Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
MENU
KASA BILETOWA

telefon:

+48 (12) 619 87 33
+48 (12) 619 87 21 wew. 33

czynna


od poniedziałku do piątku w godz. 15-19 (z wyj. 25.07) i na godzinę przed koncertem.

 REZERWACJA

tel/fax:

tel. +48 (12) 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

"JESZCZE POLSKA MUZYKA"

2016-02-23, Wtorek
19:30

miejsce: Sala Filharmonii

cena biletów:
50 zł
40 zł

powiększ

wykonawcy:

Orkiestra Akademii Beethovenowskiej
Stanisław Krawczyński - dyrygent
Kaja Danczowska - skrzypce
Dariusz Stańczuk - słowo



repertuar:

Stanisław Moniuszko - Uwertura koncertowa „Bajka”
Henryk Jan Botor - Koncert skrzypcowy
Piotr Czajkowski - IV symfonia f-moll op. 36

„Wspólnym występem z wybitną skrzypaczką Kają Danczowską Orkiestra Akademii Beethovenowskiej zainauguruje 7. edycję cyklu „Jeszcze polska muzyka...”.
Prezentacja najbardziej wartościowych, choć niejednokrotnie zapomnianych utworów polskiej muzyki symfonicznej, w zderzeniu z arcydziełami muzyki europejskiej – to główne idee programu „Jeszcze polska muzyka...”, którego celem jest zachowanie polskiego dziedzictwa kulturowego jako wyznacznika kształtowania tożsamości narodowej. Właśnie dlatego koncerty, do udziału w których zaproszeni zostali znakomici soliści i dyrygenci odbywają się na terenie całej Polski. Również w tych miejscowościach, w których dostęp do najwyższego poziomu prezentacji muzyki klasycznej jest utrudniony i niedostateczny.


  Cykl „Jeszcze polska muzyka...” to zainaugurowane przed siedmioma laty autorskie przedsięwzięcie Orkiestry Akademii Beethovenowskiej – jednego z czołowych polskich zespołów symfonicznych młodego pokolenia. Tworzą go najwybitniejsi studenci i absolwenci europejskich wyższych szkół muzycznych. Zespół rozpoczął działalność w 2003 roku, po sukcesach na 53 festiwalu Jünger Künstler Bayreuth. W 2005 roku, za sprawą Elżbiety Pendereckiej Orkiestra Akademii Beethovenowskiej zadebiutowała podczas IX Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Warszawie, gromadząc wyśmienite recenzje oraz otrzymując wiele zaproszeń do udziału w prestiżowych festiwalach w kraju i za granicą.

Orkiestra nagrała dotychczas siedemnaście płyt, między innymi dla wytwórni DUX Poland, Centaur Reccord USA, Le Foxx Music oraz Universal Music. Podpisała również kontrakt z renomowaną oficyną wydawniczą EMI London KPM, dla której regularnie nagrywa klasykę. Z wielkim sukcesem sięga również po przeboje muzyki rozrywkowej czy filmowej. Na swym koncie ma nagrania ścieżek dźwiękowych dla takich gigantów jak Warner Bros czy Monolith, współpracę z kompozytorami Hansem Zimmerem, Elliotem Goldenthalem, Michałem Lorencem i Janem A. P. Kaczmarkiem, a także rejestrację niezwykle popularnego albumu „Siedem Pieśni Marii” (Universal Music Polska), który w błyskawicznym tempie zyskał miano platynowej płyty, sprzedając się w nakładzie przekraczającym 300 tysięcy egzemplarzy.
Artystyczną i organizacyjną pieczę nad zespołem pełni od samego początku Marcin Klejdysz, absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie. Od listopada 2013 r., na zaproszenie artystów OAB funkcję Pierwszego Dyrygenta objął maestro Jacek Kaspszyk.

 Wysoką klasę orkiestry potwierdza współpraca z największymi autorytetami sztuki dyrygenckiej, kompozytorami i solistami, wśród których znaleźli się m.in.: Krzysztof Penderecki, Gabriel Chmura, Michał Dworzyński, Wolfgang Seeliger, Łukasz Borowicz, Cristiano Vasquez, Michał Klauza, Piotr Sułkowski, Paweł Przytocki, Steven Isserlis, Krzysztof Jabłoński, Aleksandra Kurzak, Łukasz Długosz, Małgorzata Walewska, Aleksander Kobrin, Wibi Soerjadi, Thomas Quasthoff, Konstantin Scherbakov, Ingolf Wunder, Christian Lindberg, Oystein Baadsvik, Kevin Kenner, Bartosz Koziak, So-Ock Kim, Iwona Sobotka czy Rafał Bartmiński.

