produkcje Krainy uśmiechu Lehára, Wesela Figara i Uprowadzenia z Seraju Mozarta oraz Wesołych Kumoszek z Windsoru Nicolaia, którą dyrygował też podczas tournée zespołu Volksoper po Japonii. Z okazji ponownego otwarcia Opéry de Montpellier poprowadził nową produkcję Wesela Figara Mozarta, w której pojawiły się kostiumy znanego francuskiego projektanta Jean-Paula Gaultiera. W Stambule zaprezentował koncertowe wykonania Carmen Bizeta, Salome R. Straussa, a także Aidy Verdiego, z towarzyszeniem rzymskiego chóru Accademia Nazionale di Santa Cecilia. Po ogromnym sukcesie Wesela Figara, jesienią 2014 roku został zaproszony przez Wiedeńską Operę Państwową do udziału w produkcjach takich jak Zaczarowany Flet, Don Giovanni, Rigoletto i Rosenkavalier, które będą wystawiane do roku 2018.

Sascha Goetzel współpracował z tak wybitnymi śpiewakami, jak: Placido Domingo, José Carreras, Anna Netrebko, Renée Fleming, Joseph Calleja, Piotr Beczała, Juan Diego Flores, Thomas Hampson oraz Michael Schade.

Wyniki jego imponującej współpracy z Orkiestrą Filharmoniczną Borusan w Stambule zostały udokumentowane pod postacią dwóch płyt CD, które ukazały się nakładem wytwórni Onyx. Pierwszy z albumów zawiera utwory na orkiestrę skomponowane przez Respighiego, Hindemitha i Florenta Schmitta, a drugi z nim nosi tytuł Music from the Machine Age. Oba nagrania otrzymały entuzjastyczne recenzje. Kolejny album, z nagraniem Szeherezady  Rimskiego-Korsakowa i innych zachodnich utworów pobrzmiewających echem orientalizmu, otrzymał „5 gwiazdek za wykonanie oraz 5 gwiazdek za brzemiennie” z ramienia BBC Music Magazine.  W 2014 roku ukazało się natomiast nagranie dzieł Bacha i Schnittke w wykonaniu Orchestre de Chambre de Paris z udziałem Deborah i Sarah Nemtanu.

Ostatnio Sascha Goetzel prowadził koncerty z udziałem Orchestre National de France w Paryżu, Orchestre de Bordeaux, Orkiestry Symfonicznej Filharmonii w Kanagawie, Narodowej Orkiestry Rumuńskiego Radia, Kioi Sinfonietta oraz debiutującej w Tonhalle, w Zurychu, Filharmonii Argovia. Dyrygował także podczas tygodniowego Beethovenfest w Stambule. Wśród innych najważniejszych wydarzeń znalazła się nowa produkcja Rigoletto w Rennes, koncert upamiętniający I wojnę światową, z towarzyszeniem Filharmonii Luksemburskiej, a także uroczysta gala z udziałem Thomasa Hampsona i Belgijskiej Orkiestry Narodowej. Po udziale w festiwalu muzyki Amerykańskiej, wraz z Orkiestrą Filharmoniczną Borusan, Sascha Goetzel poprowadził serię koncertów nowojorskich z udziałem Orchestre National de Lyon, a następnie dyrygował podczas otwarcia Balu w Wiedeńskiej Operze Państwowej zespołem Filharmoników Wiedeńskich, któremu towarzyszyli Placido Domingo i Olga Peretyatko. Następnego dnia artysta dyrygował produkcją Zaczarowanego Fletu, występując przed 7000 dzieci. W następnej kolejności udał się na tournée z orkiestrą Borusan, koncertując w miastach takich jak Wiedeń i Frankfurt. Sascha Goetzel zaprezentował też koncertową wersję Normy Belliniego w Stambule oraz nowe wykonanie opery Don Giovanni w Wiedeńskiej Operze Państwowej, a także zadebiutował w Tokio, gdzie dyrygował zespołem Filharmonii Tokijskiej wykonującej Le Nozze di Figaro. Sezon zakończył debiutanckim występem w Izraelu, gdzie poprowadził cztery koncerty z udziałem Izraelskiej Orkiestry Symfonicznej.

W bieżącym sezonie artysta powróci do Kuopio, będzie koncertować w Japonii wraz ze swoją Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii w Kanagawie, poprowadzi dwa koncerty z udziałem Filharmonii Borusan na zaproszenie Festiwalu w Hong Kongu, a także zaprezentuje nowe wykonania utworów takich jak La Bohème, Die Fledermaus, Rigoletto czy Der Rosenkavalier w Wiedeńskiej Operze Państwowej. Ponadto, będzie dyrygować operą Il Matrimonio Segreto  Cimarosy w Opéra National de Lorraine w Nancy.

 

 



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję