telefon:
506 625 430
czynna
7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18
tel/fax:
od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22
e-mail:
MUSICA ARS AMANDA
powiększ
wykonawcy:
„Muzyczny atlas” - Pod niebem Hiszpanii
Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
Wojciech Rodek – dyrygent
Paweł Kwaśny – gitara
repertuar:
Emmanuel Chabrier – España
Joaquín Rodrigo – Concierto de Aranjuez
Enrique Granados – 3 Danzas Espagnolas (1912)
Izaak Albeniz – Suite española op. 47 (nr 3, 7, 8)
Nasz „Muzyczny atlas” otwiera się na ostatniej, szóstej stronie. W wędrówce po krajach, bez których trudno byłoby sobie wyobrazić rozwój muzyki, nie mogliśmy z racji ograniczeń czasowych zajrzeć absolutnie wszędzie tam, gdzie powstają niezapomniane muzyczne dzieła.
Brakło niewątpliwie strony poświęconej Francji, a jednego z największych kompozytorów tego kraju, Maurica Ravela, poznaliśmy wprawdzie w naszej wędrówce , ale z racji jego zauroczenia amerykańskim jazzem. Dziś pojawi się kolejny francuski kompozytor, Emmanuel Chabrier, którego jeden z bardziej znanych, jeśli nie najsławniejszy utwór, opiewa uroki kraju sąsiadów, a mianowicie Hiszpanii. Nie chcemy tu absolutnie sugerować, że francuscy kompozytorzy mieli za mało inspiracji w rodzimej kulturze. Wspomniani kompozytorzy służą nam jedynie za przykład, że są takie wartości muzyczne, które niepostrzeżenie opuszczają granice kraju, w którym zostały wykreowane i dodają blasku muzyce innych nacji.
Utwór symfoniczny Chabriera, Espana, niezbyt lubiany przez samych Hiszpanów (zbyt francuski w stylu...) generalnie uznawany jest za piękny muzyczny portret kraju pełnego słońca, wspaniałych widoków, pełnych wdzięku kobiet w kolorowych sukniach, smagłych mężczyzn pasjonujących się corridą i grą na gitarze... I tak można wymieniać dalej uroki tego niezwykłego kraju, gdzie do dziś muzyka i taniec są dla niektórych specyficzną filozofią i sposobem na życie.
W czasie naszego koncertu będziemy mogli oczywiście posłuchać, jak o swojej ojczyźnie opowiadają muzyką słynni rdzennie hiszpańscy kompozytorzy, Enrique Granados i Isaac Albeniz, których utwory oparte na tańcach i pieśniach z różnych regionów Hiszpanii, wystawiły temu krajowi i jego kulturze swoisty muzyczny pomnik.
W takim koncercie nie może też zabraknąć utworu, który zasłużenie cieszy się sławą, nie tylko wśród miłośników gitary. Mowa oczywiście o Concierto de Aranjuez Joaquina Rodrigo. Tytuł koncertu podpowiada nam jednoznacznie, co było pozamuzyczną inspiracją napisania tego utworu, a mianowicie ogromne wrażenie, jakie musiała zrobić na kompozytorze niezwykła, otoczona bajkowymi ogrodami królewska rezydencja w Aranjuez, niedaleko Madrytu. Wszystkich, którzy będą przeglądać biografię kompozytora zwracamy uwagę na jeden znamienny fakt. Otóż Joaquin Rodrigo pod koniec swego długiego, pracowitego i twórczego życia został doceniony także przez władze kraju, który tak kochał. A mianowicie król Juan Carlos nadał mu tytuł markiza de los Jardines de Aranjuez (co w wolnym tłumaczeniu znaczy „markiz z Ogrodów Aranjuez”). Nie jest to wypadek odosobniony, że panujący nagradza swego poddanego tytułem szlacheckim, nie w uznaniu zasług politycznych, ale właśnie za jego znaczenie dla kultury danego kraju. Jednak jest to chyba jedyny wypadek, kiedy nobilitacja w tak namacalny sposób wskazała na zasługę nowo kreowanego szlachcica-twórcy.
Wszystkim naszym sympatykom dziękujemy za wspólne muzyczne podróże, zapraszamy w przyszłym sezonie koncertowym do poznawania „Swiata instrumentów”, a jeszcze przed wakacjami zapraszamy na jeszcze jedno spotkanie, suplement do atlasu, czyli na koncerty „Lato w Filharmonii” (28.05.).
APM
"Pod niebem Hiszpanii" - felieton do koncertów Musica-ars amanda
Wojciech RODEK - gry na fortepianie uczył się od 8 roku życia w PSM I st. w Namysłowie i w PSM II st. we Wrocławiu u Jacka Gębskiego i Krystyny Puchały-Kajdasz. W latach 1998-2003 studiował dyrygenturę w klasie prof. Marka Pijarowskiego w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, gdzie debiutował w 2000 roku z Orkiestrą Symfoniczną AM. Ukończył również Filologię Słowiańską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz Instytut Języka Rosyjskiego im. Puszkina w Moskwie. Ma tytuł doktora sztuki. W 2005 roku wygrał konkurs na stanowisko asystenta Antoniego Wita w Filharmonii Narodowej w Warszawie, gdzie pracował w latach 2005-2007.