Zespół gościł na Festiwalu Young Euro Classic w Berlinie, a także w prestiżowych niemieckich i austriackich salach koncertowych: Alte Oper Frankfurt, Konzerthaus Dortmund, Gesteig Monachium czy w legendarnej Złotej Sali Musikverein. W 2015 r. po raz kolejny występował na Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena, Festiwalu Muzyki Polskiej w Moskwie, Last Night of the Proms in Cracow oraz Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie. Rok wcześniej, w ramach FMF brał również udział w spektakularnej Międzynarodowej Gali 100-lecia stowarzyszenia ASCAP.

Cykl „Jeszcze polska muzyka...” realizowany jest pod patronatem Województwa Małopolskiego oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

***

Kaja DANCZOWSKA - skrzypaczka i pedagog, urodzona w 1949 w Krakowie.
Naukę gry na skrzypcach rozpoczęła w ósmym roku życia, pobierając lekcje u Eugenii Umińskiej, u której później studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie. Tam, w 1972 r. uzyskała dyplom z wyróżnieniem. W tym samym roku ukończyła dwuletni kurs mistrzowski w Konserwatorium w Moskwie u Dawida Ojstracha.
Jest laureatką wielu międzynarodowych konkursów skrzypcowych: w 1967 r. zdobyła III nagrodę na V Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu, w 1969 – II nagrodę na Konkursie Skrzypcowym im. Alberto Curciego w Neapolu, w 1970 – II nagrodę na Konkursie Wykonań Muzycznych w Genewie, w 1975 – III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Radiowym w Monachium, w 1976 – srebrny medal na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Królowej Elżbiety Belgijskiej w Brukseli.
Występowała w wielu krajach Europy, obu Ameryk, Azji i Australii, z repertuarem od Antonia Vivaldiego do Krzysztofa Pendereckiego, m.in. pod batutą Jana Krenza, Jerzego Maksymiuka, Krzysztofa Pendereckiego, Stanisława Skrowaczewskiego, Antoniego Wita. Od 1978 r. jako kameralistka współpracowała z Heinzem Holligerem, Gidonem Kremerem, Mishą Maiskym i Krystianem Zimermanem. W 2009 r., z okazji 100. rocznicy urodzin Grażyny Bacewicz, wzięła udział w zorganizowanej przez Zimermana trasie koncertowej. Program ten został wydany na pycie przez renomowaną wytwórnię Deutsche Grammophon.
W bogatym dorobku nagraniowym Danczowskiej znajdziemy m.in.: Koncert skrzypcowy A-dur Mieczysława Karłowicza z Orkiestrą Polskiego Radia i Telewizji w Krakowie pod batutą Antoniego Wita, koncert podwójny na skrzypce i wiolonczelę „Lila” Konstantego Regameya z Andrzejem Bauerem i Sinfonią Varsovią pod dyrekcją Wojciech Michniewskiego, I i II Koncert skrzypcowy Karola Szymanowskiego z Orkiestrą Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Kazimierza Korda. Ta ostatnia płyta w 1998 r. wyróżniona została nagrodą Diapason d'Or.
Dorobek artystki obejmuje również ponad 300 archiwalnych nagrań radiowych, zrealizowanych przede wszystkim dla Polskiego Radia i rozgłośni RIAS.
Od 1972 r. Kaja Danczowska prowadzi klasę skrzypiec w Akademii Muzycznej w Krakowie. W 1997 r. uzyskała tytuł profesora zwyczajnego. Była jurorem międzynarodowych konkursów, m.in. im. Konkursu im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu, w Tokio, Monachium, Nowym Jorku i im. Carla Augusta Nielsena w Odense.
Została wyróżniona licznymi nagrodami, m.in. w 1976 otrzymała Nagrodę Państwową II stopnia, w 1977 – Nagrodę Miasta Krakowa, trzykrotnie: w 1979, 1991, 1998 – Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki, w 1982 – Nagrodę Ministra Spraw Zagranicznych, w 1984 – Nagrodę Komitetu do spraw Radia i Telewizji, w 1986 – Złoty Krzyż Zasługi, w 1992 – Nagrodę Wojewody Krakowskiego, w 1998 – Nagrodę Fundacji Kultury Polskiej, w 1999 – Excellent in Teaching Fundacji Robinsonów, w 2001 – Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski, w 2006 – Złoty Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”



 



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika). Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.Akceptuję