Dyrygował wszystkimi znaczącymi polskimi zespołami symfonicznymi, jak też zespołami kameralnymi „Capella Bydgostiensis”, „Capella Cracoviensis”, „Leopoldinum”. Stale współpracuje z kilkoma orkiestrami zagranicznymi, m.in. European Johann Strauss Orchestra . Z orkiestrą tą odbył na przełomie 2009/2010 tournee koncertowe po Chinach, a także wystąpił na koncercie sylwestrowym 2013, który odbył się w słynnej Wielkiej Hali Ludowej przy placu Tian'anmen w Pekinie.
Wojciech Rodek przygotowywał premiery oper i musicali m.in. dla Theatre Montansier w Wersalu , Teatru Muzycznego „Capitol” we Wrocławiu , festiwalu „Wratislavia Cantans” , Gliwickiego Teatru Muzycznego. W 2012 roku zadebiutował w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie. Od 2002 roku gości regularnie z zespołem „Opera Polska” w najważniejszych salach koncertowych Europy. Brał udział w renomowanych festiwalach; „Wratislavia Cantans”, „Xanten Sommerfestspiele” /Mozart „Czarodziejski flet” – inauguracja 2008/, „Sinfonia Varsovia swojemu miastu”, „Wirtuozi” we Lwowie /IX symfonia L. van Beethovena z Chórem i Orkiestrą Filharmonii Lwowskiej/, Międzynarodowy Festiwal im P. Czajkowskiego i N. von Meck w Winnicy.
Dyskografia Wojciecha Rodka zawiera nagrania muzyki symfonicznej, filmowej i rozrywkowej . Nagranie VII symfonii Angela Illaramendi zdobyło prestiżowe wyróżnienie hiszpańskiego czasopisma „Compact CD” jako najlepsze nagranie muzyki hiszpańskiej roku 2009. Nagranie to zostało wykorzystane w filmie „La Buena Nueva” w reżyserii Heleny Taberna i uzyskało nagrodę XIV Festiwalu Filmowego w Tuluzie za najlepszą ścieżkę dźwiękową.
Wojciech Rodek jest dyrektoem artystycznym Filharmonii Lubelskiej, kierownikiem muzycznym Gliwickiego Teatru Muzycznego, dyrygentem gościnnym Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. Prowadzi klasę dyrygentury w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Jest laureatem II nagrody na III Przeglądzie Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego w Białymstoku /2002/. W 2011 roku został wyróżniony Teatralną Nagrodą Muzyczną im. Jana Kiepury w kategorii: Najlepszy Dyrygent.
Paweł KWAŚNY - w 2005 roku ukończył z najwyższym wynikiem studia w Instytucie Muzycznym w Otto-von-Guericke-Universität w Magdeburgu (Niemcy). W 2006 roku uzyskał dyplom z wyróżnieniem w Akademii Muzycznej w Krakowie a w 2011 - stopień doktora na tej samej uczelni. W 2013 roku ukończył studia podyplomowe zakończone egzaminem koncertowym w Martin-Luther-Universität w Halle (Niemcy). Wśród jego nauczycieli byli znakomici polscy gitarzyści, m.in.: Czesław Droździewicz, Joanna Kowalczyk, Włodzimierz Lerner, Michał Nagy i Andrzej Mokry, jak też prowadzący kursy mistrzowskie sławni muzycy, jak Pepe Romero, czy Marcin Dylla.
Paweł Kwaśny jest laureatem nagród na konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych. W 2012 roku jako jedyny gitarzysta został zakwalifikowany do finału, a następnie otrzymał II nagrodę w międzynarodowym konkursie Musik braucht Freunde w Halle (Niemcy), którego celem jest promowanie studentów kierunków artystycznych. Był także stypendystą międzynarodowego stowarzyszenia GFPS (Gemeinschaft für Wissenschaft und Kultur in Mittel- und Osteuropa). Występuje na koncertach i festiwalach w kraju i za granicą, z orkiestrami symfonicznymi i kameralnymi (Capella Cracoviensis), a także z zespołami The Hilliard Ensemble i Tango Bridge.
Wykonując partie orkiestrowe miał okazję grać pod znakomitą batutą Marca Minkowskiego, Wojciecha Michniewskiego i Kaia Bumanna.
Na stałe współpracuje z klarnecistą Bartłomiejem Koziną oraz skrzypkiem Wiesławem Kwaśnym.
Zajmuje się również działalnością pedagogiczną. Był wykładowcą na festiwalu gitarowym w Castelo Branco (Portugalia) oraz na Międzynarodowych Warsztatach Gitarowych w Lanckoronie i Międzynarodowych Warsztatach Muzyki Kameralnej w Puławach.
Niezwykłym elementem biografii artysty będzie zapewne informacja, że zanim zawodowo zajął się muzyką ukończył Akademię Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie.
Paweł Kwaśny gra na instrumencie zbudowanym przez lutnika Rafała Gajdzika.
Wersja do druku
© Filharmonia Krakowska 2010